صادرات گمرکی: 5/0 درصدمشتریان کنونی 2-5- جمع بندی یافته های تحقیق اولین سوال این تحقیق یافتن اثرات اقتصادی توسعه گردشگری بر صنایع دستی بود. بر همین اساس محقق با بررسی ادبیات و پیشینه تحقیق به جستجوی پاسخ این پرسش پرداخت. محقق با بهره گرفتن از تحقیقات صورت گرفته داخلی و خارجی مرتبط با موضوع به تعیین ابعاد و شاخص های مورد نظر پرداخت. در فصل دوم به تفضیل درباره ادبیات و پیشینه تحقیق پرداخته شد.  در نهایت محقق بر اساس پیشینه تحقیق  مدل مفهومی پژوهش را ارائه کرده است. در اینجا به منظور جمع بندی نهایی و پاسخ به سوال نخست تحقیق به اختصار به توضیح اثرات توسعه گردشگری بر صنایع دستی پرداخته می شود. همچنان که اشاره شد خرید  به عنوان یکی از مهم ترین فعالیت های گردشگران محسوب می شود که می تواند اثرات اقتصادی مهمی را در جامعه میزبان بر جای گذارد. گردشگران به منظور یادآوری خاطرات سفر و برقراری ارتباط با فرهنگ جامعه میزبان اقدام به خرید صنایع دستی می کنند. گردشگران از طریق خرید صنایع دستی محلی موجب ایجاد شغل و ارتقای آن در جهت توسعه پایدار اقتصادی ، بهبود زندگی صنعتگران و ارتقاء موقعیت زنان و بخش های محروم جامعه و همچنین افرادی که امکان دستیابی به شغل دیگری را ندارند، می شود.  اقتصاد صنایع دستی که اغلب زندگی صنعتگران به آن وابسته است ، علاوه بر اینکه تولید محصولات طبیعی را تشویق می کند موجب همپیوندی جوامع نیز می شود آینده بسیاری از صنعتگران و صنایع دستی در جهان وابسته به توسعه گردشگری و بازاری ایست که این صنعت برای محصولات صنایع دستی جوامع میزبان به ارمغان می آورد. از جمله مهمترین اثرات گردشگری بر جوامع میزبان توسعه بازارهای جدید برای صنایع دستی و اشکال هنری جامعه میزبان و شکوفایی ، رونق و تجدید حیات این صنعت است.  هر چند که باید توجه داشت که گردشگری می تواند اثرات منفی نظیر کالایی شدن محصولات صنایع دستی را نیز را با خود به همراه داشته باشد. توسعه گردشگری عامل مهمی در توسعه بازار صنایع دستی و تاکید دوباره بر علاقه به این میراث فرهنگی ملموس اقوام مختلف در سراسر جهان به شمار می رود. توسعه گردشگری از یک سو موجب افزایش تقاضا برای صنایع دستی و تولید محصولات جدید می شود و از سوی دیگر غرور و افتخار جامعه میزبان به محصولات فرهنگی را موجب می شود و بدین ترتیب تجدید حیات صنایع دستی  رخ می دهد. همچنان که در فصل دوم به تفضیل مطرح شد توسعه گردشگری در بسیاری از مقصدها توانسته است مزایای اقتصادی زیادی از جمله ایجاد اشتغال، افزایش درآمد به خصوص برای زنان و جوانان و ایجاد استقلال مالی برای زنان را ایجاد کند. فروش سوغاتی های محلی باعث ایجاد ارتباط با اقتصاد محلی می شود و تولید چنین محصولاتی موجب اشتغالزایی بارزی در مناطق مختلف خواهد شد. همچنین گردشگری به عنوان ابزاری مهم در حمایت و توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط مقیاس به خصوص در بخش صنایع دستی در مناطق شهری و مخصوصا مناطق روستایی مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است. این صنعت می تواند مشوق توسعه بخش صنایع دستی و به وجودآورنده اشتغال در زمینه تولید ، بازاریابی و فروش این محصولات باشد. توسعه گردشگری در بسیاری از مناطق موجب گسترش کارآفرینی های بومی کوچک مقیاس صنایع دستی و شکوفایی این بخش شده است. ایجاد این کارآفرینی ها منجر به ایجاد شغل برای سایر صنعتگران و ایجاد درآمد برای آنها شده است. توسعه گردشگری همچنین موجب علاقه صنعتگران به ایجاد کارگاه های تولید و فروشگاه های صنایع دستی به منظور فروش به گردشگران را بیشتر می کند. توجه گردشگران به صنایع دستی باعث می شود صنعتگران نیز به علائق گردشگران در زمینه طراحی و رنگ آمیزی و کاربردی کردن توجه ویژه ای داشته باشند. تجربه بسیاری از کشورها نیز  حاکی از این امر است  که توسعه گردشگری به عنوان مهمترین راه  ایجاد اشتغال و ایجاد درآمد در بخش صنایع دستی مطرح است. گردشگری منبع سودمندی برای فروش محصولات صنایع دستی به بازار گردشگران فراهم کرده است. درآمد حاصل از فروش صنایع دستی و فرصتی که گردشگری برای هنرمندان و صنعتگران به وجود می آورد ، موجب شده است که برای مردم بومی در کشورهای در حال توسعه منبع درآمد جایگزینی ایجاد شود. در مجموع به نظر می رسد توسعه گردشگری با افزایش حضور گردشگران در جوامع محلی همراه است و تاثیر ویژه ای بر شکوفایی صنایع دستی در جوامع دارد و توسعه گردشگری در بسیاری از مناطق موجب حفاظت از صنایع دستی جامعه میزبان و جلوگیری از نابودی بسیاری از انواع صنایع دستی شده است. توسعه گردشگری  توانسته است فرصت های جدید اشتغال و افزایش میزان درآمد و فرصت های کارآفرینی را به صورت مستقیم و غیر مستقیم با خود به ارمغان آورد. بخش صنایع دستی نیز به اعتقاد بسیاری از محققان و به استناد تحقیقات گوناگون درکشورهای مختلف با توسعه گردشگری اثراتی نظیر اشتغالزایی در این بخش، ایجاد درآمد برای صنعتگران و هنرمندان  و افزایش  گرایش به ایجاد کارآفرینی های کوچک مقیاس را تجربه خواهد کرد. همچنین با توسعه گردشگری تمایل صنعتگران به ایجاد محصولات جدید و یا طرح های جدید مطابق با سلیقه گردشگران نیز افزایش می یابد. در زمینه سوال دوم تحقیق یعنی ” آیا توسعه گردشگری موجب افزایش اشتغال در صنایع دستی می شود” نتایج نشان می دهد که میانگین پاسخ های صنعتگران به سوالات مرتبط با این سوال تحقیق بیش از حد متوسط 5 (با توجه به مقیاس 10 عددی پرسشنامه) یعنی 6.84 است که بدین معنی است که توسعه گردشگری موجب افزایش اشتغال در بخش صنایع دستی می شود. به این ترتیب می توان در پاسخ این سوال تحقیق بیان کرد که توسعه گردشگری افزایش اشتغال در بخش صنایع دستی را در بر خواهد داشت. این تحقیق نتایج تحقیق آبیاره (2007)، تاپس (1993)، روبن (1982) و کوهن (1995) را مورد تائید قرار داد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...