الف) روش کتابخانه‌اى: هر محققى قبل از شروع تحقیق و هنگامى که به موضوعى ویژه براى تحقیق علاقه‌مند شده است، ناگریز از مراجعه به کتابخانه خواهد بود. با مطالعه کتاب ها، مقالات، تحقیقات، جستجوى اطلاعات در شبکه اینترنت و مقالات خارجى محقق مى‌تواند موضوع تحقیق خود را بیشتر بشناسد و ابعاد آن را ببیند و هدف یا هدف‌هاى تحقیق خود را بیشتر بشناسد. در این تحقیق نیز از منابع مختلف کتابخانه‌اى فارسى و لاتین، اطلاعات موجود در شبکه اینترنت و… استفاده شده است. ب: روش میدانى: از لحاظ مطالعات محیطى این تحقیق یک مطالعه میدانى به حساب مى‌آید که با مطالعه و بررسى نظرى و جمع آورى اطلاعات لازم با بهره گرفتن از پرسشنامه از جامعه آمارى صورت گرفته است.

3-7 ) ابزار جمع‌آوری اطلاعات

تبدیل پاسخ ها به داده‌ها بخش مهمی از فرآیند پژوهش است. پژوهشگر برای این تبدیل به یک وسیله اندازه‌گیری نیاز دارد. هرگاه ارزش متغیر بخصوصی را در آزمودنی بخصوص یا در لحظه معینی از زمان معلوم کنیم، می‌گوییم آن متغیر را اندازه گرفته‌ایم. اندازه‌گیری شامل قواعدی است برای اختصاص اعداد به چیزها، افراد یا رویدادها به منظور کمی ساختن آنها(هومن،1375). با عنایت به اینکه انتخاب‌ها به وسیله و ابزار تحقیق به اهداف و روش انتخابی در تحقیق بستگی دارد لذا در این تحقیق چون از شیوه توصیفی ـ پیمایشی استفاده شده است، پرسشنامه به عنوان ابزار مناسب جمع‌آوری داده‌ها می‌باشد. «پرسشنامه مجموعه‌ای از سوالات کتبی و غالباً مبتنی بر گزینه‌های مشخص که پاسخ دهنده جواب‌های خود را بر آن درج می‌کند. هنگامی که پژوهشگر دقیقاً می‌داند در پی چیست و چگونه باید متغیر‌های خود را اندازه‌گیری کند پرسشنامه ابزار کارآمد برای گردآوری اطلاعات بشمار می‌رود (اوماسکاران، 1380). دلایل استفاده از پرسشنامه عبارتند از:

  • صرفه‌جوئی در وقت
  • صرفه‌جوئی در هزینه
  • استخراج و تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق پرسشنامه آسان‌تر از سایر روش‌های جمع‌آوری اطلاعات است.
  • بهدلیل استاندارد و یکنواخت بودن سئوالات، پاسخ‌های داده شده از قابلیت اعتماد بیشتری برخوردار است.
  • در مقایسه با سایر روش‌ها امکان اینکه مطالب و عقاید ابراز شده در پرسشنامه بینام به واقعیت نزدیک باشد زیادتر است.

پرسشنامه‌هایی که سؤالات وپاسخ آنها به نحوی ارائه شودکه ازپاسخگو انتظار رود با قرار دادن علامتی و با صرف کمترین وقت و انرژی ، پاسخ خود را مشخص نماید پرسشنامه بسته پاسخ نام دارد.(عباس زاده،1380)

در این تحقیق برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ای بسته پاسخ که در آن از طیف پنج درجه‌ای لیکرت استفاده شده و شامل 57 سئوال که توسط محقق و با بهره گرفتن از نظرات اساتید راهنما و مشاور ساخته شده است استفاده گردیده است.

جدول(3-1): ساختار پرسشنامه قسمت اول: تصمیم‌گیری استراتژیک

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...