رفتار شهروندی سازمانی، اصول عدالت سازمانی |
دانلود یک نمونه فایل پایان نامه ارشد رشته مدیریت دانلود رایگان متن کامل یک نمونه فایل پایان نامه ارشد رشته حقوق دانلود رایگان یک نمونه فایل متن کامل پایان نامه ارشد رشته روانشناسی شهروندی احتمالاً زمانی رخ خواهد داد که کارکنان قابل اعتماد و منصف بتوانند حیات شغلیشان را با تعهد ارتقاء و بهبود ببخشند و ضمناً کارکنانی که به سرپرستان شان اعتماد میکنند سطوح بالایی از رفتار شهروندی را ابراز میکنند. انصاف یکی از پیشبینی کنندههای رفتار شهروندی به همان میزان میباشد به ویژه تحقیقات نشان میدهند که کارکنان برای اجرای رفتارهایی که تحت عنوان فراتر و ماواری وظایف رسمی نامیده میشوند اعلام آمادگی خواهند کرد در صورتی که آنها اعتقاد داشته باشند: پیامدهای مهم یعنی ارتقاء و افزایش پرداختها به شکل منصفانهای از طرف سازمان توزیع و انتشار پیدا کرده باشد. رویههای مورد استفاده برای تصمیمگیری عادلانه باشد یعنی «عدالت رویهای». سرپرستان مستقیم در صورتی که اعتماد آفرین باشند و دیدگاه های کارکنان را در نظر بگیرند بنابراین تا حد زیادی کارکنان سطوح بالای رفتار شهروندی را از خود نشان میدهند. ایده و تفکرات عدالت سازمانی به مفاهیم قراردادهای روانشناختی که بین کارکنان و سازمانها وجود دارد بر میگردد، قراردادهای روانشناختی شامل تعهدات دو جانبه میباشد بدین معنی که کارکنان معتقدند که سازمان شان مدیون و بدهکار آنها است و تعهداتی که کارکنان بر این باورند آنها مدیون سازمانشان هستند. به علاوه تحقق قراردادهای روانشناختی وقتی رخ میدهند که سازمانها تعهداتشان را در قبال آنچه به کارکنان مرتبط میگردد برآورده سازند. در صورتی که کارکنان احساس کنند که قراردادهای روانشناختی نقص و خدشهدار گردیده است، اغلب از طریق نزول رفتارهای شهروندی عکس العمل نشان خواهند داد. 6 )خصوصیات و خصلتهای شخصی کارکنان محققان خاطر نشان ساختند کارکنانی که وظیفهشناس، آگاه، با وجدان، خوشبین، مثبتنگر، برون گرا و نسبت به دیگران ابراز همدلی و همدردی میکنند و در همان حال گروه گرا و تیم محور هستند، رفتار شهروندی را بیشتر ابراز میکنند. به نظر میرسد افرادی که سطوح بالایی از رفتارهای وظیفهشناسی را داشته باشند، بیشتر در رفتار شهروندی درگیر میشوند. (مارک بولینو[39]، ویلیام ترنلی[40]، به نقل از (توره، 1383). 5-2-2 سیاست و اقدامات سازمانی که رفتار شهروندی را تشویق و ترغیب میکنند: 1) استخدام و جذب برخی از پژوهشگران به طور ذاتی استدلال میکنند افرادی که علائم شهروندی خوب را در حوزه زندگیشان بروز مینمایند به همان اندازه تمایل دارند، شهروندان خوب سازمانی باشند. از میان ابزارهای انتخاب و گزینش کارکنان که ممکن است برای تشخیص و شناسایی شهروندان خوب سازمانی مورد استفاده قرار گیرند رویههای مصاحبهای بیشتر بر روی رفتارهای همکارانه تمرکز میکنند و احتمال انتخاب کارکنانی که برای درگیری در شهروندی مستعدتر هستند را افزایش میدهد. بدین ترتیب است که مصاحبهها بیتشر بر روی مؤلفههای کلیدی تأکید میکنند و آن منتهی به شناسایی کارکنان بالقوهای میگردد که رفتار شهروندی را به خوبی بروز دادهاند. به طور مشابهی اکثر مصاحبهها ممکن است برای سنجش و اندازهگیری علاقه متقاضیان در کارهای گروهی طراحی شده باشد البته حداقل بررسی ها و مطالعات نشان میدهند که مصاحبههای اقتضائی میتوانند در شناسایی شهروندان خوب مفید