مبحث اول: تأسیس و تشکیل صندوق

تأسیس هرنهاد، مستلزم اخذ مجوز لازم جهت تأسیس و فعالیت می باشد که بسته به نهاد مورد تأسیس، مجوز لازم از سوی مراجع صالح صادر می گردد. در خصوص صندوق ها نیز یکی از تشریفات مورد نیاز جهت تأسیس، اخذ مجوز می باشد که این مجوز مطابق بند 6 ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار، توسط هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار صادر می گردد. مجوز تأسیس و فعالیت صندوق های سرمایه گذاری، به نهادهای مالی متقاضی تأسیس صندوق های سرمایه گذاری، در صورت واجد شرایط بودن و تکمیل مدارک، طبق مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز، اعطا می شود که این اعطای مجوز طی فرآیند زیر در چهار مرحله صورت می پذیرد. در این گفتار هر مرحله را در ضمن یک مبحث بیان می نماییم.

گفتار اول) موافقت اصولی سازمان

مؤسس یا متقاضی تأسیس صندوق سرمایه گذاری که باید یک نهاد مالی دارای مجوز سبد گردانی از سازمان بورس و اوراق بهادار باشد با تکمیل و ارسال فرم «تقاضای موافقت اصولی تأسیس صندوق سرمایه گذاری» که در بر دارنده ویژگی های کلی صندوق و نیز مشخصات ارکان اجرایی و نظارتی صندوق است، تقاضای تأسیس صندوق سرمایه گذاری را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه می دهد. پس از بررسی موضوع فعالیت صندوق سرمایه گذاری و توانایی ارکان اجرایی و نظارتی صندوق، موافقت اصولی سازمان با تأسیس صندوق سرمایه گذاری مذکور با ارسال نامه ای در پاسخ به تقاضای ارائه شده به مؤسسین اعلام می شود و علاوه بر این، سازمان سایر مدارک مورد نیاز برای ادامه بررسی و اعطای مجوز پذیره نویسی را به مؤسسین اعلام می نماید. که مؤسسین ملزم هستند قبل از تکمیل مدارک فوق، برای دریافت تأییدیه نام مورد نظر برای صندوق سرمایه گذاری از طریق مرجع ثبت شرکت ها و مؤسسات غیر تجاری اقدام نماید.

گفتار دوم) مجوز پذیره نویسی اولیه

در این مرحله جهت اخذ مجوز پذیره نویسی اولیه لازم است که متقاضی مدارک زیر را به سازمان ارائه دهد: 1-امید نامه و اساسنامه صندوق مطابق با امید نامه و اساسنامه نمونه مصوب سازمان که تمامی صفحات آن به امضاء و مهر ارکان صندوق رسیده باشد. 2-اعلام تاریخ و محل مجمع مؤسس صندوق به منظور حضور نماینده سازمان، که در این مجمع ارکان پیش بینی شده نظارتی و اجرایی صندوق انتخاب می شوند. 3-قبولی سمت ارکان و مدیر سرمایه گذاری صندوق. 4-معرفی مدیر/گروه مدیران سرمایه گذاری صندوق با ذکر نحوه جبران خدمات ایشان. 5-فرم تکمیل شده مشخصات مدیران سرمایه گذاری صندوق به همراه کپی گواهینامه اصول مقدماتی یا تحلیل گری آنان. 6-آخرین رونوشت آگهی روزنامه رسمی هر یک از ارکان و مؤسسین در مورد شرایط امضای اسناد تعهدآور. 7-اعلام شماره حساب های صندوق، در صورت وجود به تفکیک جاری و پشتیبان که به تأیید مدیر صندوق و متولی رسیده باشد. 8-تأییدیه بانک مبنی بر واریز ارزش مبنای واحدهای سرمایه گذاری ممتاز( معادل حداقل 20 درصد حداقل سرمایه صندوق). 9-طرح اعلامیه پذیره نویسی صندوق مطابق نمونه پیوست اساسنامه 10-معرفی نرم افزار صندوق از طریق ارسال کپی قرار داد دسترسی و اجاره، به همراه تعهدنامه ای از طرف مدیر صندوق مبنی بر برآوردن الزامات اساسنامه و امید نامه و سایر مقررات سازمان بورس توسط نرم افزار. 11-ارائه گواهی مبنی بر گذراندن حداقل 15 ساعت دوره آموزشی استفاده از نرم افزار صندوق 12-اعلام راه اندازی تارنمای صندوق مطابق با نمونه مورد تأیید سازمان 13-معرفی نماینده متولی در امور مربوط به صندوق سرمایه گذاری 14-رونوشت مجوز سبد گردانی.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...