2-3-سیر تکامل آموزش از راه دور: دسته بندی فناوری های آموزش از راه دور در قالب نسل های مختلف بر مبنای ابزارهای فناوری مورد استفاده به صورت زیر است: الف) نسل اول آموزش از راه دور: این نسل آموزش از راه دور به آموزش یا مطالعه‌ مکاتبه‌ای بر می‌گردد که ویژگیهای این نسل عبارتند از: شکل‌گیری فناوریهای نوشتاری و خودآموزها، استفاده از پست برای برقراری ارتباط دو طرفه، البته باید متذکر شد که این نوع ارتباط بصورت غیر همزمان بوده و دارای تاخیر زمانی زیادی نیز بوده است. گستره یادگیرندگان دراین نسل خیلی زیاد نبوده، همچنین فاصله آنها نسبت به یکدیگر و معلم تقریباً کم است ( از لحاظ پراکندگی جغرافیایی). بصورت کلی این سیستم آموزشی سنت شکنی کرده و امکان آموزش انعطاف پذیررا برای یادگیرندگان و علاقمندان به مطالعه و یاگیری فارغ‌ از عوامل زمانی و مکانی فراهم می کند. ب) نسل دوم آموزش از راه دور: در اواخر دهه 1960 شکل گرفته و رشد یافته‌است ( نیپر به نقل از فینگر، گلین، رونفرلگ و کالرولین,2001) . این نسل به عنوان ( ارتباط از راه دور) یا ( آموزش از راه دور چند رسانه‌ایها) تلقی می‌گردد که از فناوریهای نسل گذشته همچون فناوریهای نوشتاری و ارتباطات پستی فراتر می‌رود ( کیرک وود,  1998). اصطلاح ارتباطات از راه دور به استفاده از کانالهای ارتباطی الکترونیکی از قبیل ( فناوریهای کابلی، نوری، رادیو، و غیره ) که  برای ارسال یا دریافت سیگنالهای صوتی و تصویری و ارتباطات داده‌ها بر می‌گردد. ( الگرین و پارکر1994 : 330، نقل از گریسون 1995: 326). به بیان ساده‌تر ارتباطات از راه دور به تبادلهای ارتباطات الکترونیکی در مسافتهای دور دست بر می‌گردد ( گریسون 1995). بنابراین در نسل دوم علاوه بر آنکه از فناوریهای نسل گذشته استفاده می‌شود، فناوریهای ارتباطی همچون تلفن، تله‌کنفرانس ( دیداری، شنیداری و کامپیوتری) را بکار می‌گیرد. ج )نسل سوم آموزش از راه دور: این نسل در کل به دنبال فراهم آوردن امکان یادگیری با بکارگیری قابلیتهای کامپیوتر است. کیرک وود (1998) اظهار می‌دارد که این نسل بر تعامل و گفتگوی بین مشارکت کنندگان در فرآیندهای آموزشی تأکید بیشتری نسبت به دو نسل قبل داشته ‌است. آغاز این نسل قبل از دهه 1980 بوده و ظهور فناوریهای ارتباطی شبکه‌ها، فناوریهای ماهواره‌ای موجب تسهیل در انتقال محتوای آنالوگ دیجیتال به ایستگاههای کامپیوتری شد.( گرنگر و پاسرینی 2000). این فنارویها امکان تعامل به موقع‌ همراه با ویدئوکنفرانس دو طرفه یا تعامل تصویری یک طرفه و ارتباط شنیداری دو طرفه را برای این شکل از آموزش فراهم می‌آورند. د)نسل چهارم آموزش از راه دور: گرانگر پاسرینی(2000) نسل جدیدی را در آموزش از راه دور مشخص کرد که منجر به استفاده مستقیم از اینترنت شده‌است. فناوریهای اینترنتی سیستم های انتقال دهنده گذشته را در ارائه آموزش بسیار توانمندتر کرده‌اند و مولفه‌های یادگیری مشارکتی را به آن اضافه کرده‌اند. آنها معتقدند که این نسل تنها مشروط به استفاده از اینترنت است و از ذهنیت گرایی بیشتر در جهت رویکرد سازنده‌گرایی حرکت کرده‌است. همچنین آنها اظهار می‌دارند که از جمله آخرین مدلهای طراحی تلقی می‌گردد که قدم به قدم پیش رفته و روش های ذهنیت‌گرایی را با طراحی انعطاف پذیر و استراتژیهای سازنده‌گرایی ترکیب می‌کند و منجر به فراهم آوردن محیط یادگیری غنی‌تر می‌شود. (  به نقل از فینگر، گلین، راتولگ و کارولین 2001 : 3 ) 2-4-مفهوم یادگیری الکترونیکی: یادگیری الکترونیکی زیر مجموعه ای از آموزشهای از راه دور است که از اواسط دهه 1980رایج شد، و با گسترش استفاده از اینترنت با سرعت زیادی رشد وتوسعه یافته است (Kanuka & Anderson,2007) . آموزش از راه دور روشی برای آموزش است که شامل 5 عنصر اصلی می باشد که عبارتند از: جدا بودن یاد دهنده و یادگیرنده، تاثیر یک سازمان آموزشی، استفاده از رسانه فنی برای برقراری ارتباط و امکان دستیابی به اهداف آموزشی و اجتماعی (Choi, Et Al,2007) . یادگیری الکترونیکی، جدید ترین شیوه از سیر تکاملی آموزش از راه دور است.(Liaw,2008) . 2-5 تعاریف یادگیری الکترونیکی: تعاریف بسیاری برای یادگیری الکترونیکی ارائه شده است و دانشمندان، تعاریف فراوانی را در این مورد بیان کرده اند.لذا به عنوان نمونه ، در ذیل ،چند مورد از تعریف های مذبور آمده است .

  • بوردان و وگن: یادگیری الکترونیکی را تحویل محتوای آموزشی از طریق رسانه های الکترونیکی، ماهواره ها، لوح های فشرده، اینترنت و اینترانت می دانند(بوردان,2000).
  • بوچی، و استون ابراز می کنند که یادگیری الکترونیکی پیشبرد یادگیری با بهره گرفتن از فناوری است، که یادگیرنده در آن با بهره گرفتن از فناوری های پیشرفته مانند همایش از راه دور، گروه های بحث و آموزشی از طریق وب به دانش و اطلاعات دسترسی پیدا می کند(بوچی,1999).
  • هال معتقد است که یادگیری الکترونیکی فرایندی است که از طریق رایانه، اینترنت، اینترانت انجام می شود. و اظهار می دارد که بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری، اشاره برمفهوم یادگیری الکترونیکی دارد (هال,2000).
  • برج، معتقد است که یادگیری الکترونیکی، بدست آوردن دانش از طریق رسانه ها است.
  • مور: یادگیری الکترونیکی پیشرفته ترین روش یادگیری مبتنی بر فناوری است و بطور کلی به یادگیری بصورت الکترونیک از طریق وب یا هر نوع بستر ارتباطی دیگر گفته می شود. استفاده از فناوری اطلاعات برای مدیریت، طراحی، ارائه، انتخاب، تبادل، هدایت و راهبری پشتیبانی و توسعه یادگیری را یادگیری الکترونیکی گویند (مور,1990: 245).
  • سیفی و همکاران، یادگیری الکترونیکی، یادگیری برپایه اینترنت بوده و از بخشهای زیر تشکیل می شود(سیفی 1388).
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...