منابع مقاله درباره ساختار سازمانی، خلاقیت مدیران |
1-3مقدمه انجام پژوهشهایی که بتواند پژوهشگران را به اهداف واقعی نایل سازد، کاری بس دشوار است. به این دلیل محققان تلاش کردهاند تا با بهره گرفتن از روش های علمیبه نتایج واقعیتری دست یابند . گرچه در روشهای علمیسعی میشود تا با واقعنگری و عدم توجه به نظرات فردی، حوزه عدم اطمینان را کاهش دهند، اما باید اذعان نمود که پژوهشهای اندکی را سراغ داریم که در صحنه عمل به نتایج کاملاً یکسانی دستیابی داشتهاند. لذا دامنه عدم اطمینان در حوزه پژوهشها غیرقابل انکار است. دستیابی به هدفهای علم یا شناخت علمی میسر نخواهد بود مگر زمانیکه با روششناسی درست صورت گیرد ؛ به عبارت دیگر تحقیق از حیث روش است که اعتبار مییابد نه موضوع تحقیق. پژوهشگر باید توجه داشته باشد که اعتبار دستاوردهای تحقیق به شدت تحت تاثیر روشی است که برای تحقیق خود برگزیده است(خاکی، 1379). این فصل ابتدا به بیان نوع تحقیق از نظرهدف و روش تحقیق میپردازد و آنگاه روش جمعآوری دادهها و بعدازآن جامعه آماری بیان میشود. در پایان فصلمراحلعلمیتحقیق آورده میشود. 2-3 روش تحقیق هر تحقیق، تلاشی سیستماتیک و روشمند به منظور دست یافتن به پاسخ یک پرسش یا راهحلی برای یک مسأله است. با توجه به اینکه پرسشها و مسألهها ماهیتهای گوناگونی دارند، لذا میتوان بر پایه چگونگی این پرسشها و مسألهها تحقیقات را طبقهبندی نمود. به عبارت دیگر ، در طبقهبندی تحقیقات برحسب اهداف، قبل از هر چیز بر میزان کاربرد مستقیم یافته ها و درجه تعمیم پذیری آنها در شرایط دیگر توجه می شود . باید توجه داشت که طبقهبندی تحقیقات براساس نوع هدفشان ضرورتاً به معنای وجود مرزهای مشخص و دقیقی بین انواع تحقیقات نیست، بلکه اکثر این تحقیقات در یک امتدادقرار دارند و با هم وابستگیهای مفهومی دارند.(خاکی، 1379). از لحاظ هدف و روشی که دنبال میشود، دو نوع تحقیق بنیادی و کاربردیازهم متمایز میشود(دلاور، 1378) تحقیق بنیادی: وقتی اساساً برای بهبود درک خود درباره مسائل بخصوصی که بطور معمول در محیطهای سازمانی روی میدهند و نیز چگونگی حل آنها تحقیق کنیم آن را«تحقیق بنیادی یا پایهای» میخوانیم که تحقیق محض نیز نامیده میشود(سکاران، 1382). تحقیق کاربردی: تحقیقات کاربردی تحقیقاتی هستند که نظریهها، قانونمندیها، اصول و فنونی که در تحقیقات پایه تدوین میشوند را برای حل مسائل اجرایی و واقعی بکارمیگیرد. این نوع تحقیقات بیشتر بر موثرترین اقدام تاکید دارند وعلتها را کمتر مورد توجه قرار می دهند. این تاکید بیشتر بواسطه آن است که “تحقیقات کاربردی به سمت کاربرد عملی دانش هدایت می شود”(خاکی، 1379). در پژوهش حاضر نیز محقق با انجام نظر سنجی از مدیران بیمه ایران تهران، بدنبال ارائه پیشنهاداتی کاربردی و عملی در جهت یافتن رابطهی ساختار سازمانی با خلاقیت مدیران بیمه ایران تهران میباشد که براین اساس تحقیق حاضر از لحاظ ماهیت مسأله و هدف تحقیق یک تحقیق کاربردی محسوب میشود. روش مورد استفاده در این تحقیق توصیفی- پیمایشی است. چون در این تحقیق از دادههای پرسشنامهای استفاده گردیده وهمچنین روشی برای بدست آوردن اطلاعاتی درباره ی دیدگاه ها، باورها، نظرات، رفتارها یا مشخصات گروهی از اعضای یک جامعه آماری از راه انجام تحقیق است و نیز به توصیف رابطهی ساختار سازمانی با خلاقیت مدیران بیمه ایران تهران میپردازیم. 3-3جامعه آماری یک جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند(سرمد و همکاران، 1385) و به عبارت دیگر می توان چنین بیان نمود که جامعه به کل گروه افراد، رویدادها و پدیدههای مورد علاقه محقق که قصد بررسی آنها را دارد، اشاره دارد(دانایی فرد و دیگران، 1383). جامعه آماری این تحقیق کلیه مدیران بیمه ایران درتهران میباشند. که حجم جامعه آماری این تحقیق برابر با 32 نفر میباشد. 4-3نمونه آماری
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1398-12-13] [ 12:43:00 ق.ظ ]
|