الف) نهادهای موجود در ایران
  • جهاد کشاورزی- بخش زنبورداری:

یکی از وظایف این نهاد دولتی، آگاهی سازی[41] افراد جامع نسبت به محصولات کشاورزی، از جمله زنبورداری می­باشد. با توجه به این­که محصول زنبورعسل، به عنوان ماده­ی غذایی غنی و با ارزش درمانی مورد استفاده قرار می­گیرد، عرضه­ی این محصولات در اشکال متفاوت، موجب سردرگمی افراد عامه نسبت به این محصول می­شود که مسلما تدبیر و چاره اندیشی مسولین دست­اندرکار را می­طلبد که به نوعی، افراد را به خرید محصول مرغوب­تر هدایت کند. چنین عملکردی، از بروز سوءاستفاده­ی سودجویان برای فروش عسل تقلبی جلوگیری می­ کند که مشارکت افراد جامعه، رسیدن به چنین هدفی را تسریع می­بخشد. برگزاری کلاس­های آموزشی و ترویجی برای زنبورداران در بخش زنبورداری، از دیگر مواردی که با سیاست کنشیِ مورد بحث تطابق دارد و با همکاری مساعد زنبورداران، از طریق اعمال روش­های صحیح و اصولیِ تولید عسل، میزان توزیع عسل تقلبی را تا حد امکان کاهش داد؛ همچنین همکاری این نهاد با صداوسیما و آگاهی رسانی به افراد جامعه نیز از دیگر اقدامات کنشیِ این نهاد می­باشد.

 2) صدا و سیما

بر اساس بند «د» ماده211 قانون پنجم برنامه توسعه مصوب سال 89: «به منظور گسترش فرهنگ حقوقی و قضائی، اصلاح رفتار حقوقی و قضائی مردم، نهادینه‌سازی فرهنگ قانون‌مداری و نیز در راستای پیشگیری از وقوع جرائم و کاهش دعاوی حقوقی، اقدامات ذیل انجام می‌شود: 1ـ آموزش همگانی طبق برنامه مصوب قوه قضائیه از طریق صدا و سیما. 2ـ آمـوزش همگانی حقـوق شهروندی در خصـوص امور مالیاتی، اداری، کار و تأمین‌اجتماعی، محیط‌زیست، بانکی، بیمه‌ای و مشابه آن توسط دستگاه‌های ذی‌ربط از طریق صدا و سیما. تبصره ـ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است در اجرای اجزاء (1) و (2) زمـان مناسب را برای پخش برنامه‌هایی که در این خصوص توسط قوه قضائیه، دستگاه‌های مربوطه یا آن سازمان تهیه می‌شود، اختصاص دهد.….»، در واقع برای صدا و سیما، نقشی بسیار فعال قائل شده تا با ارائه­ برنامه ­های مناسب، تفکر صحیح نسبت به محصولات زنبورعسل را نهادینه کند. به عنوان مثال، تفکر بسیاری از افراد نسبت ظاهر عسل، عامل بزرگی در عرضه­ی عسل دارد. چنان­که؛ عسلی که به صورت بسته­بندی شده و حتی با مجوز وزارت بهداشت به بازار عرضه می­گردد، در کارگاه یا کارخانه­های بسته بندی، با افزودن مقداری جوهر لیمو یا قرار دادن روی میزان مشخصی حرارت، به صورتی در می­آورند که شکرک نزد؛ زیرا مصرف ­کننده­ ایرانی نمی­داند که شکرک زدن عسل، نشان از خالص بودن عسل دارد، و این در حالی است که در آمریکا، عسل شکرک زده با قیمتی بالاتر به فروش می­رسد، اما متاسفانه در ایران مشاهده شده است که خریدار، عسل شکرک زده را دور ریخته و یا برای فروشنده پس آورده است.

ب) نهادهای موجود در آمریکا

سازمان­های ذیل، از بزرگترین سازمان­های ملی هستند که زنبورداران را در بسیاری مسائل کمک می­ کنند از شکایت بر طبق قانون گرفته تا سلامتی زنبورستان. آن­ها همچنین لینک­های محلی را برای برقراری ارتباط با دیگر زنبورداران معرفی می­ کنند.

  • سازمان زنبورداری آمریکا

این سازمان، به عنوان یک سازمان غیر انتفاعی[43]، با هدف کمک رسانی و تامین رفاه عمومی در بخش­های گوناگون صنعت زنبورداری ایالات متحده آمریکا، خود را موظف می­داند که اقدامات قانونی را در مورد زنبورداران و تمامی بخش­های صنعت زنبورداری، اعمال کند. این سازمان، که بالغ بر 1200 نفر عضو دارد the American Beekeeping Federation, 2014))، از بین اعضای خود -که بر طبق ماده­ی 4 آئین­نامه­ی این سازمان[44] تشکیل می­شود، انتخاب می­گردد- هیات مدیره­ای را تعیین می­ کند که شامل رئیس، نائب رئیس و مدیر اجرایی می­باشد. در این سازمان، هر عضوی دارای یک حق رای می­باشد که قابل وکالت (بند 2 از ماده 3) به غیر نیست. اعضای این سازمان شامل هر شخص حقیقی و حقوقی می­باشد که در امر زنبورداری دخیل است و واجد شرایط قوانین این سازمان می­باشد (بند 1 از ماده 3). علاوه بر حضور فعال افراد در این سازمان، در ماده­6 این قانون، به گروه­های ذی­نفع شریک[45] بر می­خوریم که علاوه بر حضور در جلساتِ سالیانه­ی این سازمان، در بخش­های گوناگون صنعت زنبورداری، فعالیت دارند و جهت پیشبرد فعالیت­های صنعت زنبورداری، راه حل ارائه می­ دهند. این گروه­ها توسط مدیرانِ این سازمان در هر بخشی به طور جداگانه، تشکیل می­شوند. از دیگر کارکردهای این سازمان، تشکیل بنیاد حفظ زنبور عسل می­باشد که در ماده­ی 12 این قانون بدان اشاره شده است. این بنیاد مانند خود سازمان، غیرانتفاعی می­باشد و از طریق آموزش و پرداختن به تحقیقات علمی، به نوعی از حرفه­ی زنبورداری حمایت می­ کند و در جهت پیشرفت این شغل گام بر می­دارد (بند 1) و مستقیما زیر نظر سازمان زنبورداری آمریکا انجام وظیفه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...