ماده 4 مذهب: نحوه رفتار دولتهای طرف تعهد با پناهندگان داخلی سرزمینشان در مورد احترام به آزادی آنها در تعایم مذهبی کودکانشان حداقل به مانند اتباع خود آن دولت خواهد بود. ماده 22- آموزش

  1. دولتهای متعاهد در مورد آموزش­های ابتدایی و عمومی نسبت به پناهندگان همانند اتباع خودشان رفتار خواهند کرد.
  2. رفتار دولتهای متعاهد با پناهندگان تا حد ممکن متناسب خواهد بود و در هر حال این رفتار نمی­بایست از سطح رفتار با سایر بیگانگان مقیم آن کشور پایین تر باشد. به ویژه در مورد تحصیلات غیر از تحصیلات عمومی، پذیرش مدارک تحصیلی خارجی ، گواهی­های پایان دوره ، سطوح تکمیلی ، اعطای کمک هزینه­ های تحصیلی ، بورس و معافیت از پرداخت شهریه.

 

ب)دیدگاه کنوانسیون حقوق کودک ملل متحد 1989

ماده 22- کودکان پناهنده

  1. جهت حصول اطمینان از اینکه کودکان جویای پناهندگی یا پناهندگان بر طبق حقوق بین الملل و یا حقوق داخلی و رویه­های آن از حمایت­های متناسب و حقوق بشر­دوستانه چه اینکه همراه والدین خود باشند و چه نباشند مطابق با این کنوانسیون و حقوق بشردوستانه بین المللی برخوردار خواهند شد،دولتهای متعاهد موظفند اقدامات مناسب را انجام دهند.
  2. برای همین منظور دولتهای متعاهد آنچنان که مناسب بدانند زمنیه همکاری در ملل متحد یا دیگر سازمانهای بین المللی مرتبط با موضوع و یا سازمانهای غیردولتی همکار ملل متحد را فراهم خواهند کرد . این امر جهت حمایت از کودکان و کمک به آنها به منظور یافتن والدینشان یا دیگر اعضای خانواده­شان و نیز دریافت اطلاعات ضروری از وضعیت سرپرستان کودکان می­باشد. در مواردی که هیچ یک از والدین یا اعضای خانواده یافت نشود کودکان از حمایتهایی مانند آنچه نسبت به کودکانی که بصورت دائم یا موقت از محیط خانواده بدور افتاده­اند و در این کنوانسیون راجع به آن سخن گفته شده است برخوردار خواهند شد.

 

گفتار سوم:سلامت کودکان در جنگ

طی دهه گذشته بحث حمایت از کودکان در مخاصمات مسلحانه توجهات رو به تزایدی را جلب کرده است و در عرصه بین المللی رشد قابل توجهی داشته است . موارد ذیل از جمله نشانه­ های این مدعاست.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...