توسط جیاراج و همکارانش(2006) نشان داده شده با این وجود ،بسیاری از پژوهشها اظهار می کنند که مدل پذیرش فناوری به خودی خود برای توضیح  تصمیم کاربران مبنی بر پذیرش فن آوریها کافی نیست ،بنابراین آنها از مدل پذیرش فناوری به عنوان یک مدل پایه استفاده کردند و با اضافه کردن متغیرهای سنتی به مدل بسته به نوع فن اوریهایی که انها مطالعه می کردند مدلی را توسعه دادند(جیارج وهمکارانش،2006). کمرالزمان (2007) در مطالعه خود پذیرش خرید اینترنتی ومدل پذیرش فناوری رابررسی کرده است وتاثیرات شخصی و شناختی را دراین مدل نشان داده است)کمرالزمان،703،2007). امین (2007) درمطالعه خود اعتبار شناخته شده ومیزان اطلاعات برروی کارت اعتباری همراه ومیزان تمایلات استفاده ازکارت اعتباری همراه رابررسی ومدل پذیرش فناوری اصلی رااصلاح کرده اند.پژوهشهای بانکداری آنلاین الحاقات مختلفی نسبت به مدل پذیرش فناوری انجام داده است که درست مانند آنهایی هستند که توسط پیکارنین و همکارانش (2004)انجام شده است وشامل عوامل مختلفی ازجمله امنیت و حفظ حریم خصوصی ،بهره مندی و میزان اطلاعات می باشند(امین ،2007) 2-1-9- سودمندی ادراک شده بانکداری اینترنتی سودمندی ادراک شده میزانی است که فرد بر این باور است، زمانیکه بانکداری اینترنتی با راه های سنتی از انجام معاملات بانکی مقایسه می شود،سودمندتر می باشد.این مزایا شامل اجازه دادن به انجام فعالیت های بانکداری در هر زمان و در هر مکان می باشد.پژوهش های قبلی بر پذیرش فن آوری به طور مستمر نشان داده است که سودمندی  ادراک شده اثری بسیار بروی تمایل کاربران به پذیرش فن آوری دارد.محققان از سال 1992 تا سال 2003 ،دریافتند که از 29 پژوهش بروی پذیرش فن اوری ،سودمندی ادارک شده در 26 پژوهش مهم شناخته شده است.همچنین، سودمندی ادراک شده یکی از عوامل رایج بکار گرفته شده در نوشتجات بانکداری آنلاین فعلی می باشد(لانگ چونگ وهمکاران،271،2010). پیکارنین و همکارانش (2004) در پژوهش های خود در زمینه بانکداری انلاین در کشور فنلاند،دریافتند که سودمندی ادراک  شده یکی از بیشترین اثرات را بروی تمایل به استفاده از بانکداری آنلاین در میان مشتریان دارد( پیکارنین و همکارانش ،2004) گاناریس و کاریتوس( 2008)مدلهای مختلفی را در مطالعات خود بروی محرک های پذیرش بانکداری اینترنتی مقایسه نمودند.در تحقیق آنها مشابه به پژوهش پیکارنین و همکارانش،سودمندی ادراک شده یکی از عوامل مهم پذیرش برای بکارگیری بانکداری اینترنتی شناخته شد ه است(گاناریس و کاریتوس،282،2008). کلیک(2008) پژوهشی مبتنی بر وب را برای فهمیدن پذیرش بانکداری آنلاین در میان کاربران ترکیه ای انجام داد و دستاوردهایش با مطالعات قبلی منطبق بود ،یعنی سودمندی ادراک شده نقش مهمی در تعیین تمایل کاربران ترکیه ای به پذیرش بانکداری آنلاین ایفا می کند(کلیک ،2008). امین(2007) نشان داده است که سهولت استفاده ادراک شده عامل مهم تعیین کننده ای در این زمینه که ایا کاربرن تمایل دارند که معاملات کارت اعتباری همراه را بپذیرند،می باشد(امین،2007) 2-1-10- سهولت استفاده ادراک شده سهولت استفاده ادراک شده همانند سودمندی ادراک  شده ازمدل پذیرش فن آوری مشتق شده است.هرچند ،ممکن است که مشتریان باور داشته باشند که برنامه داده شده مفید می باشد،اما در همان زمان ،ممکن است که فکر کنند که سیستم برای استفاده مشکل است.علاوه بر سودمندی ادراک شده ،سهولت استفاده تصور شده نیز به عنوان عامل تعیین کننده در استفاده از اطلاعات فن آوریهایی مانند داخل شبکه (اینترانت) ، بانکداری الکترونیکی و اینترنت بی سیم ،می باشد(لانگ چونگ وهمکاران،272،2010).بر طبق نظریه (راجرز 1995) پیچیدگی یک سیستم خاص مانعی از پذیرش یک نوآوری می شود .با توجه به اینکه در یک محیط اینترنتی تعامل رودر رو ندارند ،روابط دوستانه کاربر و سهولت استفاده از وب سایت ها ،خطر استفاده از بانکداری اینترنتی را توسط مشتریان را  کاهش می دهد. احتمال بیشتری وجود دارد که برنامه ای که برای یادگیری و استفاده نسبت به برنامه دیگر اسان به نظر  می رسد ، توسط کاربران پذیرفته شود(همان منبع،272). تم مدعی است که برداشت ذهنی ازسودمندی وبرداشت ذهنی ازآسانی استفاده ،دوعامل اساسی درتشریح متغیر استفاده ازیک سیستم اطلاعاتی هستند.دیویس برداشت ذهنی ازسودمندی رااین گونه تعریف می کند :فردبه چه میزان معتقداست که استفاده ازسیستم موجب افزایش کارایی کافی خواهد شد وبرداشت ذهنی ازاسانی استفاده را«میزان بی نیاز بودن ازتلاش فکری وجسمی خاص دراستفاده ازسیستم می داند (دیویس ،1989) ازاین رو برنامه ای که استفاده ازآن توسط کاربرساده تر باشد احتمال پذیرش آن بیش تراست. برداشت ذهنی ازتوانایی شخصی :برداشت ذهنی ازتوانایی شخصی ،قضاوت افرادازقابلیتهای خودبرای استفاده از فناوری است .ازاینرو ،اطمینان فرد ازداشتن مهارتهای لازم برای استفاده ازرایانه واینترنت درپذیرش بانکداری اینترنتی مؤثراست (آگریوال ،1995،670). گاناریس وکاریتوس(2008) مدل ویژگیهای نوآوری ادراک شده را در مطالعات خود در زمینه بانکداری آنلاین بکار گرفتند و مدل آنها به این نتیجه رسید که سهولت استفاده ادراک شده قادر است پیش بینی پذیرش مصرف کنندگان از بانکداری آنلاین را توسعه دهد(گاناریس و کاریتوس،282،2008).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...