مقاله درمورد اسناد بالادستی، موتورهای جستجو |
مبانی نظری پژوهش و مروری بر تحقیقات پیشین
1-2. مقدمه
این فصل به بررسی ادبیات تحقیق؛ یعنی مبانی نظری پژوهش و مروری بر تحقیقات پیشین اختصاص دارد. با توجه به موضوع تحقیق، برای بررسی ادبیات موضوع؛ ابتدا کلید واژه فنبازار (techmart، technomart، technomarket و technology market) در موتورهای جستجوی علمی (Scholar Google و Scirus) مورد کاوش قرار گرفت. مقالات جمعآوری گردید. البته در ابتدا مقالات لاتین کم بود ولی در پی بازنگریها و در انتها اصلاحات و جستجوی مجدد مقالات بیشتری یافت گردید به زبان فارسی تعداد محدودی مقالۀ ژورنالی پیدا شد که در جای خود به آن اشاره میشود. از این رو، تلاش شد تا با بهره گرفتن از کلیدواژههای دیگری همچون بازاریابی، تجاریسازی و مبادله فناوری، سوابق موضوع بررسی گردد. این بررسیها نشان داد که فنبازارها را با توجه به کارکردهایی که دارند، میتوان انواع خاصی از “نهادهای میانجی” به نام “میانجیهای بازاریابی فناوری” محسوب داشت. به همین دلیل، برای بررسی ادبیات موضوع، ابتدا به بررسی مفهوم، انواع کارکردها و دیگر ویژگیهای این نهادها پرداخته شد و سپس با تمرکز بر فنبازارها به بررسی ادبیات و سوابق آنها اقدام گردید. در بخش دوم این فصل، مفهوم فناوری تبیین شده است. سومین بخش به بررسی بازار فناوری و عوامل مؤثر در این بازار اختصاص دارد. در بخش چهارم به بررسی میانجیها یا واسطههای این بازار پرداخته میشود. بخش پنجم بر مفهوم میانجیگری سیستماتیک متمرکز است و در آن موضوعاتی از قبیل کارکردهای سازمانهای میانجی، میزان تمرکز بر میانجیگری، ارتباط این سازمانها با محیط نهادی و تأثیر آنها بر فرایند نوآوری و همچنین نقشهای آنها در تجاریسازی فناوری مورد بحث قرار میگیرد. در انتهای این بخش، نوعشناسی میانجیهای بازاریابی فناوری و چند نکته تکمیلی درباره نهادهای میانجی ارائه شده است. مطالب بخش ششم به بعد بر فنبازار متمرکز است. در بخش ششم پس از یک مقدمه به مبانی نظری فنبازار پرداخته میشود و در آن موضوعاتی همچون ضرورت وجودی، مفهوم، وظایف، کارکردها، انواع، گستره خدمات و ذینفعان فنبازار مورد بحث قرار میگیرد. در همین بخش، تفاوت فنبازار با سایر بازارها و همچنین ارتباط فنبازار با نظام نوآوری و نقش دولت در آن مورد توجه قرار میگیرد. مدلهای پیادهسازی فنبازار، عوامل مؤثر بر موفقیت فنبازار و تجارب فنبازار در جهان از دیگر مطالب این بخش است. در بخش هفتم، تحت عنوان فنبازار در ایران، تجارب بومی فنبازار مرور میشود. در این بخش اسناد بالادستی مرتبط با فنبازار احصا شده و وضعیت کشور در زمینۀ فنبازار و بهویژه محدودیتهای فعالیت فنبازارها و محدودیتهای دولتی و سیاستگذاری تبیین میگردد.
2-2. مفهوم فناوری
تعاریف متعدد و گوناگونی برای فناوری ارائه شده است. خلیل (Khalil, 2000) فناوری را تمامی دانشها، محصولات، فرایندها، ابزارها، متدها و سیستمهایی تعریف میکند که در خلق کالاها یا ارائه خدمات بکار گرفته میشوند. برخی افراد، فناوری را به سختافزارهایی همچون ماشینآلات، رایانه و وسایل پیشرفته الکترونیکی محدود میدانند اما واقعیت این است که فناوری موجودیتی بیش از سختافزار است که نرمافزار و مهارتهای بشری را نیز در برمیگیرد. زلنی (Zeleny, 1986) در این باره پیشنهاد کرده است که فناوری را شامل سه جزء زیر بدانیم: سختافزار: ساختار فیزیکی و چیدمان منطقی تجهیزات یا ماشینآلاتی که برای انجام کار مورد نظر لازم است.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1398-12-11] [ 07:18:00 ب.ظ ]
|