روش تحقیق

 

3-1) مقدمه

برای پژوهش تعریف‌های گوناگونی ارائه شده است. مثلاً «جان دیویی» در کتاب «منطق نظریه تحقیق» آن را تغییر کنترل شده یک موقعیت غیرثابت یا نامعین به موقعیتی که از لحاظ ویژگی ها و روابط کاملا معین و ثابت است و در وضعی قرار دارد که عناصر موقعیت اصلی یا اولی به صورت یک کل متحد تغییر یافته‌اند، تعریف می‌کند (دلاور،1374). قبول هر یک یا همه این تعریف‌ها مستلزم روش ها و فنون علمی خاص است. که پژوهشگر را ملزم می‌سازد تا هم برای پاسخگویی به مسأله با توجه به هدف و ماهیت پژوهش و امکانات اجرایی از آنها بهره ببرد و هم به معرفی دقیق آن بپردازد تا راهنمای خواننده‌ها برای استفاده از نتایج پژوهش و یا تکرار احتمالی پژوهش در جامعه‌های دیگر قرار گیرد. در فعالیت هاى پژوهشى به منظور تأئید یا رد فرضیه هاى پژوهش لازم است از علم آمار و روش هاى پژوهشی استفاده گردد، تا بتوان با اطمینان نتایج تحقیقات را مورد استفاده قرار داده و به آنها استناد کرد. «روش تحقیق دستیابى به حل مشکلات است» (عزتى، 1376، ص20) (نقل از خاکى 1378، ص201) بر این اساس در این پژوهش که یک پژوهش کاربردی است از روش تحقیق همبستگى استفاده شده است. همچنین براى جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از روشهاى کتابخانه‌اى، توزیع پرسشنامه، مراجعه به اسناد و مدارک استفاده شده است. در بخش مطالعات کتابخانه‌اى با بهره گرفتن از کتب، مجلات فارسى و لاتین، مطالب نظرى و ادبیات موضوع بیان گردیده و با بهره گرفتن از این اطلاعات شاخص مناسب براى سنجش متغیرهاى پژوهش شناسایى شده و سپس این شاخص که در قالب پرسشنامه مى‌باشد بین نمونه‌ها، از جامعه آمارى توزیع شده‌است. سپس از طریق اطلاعات به دست آمده و با بهره‌گیرى از روش هاى آمار توصیفى و استنباطى و با بهره گرفتن از نرم افزار spss داده هاى به دست آمده تجزیه و تحلیل شده‌اند. در این فصل ابتدا روش پژوهش و طرح اصلی مطالعه مورد بحث قرار گرفته و پس از آن، افراد مورد مطالعه، جامعه‌ای که نمونه از آن انتخاب شده‌اند همچنین شیوه انتخاب آنها همراه با نحوه برآورد حجم نمونه توضیح داده شده است. توصیف ابزار یا وسایل اندازه‌گیری، روش جمع‌آوری اطلاعات، نحوه اجرا، برآورد روایی، محاسبه‌ی اعتبار پرسشنامه و روش های آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل، قسمت دیگری از این فصل را به خود اختصاص داده است. 3-2) روش تحقیق «هدف از انتخاب روش تحقیق مشخص کردن شیوه و روشی است که محقق اتخاذ می‌کند تا او را هر چه دقیق‌تر، آسان تر، سریع تر و ارزان تر در دستیابی به پاسخ برای پرس‌ های تحقیق مورد نظر کمک کند»(نادری وهمکار، 1372). منظور از روش تحقیق این است که مشخص کنیم چه نوع روشى براى بررسى موضوع لازم است که این امر بستگى به اهداف و ماهیت تحقیق و همچنین امکانات اجرایى آن دارد. تحقیق حاضر از آن جهت که به بررسى و شناخت بیشتر روابط میان متغیرها و شرایط موجود مى‌پردازد، در دسته تحقیقات توصیفى قرار مى‌گیرد. این روش بر ساختن فرضیه و آزمایش آن، تحلیل روابط میان متغیرهاى دستکارى نشده و پروراندن قوانین کلى تأکید دارد، تحقیق توصیفى آنچه که هست را توصیف مى کند (شامل توصیف تجزیه و تحلیل و تغییر شرایط موجود) همچنین تلاش مى‌کند تا روابط میان متغیرهاى دستکارى نشده را کشف نماید (جان بست 1373 ص44-43). چون در این تحقیق سعی بر آن است تا روابط بین متغیرها بررسی گردد یا داده ها و اطلاعاتی کشف شود از روش تحقیق زمینه یابی (توصیفی) استفاده شده است. در این پژوهش هدف، بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر تصمیم‌گیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان می‌باشد. روش تحقیق توصیفی ازنوع پیمایشی است. «در تحقیق پیمایشی پژوهشگر برای کشف عقاید، افکار، ادراکات و ترجیح‌های افراد مورد نظر از پرسشنامه و مصاحبه استفاده می‌کند»(سلیمی، 1370).

3-3) جامعه آماری

یک جامعه آمارى عبارتست از مجموعه اى از افراد یا واحدها که داراى حداقل یک صفت مشترک باشند، معمولاً در هر پژوهش، جامعه مورد بررسى، یک جامعه آمارى است که پژوهشگر مایل است درباره (صفت ها) متغیر واحدهاى آن به مطالعه بپردازد. جامعه مجموعه‌ اعضای فرضی یا حقیقی است که نتایج پژوهش به آن تعمیم داده می‌شود(دلاور، 1374). جامعه آماری در پژوهش حاضر کلیه کارکنان شعبات بانک تجارت در استان اصفهان می باشد.

3-4) تعیین حجم نمونه

«نمونه بخشی از جامعه است که معرف آن می‌باشد به بیان دیگر نمونه گیری یعنی انتخاب تعدادی از افراد، حوادث، اشیا از یک جامعه تعریف شده به عنوان نماینده آن جامعه» (خورشیدی و همکار، 1381) نمونه عبارت است از «زیر مجموعه‌ای از جمعیتی که پژوهشگر مایل است نتایج را به آنها تعمیم دهد»(خوئی نژاد، 1380). لذا در این پژوهش برای تعیین حجم نمونه به شرح ذیل عمل می‌کنیم. =  n  تعداد نمونه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...