مقاله درباره تولیدکنندگان، دیوان سالاری |
- به کار گیری ابزار آلات
- حجم بسیار پایین تولید
همچنین از ضعفهای تولید دستی این است که قیمت محصول بالا بوده و در صورت افزایش حجم تولید، قیمت پایین نمیآید. (امروزه در مورد ماهواره ها و سفینه های فضایی که برجسته ترین تولیدات دستی هستند همین مشکل وجود دارد). از مشکلات دیگر تولیدکنندگان دستی این است که معمولا فاقد آن سرمایه مالی وانسانی کافی هستند که به دنبال نوآوریها و پیشرفتهای اساسی باشند چرا که پیشرفت واقعی در دانش فنی مستلزم تحقیق سازمان یافته است. اما بااین حال محصولات دستی و سفارشی همچنان بازار خود را حفظ کرده است چرا که برخی از مشتریان نیازها و سلیقه های خاصی دارند که فقط این شیوه تولیدی پاسخگوی نیازهای آن هاست . اما در دهه 1990 برای شرکتهای تولیدکننده دستی ، تهدیددیگری از جانب شرکتهای تولیدکننده ناب، به ویژه شرکتهای ژاپنی آغاز شده است و آن تهدید این است که تولیدگران ناب در تعقیب آن بخشی از بازار هستند که تاکنون درانحصار تولیدگران دستی بوده است. برای مثال، شرکت هوندا با اتومبیلهای ورزشی (NS-x) با بدنه آلومینیومی خود حمله مستقیمی به بازار خودروهای ورزشی فراری کرده است . تولیدگر انبوه در طراحی محصولات از متخصصان ماهر استفاده می کند، اما این محصولات توسط کارگران غیرماهر ساخته می شوند که ماشین آلات گران و تک منظوره راهدایت می کنند. این محصولات همشکل ماشینی، در حجم بسیار بالا تولید می شوند. ازآنجا که تولید محصول جدید محتاج تغییر کل سیستم است، بسی گرانتر از محصول قبلی خواهد شد. از این رو تولیدکننده انبوه تا جایی که ممکن باشد، از نوآوری در طرح خودداری می کند. در نتیجه اینکه محصول، به قیمت از دست رفتن تنوع و به دلیل وجود روشهای کاری که برای کارکنان کسالت بار است، ارزانتر در اختیار خریدار قرار می گیرد. برخی از مشخصه های تولید انبوه عبارتند از(قرائی پور، 1388: 1):
- نیروی کار: تقسیم کار تا هرجا که امکان دارد. در کارخانه های با تولید انبوه ، کارگرمونتاژکننده تنها به چند دقیقه تعلیم و آموزش نیاز دارد;
- سازماندهی : بااستفاده از یک ادغام عمودی کامل ، تولیدکننده انبوه سعی می کند که از مواداولیه تا سایر قطعات را خود تولید کند. ولی مشکل ادغام عمودی کامل ، دیوان سالاری وسیع است ;
- ابزارها: از ابزارآلاتی که فقط در هر زمان یک وظیفه را انجام می دهد استفاده می کند که این کار صرفه جویی زیادی در زمان آماده سازی ماشین آلات به وجود می آورد.
- محصول : محصولات تنوع کم دارند ولی قیمتهای آن به خاطر تنوع کم روند نزولی پیدامی کند.
در رویکرد تولید انبوه طراحی کامل محصول توسط خود شرکت تولیدکننده یا مونتاژگر انجام میشود و برای انتخاب تامینکننده مناقصه برگزار شده و از شرکتکنندگان در مناقصه درخواست قیمت میشود. همچنین شرکت تولیدکننده برنامه زمانبندی تحویل قطعه و حد کیفی قطعات را در مناقصه تعیین میکند و نهایتا بر اساس قیمت تامینکننده انتخاب میشود(قرائی پور، 1388: 1). شکل 2-3) شبکه تامین در تولید انبوه(قرائی پور، 1388: 1) این رویکرد دارای مشکلات زیر است(قرائی پور، 1388: 1):
- عدم اطلاع و همکاری تامین کننده در طراحی محصول
- حاکم شدن نگرش کوتاه مدت بین سازنده و تامین کننده (به محض آنکه تامینکنندهای قیمت بهتری به سازنده پیشنهاد دهد رابطه همکاری با تامینکننده قبلی تحتالشعاع قرار میگیرد)
- تعداد زیاد تامینکنندگان که پیرو آن ردهبندی تامینکنندگان به صورت زنجیره صورت نمیپذیرد و تعدد تامینکننده برای یک قطعه وجود دارد لذا اساس زنجیره تامین را رقابت در حوزه قیمت شکل میدهد.
- عدم شفافیت در ارتباطها
- تولید و تحویل قطعات در محمولههای بزرگ
- رابطه زورمدارانه و معمولا یک طرفه از سوی تولیدکننده با تامینکننده
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1398-12-12] [ 04:00:00 ب.ظ ]
|