مقاله دیپلماسی، تبلیغات |
دانلود یک نمونه فایل پایان نامه ارشد رشته مدیریت دانلود رایگان متن کامل یک نمونه فایل پایان نامه ارشد رشته حقوق دانلود رایگان یک نمونه فایل متن کامل پایان نامه ارشد رشته روانشناسی 1- طرح موضوع : جامعه بشری همواره در حال تغییر و گسترش در حوزه های گوناگون می باشد. در هر دوره شرایط مختص به همان دوره ترویج و حاکم بوده است شیوه های نوین در هر عصر مختص به همان دوران بوده است و این ابزار مفاهیم جدید همان دوران را وضع و ایجاب نموده است پس پر بیراه نیست اگر بگوییم زندگی بین المللی دولتها نیز از این قاعده مستثنی نباشد. تعارض منافع و تلاش حکومتها به منظور گسترش حوزه نفوذ خود بر دیگران موجب درگیریهای بین المللی شده است. از سوی دیگر پیشرفتهای جامعه بشری موجب آن شد تا حکومتها بدنبال رفتاری کم هزینه تر و در عین حال مفید تر و موثرتر برای غلبه بر هم باشند. فناوریهای نوین به عنوان ابزاری نوظهور در عرصه جدید و درخدمت دیپلماسی و سیاست خارجی کشورها بروز یافته اند. این ابزارهای نو ظرفیت و جایگاه آنرا دارند که به حوزه های فرامرزی راه یابند و موثر واقع شوند تاجایی که فرهنگ و تفکر افراد دیگر کشورها را نسبت به سیاستهای یک حکومت تغییر دهند و هزینه اندکی هم داشته باشند. در این عرصه دیگر دولتها مخاطب همدیگر نیستند بلکه این افکار عموی افراد تحت سیطره حکومتها هدف ابزارهای نوین هستند. دیگر این مذاکرات دیپلماتیک ، فعالیتهای اقتصادی و سیاسی، ائتلافهایی که زائیده اندیشه های دیپلماسی و مجازی بوده اند قدرت نرم را متاثر از خود ساخته اند. با همه این محاسن و سرعت در انتقال مفاهیم دولتها و تاثیر بر افکار جامعه بین الملل، ابزار ارتباطی عصر جدید سبب بروز دغدغه های متعدد برای کشورهایی شده که چهره آنها در این عرصه مخدوش شده است ضرورت نگاه حقوقی و اعمال محدودیتها در چگونگی بهره مندی از آن ضروری است. جنگ سایبری و تبلیغات خصمانه دو موضوعی مترادف هستند که دولتها علیه هم بکارگرفته اند و اعتراضات گسترده را بدنبال داشته است. به موجب قواعد و منابع حقوق بین الملل که واضعان آن جامعه بین المللی است تبلیغ خصمانه با محدودیتهایی همراه است که براساس اصول حقوق بین الملل، ممنوعیت جنگ رسانه ای را شامل می شود. 2- اهمیت موضوع : موضوع از آن جهت اهمیت می یابد که یافتن راهکارهای مدیریتی در عصر جدید که فناوری و به روز بودن از مشخصه های پیشرو آن است. همینطور استفاده از ابزارهای جدید به گونه ای نا متعارف علیه حکومتهایی بکار گرفته می شود که پایبند به اصول وضع شده حقوق بین المللی هستند و با بهره گیری این ابزار خصمانه علیه آنها متضرر شده و چهره سیاسی و مطلوب خود را در عرصه بین المللی بدون هیچ پشتوانه ای از دست می دهند و مهمتر از همه اینکه افراد و مردمی که طرفداران درجه اول هر حکومتی هستند به موجب این اقدام سوء و خصمانه نسبت به حکومت خود بی اعتماد شده و از درون تهی می شوند. از سوی دیگر توان و قدرت سیاسی جمهوری اسلامی ایران نیز برای کشور ما بسیار مهم است که سبب ارتقای قدرت ملی و قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران می شود. 3- سوالات اصلی و فرعی و فرضیه های تحقیق دنیای