پایان نامه درباره وسایل ارتباط جمعی، رادیو و تلویزیون |
- پاسخگویى به نیاز نسل حاضر در حل معضلات فرهنگى و ارائه راهکار به منظور تأثیرگذارى فرهنگى؛
- پدیدآوردن قدرت تحلیل و تقویت بنیادهاى معرفت دینى در مخاطبان با طرح پرسشهاى کاربردى و ارائه پاسخهاى متعدد؛
- فراهم نمودن زمینه مناسب به منظور تضارب آراء و نقد و نظر در آثار و آسیبشناسى محتوا؛
- ایجاد ارتباط میان متصدیان امور فرهنگى
- معرفى صاحبنظران، تأثیرگذاران فرهنگى، صاحبان اندیشههاى ناب و اصیل در حوزههاى گوناگون به مخاطبان مطبوعات به منظور ارائه الگوى صحیح به خصوص به نسل جوان
- استفاده از شیوههاى مختلف تبلیغ و اطلاعرسانى در قالبهایى چون: خبر، گزارش، عکس، مصاحبه، میزگرد، ترجمه، نقد و نظر، قصه و شعر و انواع مقاله
- اطلاعرسانى سریع و به موقع به قشرهاى مختلف جامعه
به صورت کلی رسالت بزرگ مطبوعات آن است که در هر زمینهای حرفی برای اجتماع داشته باشد، اندیشهای تازه و افقی نو در برابر دیدگان بگسترد با ارائه اندیشه سالم و ایجاد زمینه برخورد افکار، فضای عمومی را جهت دستیابی به عقاید کاملتر مهیا سازد.[43] با بررسى رسالت سنگین مطبوعات به خوبى مىتوان جایگاه رفیع این رسانه را در بین پایگاههاى اطلاعرسانى به اثبات رساند. 2-2-1 لزوم وجود رسالت برای مطبوعات کارکرد و نقش رسانهها و به خصوص مطبوعات در دنیای امروز موضوع ناشناختهای نیست. دانشمندان علوم ارتباطات وظایف رسانهها در ابعاد گوناگون زندگی اجتماعی را مورد بحث قرار داده و بر شمردهاند. امّا رسالت رسانهها و مطبوعات هنوز هم میتواند به عنوان موضوعی جذاب مورد توجه قرار گیرد. مقصود از رسالت در این عرصه، چیزی متفاوت از کارکرد و وظیفه است و به احساس تعهدی گفته میشود که رسانهها و گردانندگان آنها نسبت به ارائه یا عدم ارائه اطلاعات و اخبار احساس میکنند. برای تشبیه میتوان رسالت را روح حاکم بر فعالیتهای حرفهای و التزام درونی و عملی به دنبال کردن هدف یا اهداف خاصی در ضمن انجام وظایف ذاتی دانست. تعهد رسانه در برابر دین و یا دینی کردن رسانهها نیز از همین مقوله شمرده میشود. در مورد تأثیر وسایل ارتباطی بر پیام و تمامی فرآیند ارتباط و همچنین جامعه و محیط پیرامونشان، عقاید بسیاری وجود دارد، برخی از خنثی بودن و صرفاً حامل بودن این وسایل یاد میکنند و اینکه این وسایل تأثیر چندانی بر مخاطبین خود ندارند. برخی دیگر عقیده دارند که وسایل ارتباط جمعی دارای چنان قدرتی هستند که میتوانند نسلی تازه را برای اولین بار در تاریخ انسان پدیدآورند و جامعه جدید از این وسایل چنان تأثیر شگرف بر میگیرد که ماهیتش تابعی از آن میشود. این امر بیانگر نوعی فن سالاری است که بر اساس آن ابزار ساخته شده توسط انسان، تعیین کننده ارزشهای هستی اجتماعی است و یا این امر موجب پیدایش قشر جدیدی از انسانها میشود که با شناخت خاصی که از این وسایل دارند، به صورت قدرتهای تازه تجلی میکنند و تعادل موجود در هرم قدرت را برهم میزنند و نتیجه آن نوعی از خود بیگانگی و تهی شدن انسان است.