• کشوری با شعار های تند (3%)

  گردشگران در مورد هر کدام از موارد زیر قبل و بعد از سفر چنین قضاوت کرده اند:

  • آزادی سیاسی، اجتماعی در ایران: نظر گردشگران قبل از سفر خوب نبوده ولی پس از سفر، آنها نظر مثبت تری پیدا کردند و دیدگاه مثبت از 30 درصد به 34 درصد ارتقاء یافت و دیدگاه منفی از 7/30 درصد به 18 درصد تنزل نمود.
  • دین اسلام: اکثر جهانگردان پس از سفر احساسشان نسبت به دین اسلام در مقایسه با قبل از سفر، در مجموع اندکی بهتر شده است به طوریکه دیدگاه مثبت از 4/27% به 5/28% رشد کرده است و دیدگاه منفی از 1/51% به 7/46% تنزل کرده است.
  • رفتار مردم کوچه بازار ایران: گردشگران رفتار مردم کوچه بازار ایران را نسبت به خودشان رفتاری مهمان نوازانه و مهربان تلقی نموده اند.
  • نقاط قوت گردشگری ایران از دیدگاه گردشگران خارجی شامل نقاط دیدنی و جاذبه های تاریخی و فرهنگی و رفتار دوستانه ایرانیان است. نقاط ضعف از دید این افراد عبارتند از مشکلات ذهنی و پندارهای غلط گردشگران خارجی درباره ایران، مشکلات قانونی بخصوص مشکلات مربوط به صدور روادید و مقررات گمرکی، مشکلات رفاهی و تدارکاتی و مشکلات بیمه جان و مال گردشگران. (حسینی، 1379، 15)
  • دیدگاه کارشناسان جهانگردی در ایران

کارشناسان صنعت جهانگردی کسانی هستند که در جلب گردشگران تلاش و برنامه ریزی می کنند. یکی از مجموعه خدمات و فعالیتهایی که در این زمینه نقش عمده و اجرائی تری دارند آژانسهای مسافرتی هستند . رضا اشرف کارشناس بازاریابی گردشگری در خصوص نقش این آژانس ها در توسعه صنعت گردشگری در ایران می گوید: آژانسها در واقع بازوی صنعت گردشگری هستند و می تواند پس از جرقه های که دولت در شناساندن کشور می زند، گردشگران را جذب کنند اما نمی توانند متولی اصلی برای تبلیغات برون مرزی باشند. معرفی ایران به عنوان یک کشور توریستی باید از طریق دولت صورت بگیرد، چرا که ممکن است، آژانسها نتوانند اطلاعات صحیحی را به آنسوی مرزها انتقال دهند…نمایشگاهها نیز محل جذب نیست بلکه محل مبادله اطلاعات است… میزان ورود گردشگران خارجی در حداقل است و از توان مالی کافی نیز برخوردار نیستیم…در ایران گردشگری را فقط آژانسها انجام می دهند در حالی که چندین ارگان و سازمان مانند سازمان ارتباطات اسلامی، بنیاد مستضعفان و… چنین مسئولیتی را بر عهده گرفته اند اما در عمل از زیر آن شانه خالی کرده اند. مشکل ما نداشتن یک مرجع واحد برای تبلیغ و جذب گردشگر است. شاید بخش عمده ای از مشکلات همین تعداد مراکز تصمیم گیری و تعویض زود هنگام مدیران است… شاید بخش عمده ای از مشکلات همین تعداد مراکز تصمیم گیری و تعویض زود هنگام مدیران است… امیر احمری کارشناس مطالعات راهبردی شرایط فعلی گردشگری ایران را چنین توصیف می کنند: بررسی جغرافیایی گردشگری ایران، سوابق تاریخی و عظمت فرهنگی کشور، تنوع آب و هوا، آداب و سنن، جشن ها، کوچ ها، کوره راه ها، موسیقی هنر، صنایع دست، تسهیلات و امکانات نسبتا قابل قبولی پذیرایی، تنوع غذاها و میوه ها و از همه مهمتر مردم خونگرم و مهمان نواز ایران امکانات بالقوه ای برای جلب گردشگر در ایران هستند، اما بی توجهی و نبود بودجه و مدیریت کارآمد و پاره ای مشکلات و معضلات دیگر مانع رشد و توسعه این صنعت است. در کشور ما با وجود آگاهی مقامات و سازمانها و موسسات دست اندر کار صنعت گردشگری از اثرات مثبت اقتصادی توسعه این صنعت تاکنون تحولات چشمگیری صورت نگرفته است. بدیهی است پویا نمودن صنعت گردشگری در ایران علاوه بر بررسیهای دقیق و برنامه ریزیهای وسیع با بهره گرفتن از تجارب و تخصص کارشناسان نیاز به همکاری های وسیع و پشتیبانی مالی بخش دولتی در کلیه زمینه ها اعم از کارهای تبلیغاتی در سطح وسیع جهانی و سرمایه گذاریهای زیربنائی عظیم در سطح ملی را طلب می کند. دکتر احمد روستا کارشناس سفر و جهانگردی و استاد دانشگاه در خصوص گردشگری ایران چنین نظر می دهند : اساس گردشگری ایران در نوع نگرش ، بینش و سطح انتظارات از گردشگری است تا روزی که نوع فرهنگ و ارزش مشترک در گردشگری ایران معنا نیابد ،گردشگری کشور سلیقه ای ، مقطعی ، نگران ولرزان خواهد بود . برای رفع این نابسامانی لازم است متولیان گردشگری کشور با مشورت با هسته های قدرت رسمی و غیر رسمی کشور تکلیف گردشگری را روشن ساخته و چارچوبها را مشخص سازند… نظام گردشگری ایران تحت تاثیر انواع عوامل محیطی ملی و بین المللی است . هر گونه رویداد اقتصادی ، سیاسی و حوادث طبیعی در داخل و یا روابط سیاسی و تبلیغات جهانی و برخوردها در سطح بین الملل به نحو چشمگیری نظام گردشگری را تحت تاثیر قرار میدهد… به همان اندازه که بسته بندی مناسب در فروش کالاها نقش دارد ، توجه به عوامل زیبایی شناختی و تمیزی مکانها وجاذبه های گردشگری می تواند در رضایت یا عدم رضایت گردشگران اثر بگذارد (روستا 1378) دیدگاه اسلام در زمینه سفر وگردشگری با توجه به اینکه کشور ما یک کشور اسلامی محسوب میشود واز طرفی اساس این تحقیق بررسی راهکارهایتوسعه گردشگری درکشور اسلامی است ، لذا توجه به مبانی اسلام در مورد گردشگری ضروری است و باید در برنامه های اینده نیز لحاظ شود تا تناقض و عدم هماهگی از میان برود . بنظر میرسد گردشگری پس از انقلاب اسلامی مورد بی مهری قرار گرفته است . پدیده که  میتوانسته بعنوان یکی از مقدس ترین ابزار ها در خدمت اسلام و انقلاب اسلامی قرار گیرد ، مورد بد بینی واقع شده و به همین جهت تاکنون حرکتی جدی و اساسی در جهت راه اندازی و گسترش آن نشده است (ابهری 1376) این در حالی است که دین اسلام گردشگری را امریپسندیده شمرده و در یک بررسی اجمالی در قرآن می توان سه گروه از آیات در این ارتباط مشاهده کرد که عبارتند از :

  • آیات مربوط به سیر وسفر به منظور پند گرفتن زاد و زیست پیشینینان مانند آیه 20سوره عنکبوت: ای رسول بگو به مردم در زمین سیر کنند و ببینند که خدا چگونه خلق را ایجاد کرد.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...