امروز با پیشرفت تکنولوژی و توسعه ابزار آن پیشبرد دیپلماسی را نیز با دغدغه هایی همراه ساخته است. در این فضا برخی کشورها که خود را پیشرو تولید مفاهیم بین المللی می دانند به منظور برتری و سیطره بر افکار عمومی در دیپلماسی خود تغییراتی را ایجاد کرده اند. این دسته از کشورها به عنوان بازیگران نوین عرصه بین المللی خود را متمایز از دیگر کشورها می دانند. هدف دیپلماسی نوین در عصر جدید بسیار مهم و تاثیر گذار است. بنابراین مهمترین پرسش پژوهش آن خواهد بود که هدف دولتها و سیاستهای دیپلماسی آنها در عصری که این عرصه متاثر از شرایط متحول بوده چیست؟ آیا ابزاری که در فضای جدید به کمک و پیشبرد اهداف کشورهای مدعی آمده اند می توانند نقش آفرین باشند؟ پس از یافتن این پرسشها و پس از ورود به بخش اصلی پژوهش، این پرسش نیز مطرح می شود که تبلیغات خصمانه ای با چه اهدافی انتشار می یابد آیا منطبق با اصول حقوق بین الملل است؟ موانع حقوقی عدم بکارگیری آن چیست؟ بر اساس این سوالات اصلی فرضیه اصلی تحقیق بر این موضوع استوار می گردد که هدف اصلی دولتهای موثر، تاثیر بر عناصر داخلی دیگر حکومتها محقق شده است و در راه تحقق هدف خود تنها از ابزرای که اقتضاء و توجیه آن در شرایط جدید از نظر آنها مجاز می باشد بهره برده اند. تبلیغات رویکرد مخرب یافته از سوی واضعان آن منتشر شده است و به اهداف خود نائل آمده است اما این ابزار با اهداف نامشروع خود از منظر حقوق بین الملل مانع حاکمیتی داشته و منطبق با موازین بین المللی حقوق نمی باشد. این فرضیه که دیپلماسی کشورها در فضای جدید بدنبال اهداف جدید می باشد تحقق یافته است. در پایان به این مسائله توجه شده است که جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور هدف تبلیغات خصمانه، چه تدابیری را اندیشیده است و چه راهکارهایی را برای خروج از این فضا یافته است؟ در دیپلماسی عمومی خود چه تغییراتی را بوجود آورده تا بتواند در این عرصه به زندگی خود ادامه دهد؟ 4- مدل و روش تحقیق : تحقیق حاضر با بهره گرفتن از روش توصیفی – تحلیلی ارائه شده است. همچنین از روش پرسشنامه ای برای جمع آوری اطلاعات کافی از برخی موضوعات توسط مسئولین و متخصصین موضوع و کشورهای هدف استفاده شده است. به همین منظور در برخی موارد با مراجعه به کتابخانه تخصصی شهید رجایی و شهید باهنر وزارت امور خارجه و فیش برداری از منابع موجود در این مرکز و همینطور تکمیل پرسش نامه از کارشناسان خبره مراکز متصدی امور در وزارتخارجه به عنوان منابع اصیل و قابل استناد و مبتکر ابتدایی مباحث مربوط به سایبر دیپلماسی و دیپلماسی عمومی ، بهره برداری به عمل آمده است. 5- ساماندهی تحقیق : تحقیق پیش رو در 5 فصل تنظیم و ارائه گردید. در فصل اول کلیات پژوهش بیان شده است. در این فصل به طرح موضوع ، اهمیت آن و بیان فرضیه ها و سوالات اصلی و فرعی و متغیرهای وابسته و مستقل و همچنین روش و مدلی که تحقیق بر اساس آن دنبال شده است، می پردازد. در فصل دوم به بررسی جایگاه دیپلماسی و کارکرد آن در عصر جدید پرداخته شده است. دیپلماسی و سیاست خارجی کشورها حوزه ای هستند که در آن بستر موضوع تحقیق شکل می گیرد. در این فصل ضرورت داشت تا ابتدا مفهوم