2-2-4-5 معیارهای  نقدشوندگی 2-2-4-5-1 عمق بازار تاثیر معاملات با حجم زیاد بر قیمت؛ 2-2-4-5-2 عرض بازار نسبتی از کل بازار است که در حرکت قیمتی صعودی یا نزولی بازار مشارکت دارد. به عبارت دیگر این معیار به میزان استحکام بازار بستگی دارد و بنابراین نشانگر هزینه تغییر موقعیت در بازار است. شاخص متداول اندازه گیری عرض بازار، فاصله ی بین قیمت های پیشنهادی خرید و فروش است. به عبارت دیگر در یک بازار نقد، به منظور جلوگیری از تغییرات شدید قیمت، باید فاصله مزبور به اندازه کافی کم باشد(سلیم پور، 1384: 117-96). 2-2-4-5-3 انعطاف پذیری بازار مدت زمانی است که پس از نوسان شدید قیمت باید طی شود تا بازار به حالت تعادل برسد. به طور معمول این نوسانات در اثر انتشار اخبار (معمولا اًخبار منفی) یا معاملات با حجم بزرگ رخ می­ دهند. بازار انعطاف­پذیر، بازار توان­مندی است که در آن قیمت ها در مدت زمان کوتاهی به میانگین یا مقدار منطقی خود باز می­گردند. 2-2-4-5-4 زمان سرعتی که در آن معاملات توسط بازار جذب می شوند. در یک بازار نقد، معاملات با کمترین وقفه زمانی ممکن اجرا می شوند(شیخ محمد و صفرپور، 1384: 117-99). 2-2-4-6 عوامل تأثیر گذار در نقدشوندگی 2-2-4-6 -1 سیاست تقسیم سود عامل دیگری است که در ارزیابی نقدشوندگی سهام باید مورد  توجه قرار گیرد. سهامی که سود تقسیمی بالایی دارند، توسط سرمایه گذاران خریداری و نگهداری می شوند، بنابراین معاملات آنها اندک است؛ ساختار قانونی کارا برای تشویق مشارکت سرمایه گذاری خارجی. این امر با اجرای حداقل استانداردهای لازم برای حمایت از سرمایه گذار، نظیر استانداردهای حسابداری محقق می شود(ابرزی و دیگران، 1386: 22-3). 2-2-4-6 -2 افزایش ساعات معاملات برای مثال شرکت بورس تایلند توانسته است با افزایش ساعات معاملاتی، نقدشوندگی بازار را افزایش دهد؛ 2-2-4-6 -3 فرصت معاملات آربیتراژ که با مجاز شمردن فروش استقراضی سهام فراهم می آید برای مثال السالوادور در حال اصلاح مقررات خود بهمنظور فراهم آوردن امکان فروش استقراضی سهام در بازار است. اگر چه تجربه کمیسیون اوراق بهادار تایوان حاکی از آن است که

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...