ویژگی و کیفیت یک محصول یا خدمت وابسته به عملکرد کلیه سازمان‌هایی است که در ارائه آن نقش دارند. این مساله چالش بزرگی برای سازمان‌های جدا از هم است که به دنبال یکپارچگی و هماهنگی جریان‌های مالی، اطلاعات و مواد هستند. بدین منظور فلسفه‌ی مدیریتی جدیدی مورد نیاز است که همان مدیریت زنجیره تامین است. (خیرآبادی، 1391)

2-4. محیط زیست

محیط‌زیست عبارت است از آن چه که فرآیند زیستن را احاطه کرده، آن را در خود فرو گرفته و با آن در کنش متقابل قرار دارد. با توجه به این تعریف آیا مى‌توان مرزهاى مشخصى براى محیط‌زیست تعیین نمود؟ محیط‌زیست هم انسان، هم طبیعت و هم رابطه این دو را شامل مى‌شود (هرسینی،1387). محیط‌زیست هم بر فعالیت‌های انسان اثر می‌گذارد و هم اثر می‌پذیرد. مفهوم محیط‌زیست، چه از نظر لغوى و چه از لحاظ کاربرد آن، در برگیرنده کل فضاى حیاتى کره خاکى مى‌باشد. به بیان دیگر این محیط‌زیست است که، در درون خود محیط‌هاى گوناگون را جاى داده است. در ادامه به منظور مروری گذرا بر نحوه تعامل انسان با طبیعت در گذشته و حال، انواع محیط زیست، سیر تحولات آن و روابط بین انسان و محیط زیست بررسی می‌شود.    

2-4-1. انواع محیط زیست

مسائل زیست‌محیطی گستره‌ی بسیار بزرگی دارد اما پژوهشگران بر پایه‌ی تعریفی ساده و سه‌جمله‌ای از محیط‌زیست (آن چه ما را احاطه کرده، بر ما تأثیر می‌گذارد و از ما تأثیر می‌پذیرد)، آن را به سه بخش کلی تقسیم می‌کنند. (هرسینی، 1387)

  1. محیط طبیعی
  2. محیط اجتماعی
  3. محیط مصنوع

ناگفته نماند که در عمل، این تفکیک غیر‌ممکن است و این موضوع به وضوح قابل درک است. محیط طبیعی محیط طبیعى به آن بخش از محیط زیست اتلاق مى‌شود، که ساخته دست انسان نباشد. این بخش از محیط زیست، هر چند به شکل‌های گوناگون مورد دستکارى انسان قرار گرفته ولی ماهیت اصلى خود را همچنان حفظ نموده است کوهها، دریاها، دشت‌ها، جنگل‌ها و مراتع طبیعى جملگى در زمره محیط طبیعى به حساب مى‌آیند. محیط اجتماعی کلیه کسانى که با آنان به نحوى در تماس هستیم، از خانواده گرفته تا همسایگان، فروشنده محله، همکاران ادارى، راننده تاکسى و خلاصه کسانى که بر ما تاثیر مى گذارند و ما را تحت تاثیر قرار مى دهند، تشکیل دهنده محیط اجتماعى ما مى‌باشند. در این رابطه نه تنها افراد بلکه کلیه سازمان ها و نهادهاى اجتماعى نیز، بخشى از محیط اجتماعى ما را تشکیل مى‌دهند. محیط مصنوع محیط مصنوع عبارت است از آنچه که به دست بشر ساخته و پرداخته شده است. این بخش از محیط‌زیست را مى‌توان محیط زائیده تفکر و تمدن نیز نامید. بر مبناى تعریف فوق شهرها، روستاها، بنادر، فرودگاهها، جاده‌ها و … جملگى در زمره محیط مصنوع یا انسان‌ساخت به شمار مى‌آیند.    

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...