دیپلماسی، نقش و کارکردهای آن، شاخصه های آن در عصر جدید و ضرورتهای نوین دیپلماسی مورد بررسی قرار می گیرد در این قسمت دیپلماسی عمومی، رسانه ای، حوزه سایبر و روابط فرهنگی به عنوان بایسته های این عرصه مورد بررسی قرار گرفته اند. در ادامه این فصل به دستور کار نوین دیپلماسی در عصر جدید پرداخته شده است. مقوله های مالکیت معنوی، فناوری و نقش اقتصاد، جابجایی انسانها، کنترل انسانها، جامعه اطلاعاتی، محیط زیست و امنیت در حوزه دیپلماسی نوین بررسی و مطرح شده است. فصل سوم به مفهوم قدرت نرم و قدرت ملی پرداخته است. در این فصل معنای قدرت مفاهیم و مصادیقی از آن که متاثر از عصر جدید هستند و تغییراتی که در آنها بوجود آمده است و همینطور چالشهای ناشی از تغییر مصادیق مطرح شده است. همچنین قدرت نرم و چهره جدید آن در عرصه فناوری و قدرت ملی مورد بررسی قرار گرفته است. فصل چهارم چالش اصلی و محدودیت موضوع تحقیق را بیان می دارد. در این فصل تبلیغات خصمانه به عنوان موضوعی که مغایر با موازین حقوق بین الملل بوده است مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین خواستگاه تبلیغات خصمانه در حقوق بین الملل، مفهوم و عناصر تشکیل دهنده آن از منظر رسانه ای، حقوق بین الملل، جنگ رسانه ای و حقوق کلاسیک جنگ بررسی شده است. در ادامه نظر و موضع حقوق بین الملل نوین در قبال تبلیغات خصمانه و همینطور تبلیغات برای جنگ و قواعد بین المللی حاکم بر تبلیغات مورد بررسی قرار گرفته است. به موجب اصول حاکمیت، منع مداخله ، منع تجاوز و منع تبلیغات خصمانه به مسئولیت دولتها در قبال تبلیغات خصمانه پرداخته شده است. در فصل پایانی با توجه به اهمیت مساله برای جمهوری اسلامی ایران به بررسی تجربه کشورهای تاثیر گذار در عرصه بین المللی و جایگاه قدرت نرم در دیپلماسی آنها پرداخته است. بررسی تجربیات کشورهای آمریکا، چین، روسیه پرداخته شده است. فناوری دیپلماسی، بیومتریک، مدیریت اینترنت، محیط زیست، دفاع بیومتریک، شیوه های نوین دیپلماسی در دنیای جدید مورد بررسی قرار گرفته است. البته به شکل منسجم و مانند دیگر کشورها از سوی روسیه مطرح نبوده است و آنهم بدلیل سیاستهای خارجی کمونیستی و متاثر از مکاتبی بوده که رئیس جمهور روسیه در آن آموزش دیده است. مهمتر از همه معضل دیپلماسی نوین روسیه و جایگاه آن با توجه به آمریکا ستیز بودن آن در عرصه بین المللی مطرح شده است. در پایان این فصل جایگاه دیپلماسی و قدرت نرم و فناوری ایران، اهمیت یافتن دیپلماسی عمومی و عملی در ایران، اهداف سیاسی وفناورانه آن در عصر جدید مورد بررسی قرار گرفته است. اهداف دیپلماسی ایران در عصر جدید با رویکرد قدرت نرم نیز مطرح گردیده است. 6- مفاهیم مورد استفاده : دیپلماسی عمومی : دیپلماسی عمومی همانا تلاشهای یک دولت برای اطلاع رسانی، ایجاد درک متقابل، و نیز تاثیر بر افکار عمومی ملت های دیگر می باشد. این تلاشها عبارتند از تبادلات علمی- دانشجویی، فرهنگی،ورزشی، بکارگیری رسانه های رادیویی، تلویزیونی، و اینترنتی، خدمت رسانی، و در نهایت، انتشارات. Edit"مقاله دیپلماسی، تبلیغات” E3QxNdRPNW
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1398-12-12] [ 10:34:00 ب.ظ ]
|