مبحث دوم: فعالیت صندوق

منظور ازموضوع فعالیت آن دسته ازصلاحیت های قانونی است که برای مدت مجازی که جهت فعالیت صندوق تعیین می شود توسط ارکان آن قابل انجام است.

گفتار اول) موضوع فعالیت

صندوق ها نیز مانند هر نهاد دیگری در چارچوب موضوعی مشخصی فعالیت می نمایند که آگاهی از آن دامنه فعالیت صندوق را مشخص می نماید. در خصوص موضوع فعالیت صندوق ها، ماده 4 اساسنامه نمونه[185]بیان می دارد:« موضوع فعالیت صندوق، سرمایه گذاری در سپرده های بانکی و کلیه اوراق بهاداری است که دولت یا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا سازمان بورس مجوز انتشار آنها را صادر کرده باشد که خصوصیات آنها در امید نامه ذکر شده است». این خصوصیات که در بند 2-2 امید نامه نمونه صندوق ها بیان شده و به موجب آن حیطه شمول موضوع فعالیت و سرمایه گذاری صندوق ها تعیین گردیده است، در دو دسته سرمایه گذاری های مجاز و غیر مجاز به شرح ذیل قرار می گیرد: الف) سرمایه گذاری های مجاز: صندوق ها فقط می تواند در دارایی های ریالی داخل کشور با مشخصات مشروحه ذیل سرمایه گذاری نماید: 1-سهام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران یا بازار اول فرابورس ایران و حق تقدم خرید این سهام 2-اوراق مشارکت، اوراق صکوک، اوراق بهادار رهنی و سایر اوراق بهاداری که تمامی شرایط زیر را داشته باشد: الف) مجوز انتشار آنها از سوی دولت، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شده باشد. ب) سود حداقلی برای آنها تضمین و مشخص شده باشد. پ) به تشخیص مدیر، یکی از مؤسسات معتبر بازخرید آنها را قبل از سررسید تعهد کرده باشد یا امکان تبدیل آنها به نقد در بازار ثانویه مطمئن وجود داشته باشد. 3-گواهی های سپرده منتشره توسط بانک ها یا موسسات مالی اعتباری که دارای مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. 4-هر نوع سپرده گذاری نزد بانک ها و موسسات مالی اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ب) سرمایه گذاری های غیر مجاز: سرمایه گذاری خارجی (ارزی) به هر نوع و شکل برای صندوق ها غیر مجاز می باشد. البته این نوع سرمایه گذاری به صورت استثناء در صندوق های ارزی مجاز می باشد.

گفتار دوم) مدت فعالیت

اشخاص حقوقی نیز همانند اشخاص حقیقی دارای تولد و مرگ می باشند. به عبارت دیگر این صندوق ها نیز در دوران حیات خویش نقطه آغاز و پایانی دارند که در ذیل این گفتار هر یک را در ضمن دو مبحث جداگانه تبیین می نماییم.

بند اول- آغاز فعالیت و تمدید دوره آن

دوره فعالیت صندوق از ابتدای اولین روز کاری، بعد از ثبت صندوق نزد سازمان بورس شروع شده، به مدت حداقل 1 و حداکثر 5 سال شمسی ادامه می یابد که این مدت مطابق ماده 57 اساسنامه نمونه قابل تمدید می باشد(ماده 5 اساسنامه نمونه) درخواست تمدید دوره فعالیت صندوق، مطابق ماده 57 اساسنامه نمونه، می بایست توسط مجمع صندوق با موافقت حداقل دو سوم دارندگان واحدهای سرمایه گذاری ممتاز دارای حق رأی، ظرف حداقل 90 روز مانده به پایان فعالیت صندوق صورت گیرد و تقاضا را همراه با اصلاحات مورد نیاز در اساسنامه و امید نامه صندوق به سازمان بورس ارائه دهند. در صورت موافقت سازمان بورس، دوره فعالیت صندوق تمدید می گردد و در صورت تمدید، موارد ذیل می بایست از سوی صندوق ها رعایت شود:

  • مدیر، متولی، ضامن و حسابرس باید مجدداً قبول سمت نمایند یا اشخاص دیگری این مسئولیت ها را بپذیرند.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...