و سازنده باشد مصاحبههای اقتضائی سناریوهای مربوط به کار و در خواست متقاضیان و کاربران در خصوص آنچه که تحت شرایط و موقعیتهای مختلف در نظر دارند انجام بدهند، ارائه میدهد. برخی از ویژگیها نظیر، وظیفهشناسی که با رفتار شهروندی روابط و پیوند مثبتی دارند به واسطه ویژگیهای شخصیت برای تکمیل فرآیند انتخاب میتواند گمراه کننده باشد، البته در صورتی که سازمان ها از آزمون ویژگیهای شخصیت استفاده میکنند نیازمند اطمینان بخشیدن در خصوص اعتبار و روایی این گونه آزمونها هستند. در نهایت در حالی که سازمانها میتوانند شهروندان خوب سازمانی را در فرآیند انتخاب شناسایی کنند آنها بایستی به یاد داشته باشند که رفتارهای شهروندی عموماً جایگزینی برای عملکرد شغلی های سنتی نمیباشد. بنابراین در این خصوص اولاً شرکتها بایستی تعیین کنندههای نسبتاً مؤثر عملکرد شغلهای سنتی را تشخیص دهند و ثانیاً کارکنان لایق را با بهره گرفتن از متدودهای ارزیابی چندگانه براساس نیاز به درگیری در رفتار شهروندی سازمانی شناسایی کنند. 2) آموزش و توسعه سازمانها ممکن است به تنهایی قادر به شناسایی مؤثر شهروندان خوب حال و سابق برای جذب و تصمیمگیری در خصوص به کارگیری آنها در سازمان نباشند اما سازمانها ممکن است قادر به اجرای آموزشی باشند که میتواند بر ایجاد رفتار شهروندی در میان کارکنان موجود مفید و سازنده باشد، متأسفانه کانون تمرکز برخی از سازمانها بیشتر بر روی موفقیت فردی استوار میباشد و اغلب کارکنان برای نشان دادن رفتارهای فداکارانه و ایثارگرانه که هم به کارکنان و هم به سازمانها و منفعت می رساند شرطی می شوند و در همان حال برخی از شرکتها و سازمانها قادرند گرایشات و سوگیریهای فردی را از طریق برنامههای آموزش شخصیت کاهش دهند و در مقابل همکاری کار تیمی، ابتکارپذریری و رفتارهای فراتر از وظایف تعیین شده و رسمی را در سازمان تعلیم و آموزش میدهند. برای نمونه برخی از شرکتها نظیر signacost به شکل متنوعی تغییر و تحول پیدا کردهاند، شرکت بوینگ برروی اجرای برنامهها و موضوعاتی تأکید میکنند که برجستگی تیم کاری را برای افزایش میزان سطوح همکاری در میان همکاران نشان میدهد، فرودگاه جنوب غربی آمریکا به ویژه بر روی آموزش جهت ایجاد تعاملات سازنده برای کار گروهی به خاطر اعتماد سازی در میان همکاران تأکید میکنند. استفاده و کاربرد برنامههای آموزشی سبب میشود کمکهای بین فردی اشخاص تسهیل گردد به علاوه در سازمان ها برای توسعه مهارت های کارکنان از برنامههای آموزش میانی و چرخش شغلی استفاده میکنند. یکی دیگر از رویههای امید بخش اجرای برنامههای آموزشی، برنامههای توسعه است که رفتار شهروندی را به طور مستقیم سبب میگردد. مطالعات و بررسیها نشان میدهد که آموزش سرپرستان بر پایه اصول عدالت سازمانی با افزایش میزان درگیری رفتار شهروندی در میان زیردستان مرتبط است به عبارت دیگر کارکنانی که سرپرستان شان آموزش عدالت را دریافت یا طی کرده باشند بیشتر تمایل به اجرای رفتارهایی که تحت عنوان آنچه ماورای وظایف رسمی نامیده میشود، از کارکنانی که سرپرستان شان این گونه آموزش ها را طی نکرده باشند، میشود، بنابراین آموزش باعث بهبود روابط ما بین همکاران و سرپرستان و زیردستان میگردد و احتمالاً سطوح رفتار شهروندی را در سازمان ارتقاء میدهد. 3)ارزیابی عملکرد و جبران پرداخت
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1398-12-12] [ 11:28:00 ب.ظ ]
|