[44] لذا وجود رسالت برای این ابزار عظیم انتقال اطلاعات امری حیاتی و ضروری است. 2-2-2 رسالت مطبوعات در کلام امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری اغنای افکار عمومی و آگاهی نسبت به رخدادهای روز جامعه، رسالت خطیر مطبوعات و رسانههاست و حساسیت این رسالت تا به حدی است که امام خمینی (ره) به دفعات، خطاب به نویسندگان و اصحاب مطبوعات و رسانهها اهمیت این امر خطیر را متذکر شدهاند. مسئولیت قلم و حساسیت حرکت آن بر روی کاغذ مطبوعه در منظر رهبر کبیر انقلاب اسلامی تا آنجاست که قلم را ابزار هدایت و حتی ضلالت یک ملت دانستهاند[45]. ایشان پیرامون مسئولیت خطیر نویسندگان مطبوعات و نقش قلم در هدایت و حتی لغزش یک ملت فرمودند: «امروز با قلمهایی که دست شماست، مسئولیتی بزرگ دارید. قلمهای شما یک قلمهایی است که چنانچه لغزش بکند، گاهی یک ملت را لغزش میدهد… و اگر شما این قلمی که دستتان هست، قلم ارشادی باشد، میتوانید یک ملت را هدایت کنید و از انحرافات نجات دهید.»[46] امام خمینی (ره) با تأکید بر لزوم توجه به انحرافات و عدم غفلت از مطبوعات مغرض و منحرف، دقت در سلامت قلم و زبان و نیز نگارش ارشادی مطبوعات را امری ضروری دانسته و افزودند: «امروز در مقابل قلمهای ارشادی، چند برابر قلمهای انحرافی هست و در مقابل سخنهای ارشادی، سخنهای انحرافی هست … باید شماها در مقابل اینها، نشریاتتان یک نشریاتی باشد که وقتی دست مردم برسد، در ذهنشان بیاید که خوب، این یک تعلیمی است، دارند به ما میدهند، یک مدرسه ای است که به این صورت باز شده است برای تعلیم … شما درصدد این نباشید که منحرفین را راضی کنید، در صدد این باشید که منحرفین را اصلاح کنید.»[47] «آنچه خوب است در رادیو- تلویزیون و مطبوعات باشد مثلاً اگر زارعی خوب زراعت کرد، شما این شخص را به جای مقامات کشور در صفحه اول بگذارید و زیرش بنویسید که این زارع چگونه بوده است. این منتشر شود…»[48] رهبر کبیر انقلاب اسلامی بارها، نسبت به درج مطالب تکراری و اخبار بیفایده برای مردم اعلام نارضایتی کرده و همواره نسبت به حضور کمرنگ اقشار ضعیف جامعه در صفحات مطبوعات و برنامه رسانهها گلهمند بودهاند. ایشان با بیان این نکته که: «این که بگویند من هر روز به کی، چی گفتم، این تکراری است. من میل ندارم رادیو هر وقت باز میشود، اسم من باشد،… این کار غلطی است. اگر قرار است عکس مرا بگذارید، به جای آن، عکس یک رعیت را بگذارید و زیرش بنویسید این رعیت چه کار مهمیکرده است…»[49] پیوسته این نکته را خاطرنشان کردهاند که در صورت تقدیر از مخترعین و مبتکرین از طریق درج در مطبوعات و رسانهها و نیز تجلیل از عمل خوب و شایسته هر یک از افراد جامعه که به موفقیتی در کار و فعالیت دست یافت و یا خدمتی به جامعه کرد، سایر افراد نیز به سمت فعالیت بهتر و قوی تر تشویق میشوند که این امر موجب افزایش بازدهی اقتصادی و اجتماعی جامعه است. یکی از نکات مهمی که حضرت امام خمینی (ره) همواره تأکید فراوانی بر آن داشتهاند، لزوم دقت در نگارش مقالات و همچنین پرهیز از تفرقه افکنی و دامن زدن به اختلافات داخلی از طریق اخبار و مطالب مندرج در نشریات و برنامههای رسانهای است. ایشان با توجه به شرایط خاص داخلی و نیز آشوبها و ناآرامیهای خارجی، پیوسته مطبوعات را به کوشش در ایجاد تفاهم میان مردم و دستگاهها و ارتباطات فی مابین سازمانهای دولتی و غیردولتی توصیه کرده و از بزرگنمایی ضعفهای داخلی بر حذر داشتهاند[50] در بخشی از بیانات ایشان آمده است: «گاهی مقالهای موجب آزردگی یک جمعی میشود، موجب تفرقه ای میشود، موجب چیزی میشود که امروز کشور ما با آن طور مسائل مواجه است و باید ما کوشش کنیم که کم بشود،… باید توجه به این معنا بشود که حتیالامکان، آن قدری که لازم است، همه باید کوشش بکنند که گرفتاری را زیادش نکنند، دنبال این باشند که کم بشود دعواها، کوشش کنید تفاهم شود…»[51] ضرورت وجود