2-3-5-گسترش فعالیت های کیفی (QFD) روش گسترش فعالیت­های کیفی (QFD) یکی از موفق ترین ابزارهای ارتقا کیفبت است که با در نظر گرفتن خواسته­ های مشتری در سنگ بنای توسعه کیفیت محصول باعث می شود تا محصول یا خدمت با توجه به خواسته های مشتری و در راستای تامین نیازهای او طراحی و تولید شود.بعبارت دیگر استفاده از QFDدر طراحی کلیه مراحل و فرایندهای تکوین و فراوری محصول باعث می­شود تا تمامی این فرایندها بر اساس نیازهای عنوان شده از طرف مشتری و در جهت ارضا نمودن این نیازها شکل گیرد و عمل نماید.این روش بصورت گسترده در مرکز تحقیق و توسعه هر سازمان و در پروژه های ایجاد و توسعه محصولات جدید مورد استفاده قرار می­گیرد. QFDبه طور کلی با سه روش و نگرش مختلف که توسط اکاکو و ماکابه و فوکوهارا بنیانگذاری شده اند، شناخته می­شود که عبارتند از روش 4 ماتریسی، روش3 ماتریسی، روش Blitz به طور نمونه روش 4 ماتریسی QFDبرای گسترش کیفیت از خواسته های مشتری تا مراحل ساخت و مونتاژ محصول از 4 ماتریس پیوسته استفاده می کند. این 4 ماتریس به ترتیب شامل : ماتریس طرح ریزی محصول[23]، ماتریس طراحی محصول[24] ماتریس طرح ریزی  فرایند [25] و ماتریس برنامه ریزی و کنترل[26] می باشد که هر کدام از آنها از ابزار خانه کیفیت استفاده می کنند. با بهره گرفتن از 4 ماتریس این، روش خانه کیفیت به خیابان کیفیت تبدیل می شود که در آن خروجی های یک QFD، ورودی های QFD بعدی می باشند و از این رو طریق کیفیت به طور سیستماتیک از برنامه ریزی محصول به ساخت و مونتاژ کشیده می شود.مراحل تکوین آن عبارت است از:

  1. تعیین خواسته ها و الزامات کیفی مشتریان
  2. اولویت بندی نیازهای کیفی
  3. ارزیابی رقبا از نقطه نظر مشتری
  4. تبدیل خواسته ها و الزامات کیفی به مشخصه های فنی و مهندسی محصول
  5. تعیین میزان ارتباط بین خواسته های مشتری و مشخصه های فنی و مهندسی محصول
  6. ارزیابی رقبا از نظر فنی و تکنیک
  7. توسعه خواسته های مشتری
  8. اولویت بندی مشخصه های فنی محصول
  9. بررسی رابطه مشخصه های فنی محصول با یکدیگر
  10. تعیین مقادیر هدف برای مشخصه های فنی.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...