کیفیت ارتباطات، عملکرد صادرات |
1-7-1) متغیر وابسته (عملکرد صادرات) تعریف مفهومی: عملکرد شرکت می تواند میزان موفقیت یک شرکت در خلق ارزش برای قسمتهای مختلف بازار باشد. (وظیفه دوست و زرین نگار، 1388، ص 53). درجه یا مقیاسی که شرکت به اهداف صادراتی خود نایل شده است، که این مقیا سها شامل فروش، سود حاصل از صادرات، رشد فروش و ورود به بازار جدید است (شمس الدوها[16]، 2006، ص 93). تعریف عملیاتی: منظور از عملیاتی کردن عملکرد صادرات در این پژوهش میانگین نمرات کسب شده از پاسخ به سوالات 21 تا 28 پرسشنامه ی تحقیق میباشد که عملکرد صادرات را از طریق ابعاد زیر اندازه می گیرند:
- بهبود وضعیت رقابتی شرکت
- افزایش سهم بازار شرکت
1-7-2) متغیر مستقل (کیفیت ارتباطات): تعریف مفهومی: کیفیت ارتباطات دربرگیرندهی عوامل مختلفی در ارتباطات است که منعکس کننده قدرت و شدت کلی رابطه میباشند. کیفیت ارتباطات نشان دهندهی میزان تمایل برای به اشتراک گذاری اطلاعات، نگرش رابطه بلندمدت و رضایتمندی از برقراری رابطه بین صادرکننده و مشتریان خارجی آن میباشد (لاگس[17] و همکاران، 2004، ص 1186). تعریف عملیاتی: در پژوهش حاضر منظور از عملیاتی کردن کیفیت ارتباطات میانگین نمرات کسب شده از پاسخ به سوالات 1 تا 20 پرسشنامه ی تحقیق میباشد که از سه مولفهی زیر استفاده شده است که هر یک از این مولفهها پرسشهایی را به شرح زیر در پرسشنامه به خود اختصاص دادهاند.
- به اشتراک گذاری اطلاعات (سوالات شماره 1 تا 6)
- ارتباطات بلندمدت (سوالات شماره 7تا 12)
- رضایت از برقراری ارتباط (سوالات شماره 13تا 20)
1-8) قلمرو تحقیق یک تحقیق علمی بایستی دارای حدود و شمول تا حد امکان مشخصی باشد. زیرا تعیین حدود منطقی و صحیح، به دقت علمی و ارزش علمی پژوهش خواهد افزود. این محدوده مشخص مینماید که پژوهشگر از لحاظ موضوعی، مکانی و زمانی، تحقیق را به چه نحو انجام داده است و تا چه حد توانسته متغیرهای مربوطه را تحت کنترل داشته باشد. با توجه به مطالب عنوان شده قلمرو موضوعی، مکانی و زمانی پژوهش حاضرعبارتند از:
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-12-15] [ 06:20:00 ب.ظ ]
|