انتقاد صحیح در مطبوعات و رسانهها نسبت به ضعفها و کاستیهای موجود جهت اصلاح جامعه، نکتهای غیرقابل انکار است و تأکید بر وجود این ضرورت مفید و سازنده در راستای کمک به دولت و گرهگشایی از مشکلات جامعه در اندیشه امام (ره) هویداست. امام خمینی (ره) پیوسته مطبوعات را از پرده دری با هدف انتقامجویی علیه شخص یا سازمان خاص و نیز خروج از موازین اخلاقی و قانونی به وسیله درج انتقادات مخرب در نشریات، بر حذر داشته و شاخص «سازنده» بودن را موجب تفکیک انتقاد از انتقام دانستهاند[52] بنیانگذار جمهوری اسلامی، مطبوعات را حامل پیام ملت و اسلام و نیز مبلغ و مجری احکام اسلامی دانسته و اظهار داشتند: «مطبوعات در زمان طاغوت، درست برعکس همه این معانی، مأموریت داشتند که با آن تبلیغات دامنه دار، تمام مسائل اسلامی و کشوری را به طرف منافع طاغوتی سوق بدهند. صدمه ای که اسلام از مطبوعات رسانههای طاغوتی خورد از کمتر دستگاه هایی خورد. آنقدر که جوآنهای ما را این مطبوعات فاسد و آن مجلههای فاسدتر و آن رادیو تلویزیونهای فاسدتر به فساد کشیدند، معلوم نیست که مراکز فساد اینقدر به فساد کشیده باشند … این مجلات بود و این مطبوعات و این رادیو و تلویزیون و تمام این رسانههای گروهی بود که جوانهای ما را به جای اینکه به طرف دانشگاه بکشد، به طرف علم و ادب بکشد، به طرف فساد کشاند…»[53] به عقیده امام خمینی (ره) اصلاح مطبوعات، موجب اصلاح جامعه است و چنانچه مطبوعات متحول شود و به پراکنش تقوا در جامعه بپردازد، آن زمان است که روزنامه نقش یک مربی تربیتی را برعهده میگیرد. رهبر کبیر انقلاب در وصیتنامه سیاسی ـ الهی خویش آزادی مطبوعات را اینچنین ترسیم کردهاند «وصیت من به مجلس شورای اسلامی در حال و آینده و رئیس جمهور و رؤسای جمهوری ما بعد و به شورای نگهبان و شورای قضایی و دولت در هر زمان، آن است که نگذارند این دستگاه های خبری مطبوعات و مجله ها از اسلام و مصالح کشور منحرف شوند، و باید همه بدانیم که آزادی به شکل غربی آن که موجب تباهی جوانان و دختران و پسران میشود از نظر اسلام و عقل محکوم است و تبلیغات و مقالات و سخنرانی ها و کتب و مجلات بر خلاف اسلام و عفت عمومی و مصالح کشور حرام است، و بر همه ما و همه مسلمانان جلوگیری از آنها واجب است و از آزادیهای مخرب باید جلوگیری شود و از آن چه در نظر شرع حرام و آن چه بر خلاف مسیر ملت و کشور اسلامی و مخالف با حیثیت جمهوری اسلامی است به طور قاطع اگر جلوگیری نشود همه مسئول میباشند.» همه مطبوعات آزادند، مگر این که مقالات آنها مضر به حال کشور باشد. مطبوعات باید همیشه در خدمت اسلام عزیز و مردم کشور باشند و آزادیها در حدود قوانین مقدس اسلام و قانون اساسی به بهترین وجه تأمین شود. معنی آزادی این نیست که هر کس بر خلاف قوانین، بر خلاف قانون اساسی یک ملت بر خلاف قوانین ملت، هر چه دلخواهش است بگوید، آزادی در حدود قوانین یک ملت است، مملکت ایران، مملکت اسلامی است و قوانین ایران، قوانین اسلام است.[54] مقام معظم رهبری نیز مهمترین وظیفه مطبوعات در نظام اسلامی را نقش فرهنگی آنان در معرفی و دفاع از ارزشها و آرمانهای مورد قبول این امت انقلابی و بالا بردن سطح آگاهی و معرفت آنان دانسته اند و سرمایه اصلی هر رسانه را اعتماد عمومی که از طریق اعتنا به ارزشها و اعتقادات اکثریت جامعه، یعنی اقشار متدین و وفادار به انقلاب و حفظ کرامت و
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-12-15] [ 04:43:00 ب.ظ ]
|