• توانایی[27] (دانش و مهارت): اصطلاح توانایی به دانش و مهارت های کارکنان گفته می شود که اجزای کلیدی آن عبارتند از: دانش مربوط به تکلیف، تجربه مربوط به تکلیف و قابلیت های مربوط به تکلیف(هرسی و بلانچارد، 1378: 425).

  تعریف عملیاتی: از طریق 3 پرسش­ راجع به، احساس موفقیت شغل در سازمان، دوره های آموزشی ضمن خدمت و  آموزش های مربوط به شغل حاصل می شود.

  1. وضوح [28](درک یا تصور نقش): به واضح بودن و پذیرش نحوۀ انجام کار، محل و چگونگی انجام آن گفته می شود. برای آنکه کارکنان درک درستی از مشکل داشته باشند، باید اهداف عمدۀ کار، نحوۀ رسیدن به آن ضمن تعیین اولویت ها برای کارکنان کاملاً واضح باشند(همان، 425).

تعریف عملیاتی: در این پژوهش وضوح یا درک از طریق 4 گویه، تذکر از سوی مسئولان برای اشتباهات به خاطر عدم درک درست کار، تشویق در خصوص پرسیدن نحوه صحیح انجام کار، درک صحیحی از اهداف کاری خود در سازمان، تلاش سازمان در خصوص درک  کارکنان از  درستی کار سنجیده می شود.

  1. کمک[29] (حمایت سازمانی): این اصطلاح به کمک سازمانی، یا حمایتی گفته می شود که کارکنان سازمان برای تکمیل و اثر بخشی کار خود به آن نیاز دارند. برخی از عوامل حمایت سازمانی عبارتند از: بودجه، وسایل و تسهیلاتی که برای ایجاد انگیزه و حمایت همه جانبه از سوی تمام بخش های سازمان برای افزایش توان نیروی انسانی و بهره وری لازم است(همان، 425).

تعریف عملیاتی: در این پژوهش حمایت سازمانی از طریق 4 گویه، تخصیص بودجه کافی برای واحدهای ­مختلف­ سازمان، در اختیار گذاشتن وسائل و تجهیزات کافی مورد نیاز شغل، حمایت سایر واحدها در تحقق اهداف واحد خود، حمایت مسئولان به صورت مستقیم برای انجام کارهای دشوار سنجیده می شود.

  1. انگیزه[30] (انگیزش یا تمایل): به وظایف کارکنان یا انگیزش در آنان برای کامل کردن انجام کار خاص مورد تحلیل به گونه ای موفقیت آمیز اطلاق می شود(همان، 425).

تعریف عملیاتی: انگیزش از طریق 4 گویه، فرصت­های لازم برای ارتقاء در شغل، استقبال و قدردانی سازمان از نشان دادن ابتکار عمل کارکنان، دلجوئی در زمان مشکلات فردی، از سوی مدیر سنجیده می شود.

  1. ارزیابی[31] (آموزش و بازخورد عملکرد): به ارزیابی بازخورد روزانۀ عملکرد و مروز گاه به گاه آن گفته می شود. روند بازخورد مناسب، به کارکنان اجازه می دهد تا پیوسته از چگونگی انجام کار خود مطلع باشند(همان، 425).

تعریف عملیاتی: در این پژوهش ارزیابی از طریق 4 گویه، اطلاع از کیفیت کار خود، قرار گرفتن در جریان روش­های بهبود عملکرد از  سوی سازمان، ارائه سازمان در خصوص عملکرد فردی کارکنان، قرار گرفتن در خصوص نتایج مثبت و منفی کار سنجیده می شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...