2- ضرورت و اهداف تحقیق

ضرورت تحقیق، به عنوان انگیزه و موتور محرک تحقیق است و به آن چیزی اشاره می‌کند که باعث انتخاب موضوع شده و نیازمندی به آن را توجیه می‌کند. به همین دلیل به گذشته بر می‌گردد ولی هدف دورنمای پژوهش است و به چیزی اشاره می‌کند که تحقیق به دنبال آن است، لذا ناظر به آینده است. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ظهور ابزارهای مدرن در چاپ، کپی‌برداری و تکثیر و نقض گسترده حقوق مالکیت فکری از این طریق، نقش حمایت کیفری از حقوق مالکیت فکری در رشد و توسعه کشور امری بدیهی است. وجود یک نظام حمایتی مؤثر و همه جانبه موجب ایجاد انگیزه برای صاحبان آثار فکری می‌شود تا دستاوردهای فکری خود را به منصه‌ی ظهور برسانند و در نتیجه،  هم جامعه و هم پدیدآورنده از آن ابداع و آفرینش بهره‌مند خواهند شد. حمایت مؤثر از آفرینش‌های فکری موجب افزایش سرمایه‌گذاری داخلی در عرصه‌های مختلف علمی، صنعتی، ادبی و هنری و . . . می‌شود هم چنین در سطح خارجی باعث ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذاران می‌شود تا بدون دغدغه در مورد استفاده غیرمجاز از دستاوردهایشان، فن‌آوری خود را به کشورهای در حال توسعه انتقال دهند. نقص مقررات در جرم‌انگاری و وجود ضمانت اجراهای کیفری محدود و ناکارآمد، دغدغه اینجانب در پرداختن به این موضوع است. هدف نگارنده از این تحقیق در درجه اول شناساندن اهمیت حقوق مالکیت فکری در روند توسعه و حفظ حقوق فردی و نیز تاثیرگذاری در خلاقیت و ابتکار در جامعه است و در درجه دوم ارائه‌ی تصویری از قوانین و مقررات موجود در ارتباط با حقوق مالکیت فکری است و سپس بیان کاستی‌ها و خلاءهای نظام قانونگذاری کیفری و تلاش در راستای آگاه‌سازی مقنن نسبت به وضع قوانین کیفری مبنی بر جرم‌انگاری نقض تمامی موضوعات حقوق مالکیت فکری و ایجاد ضمانت اجراهای کیفری مؤثر در این زمینه می‌باشد، تا از این طریق بتوان به پیشرفت در ابعاد گوناگون نائل آمد.

3- سوالات و فرضیات تحقیق

بدون شک هیچ تحقیق و پژوهشی بدون طرح سوال و پرسش انجام نمی‌شود و این پژوهش در پی پاسخگویی به سؤالات زیر است:

  • رابطه حقوق کیفری و حقوق مالکیت فکری در نظام حقوقی ایران چگونه است؟
  • آیا در ایران قوانین کیفری جامع برای حمایت از مالکیت فکری پیش بینی شده است؟
  • آیا حمایت‌های کیفری قانونگذار ایران در قبال حقوق مالکیت فکری مؤثر و کارا بوده است؟
  • نظام مطلوب حقوق کیفری ایران برای حمایت از اموال و دارایی‌های فکری چیست؟

  فرضیه‌ها، جمله‌های خبری قابل پذیرش و قابل رد است که در پاسخ به سوالات اصلی داده می‌شود. در پاسخ به چهار سوال فوق، فرضیه‌های تحقیق به شرح زیر است:

  • قانونگذار ایرانی برای جلوگیری از نقض و تضییع حقوق صاحبان اموال فکری، به جرم‌انگاری رفتارهای ناقض آفرینش‌های فکری و تعیین ضمانت اجراهای کیفری می‌پردازد.
  • در نظام حقوق کیفری ایران، سیاست کیفری واحد و منسجمی برای تعیین ضمانت‌ اجراهای کیفری مربوط به حمایت از حقوق مالکیت فکری وجود ندارد. تقنین تدریجی قوانین مختلف
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...