فرضیه 8: بین عوامل داخلی(بخش دفاعی) و موفقیت فن‌بازار رابطه معنی‌داری وجود دارد.

اسناد بالادستی وزارت دفاع/ سیاستهای مترتب بر امور امنیتی و اطلاعاتی، دکترین‌های مقابله، سناریوهای صحنه نبرد و چگونگی توسعه فناوری( قرمز/زرد/ سبز)

6-1. مدل مفهومی تحقیق

چارچوب نظری، شبکه‌ای منطقی، توصیفی و پرورده از روابط موجود میان متغیرهایی است که در پی فرایندهایی چون مصاحبه، مشاهده و بررسی پیشینه (مرور ادبیات) شناسایی شده‌اند. در فرایند تحقیق، لازم است پس از شناسایی متغیرهای مناسب، شبکه‌ای از روابط میان متغیرها تدوین شود تا بتوان فرضیه‌های مرتبط با آن‌ها را پدید آورده و سپس آزمود (سکاران، 1386 صفحه 94). با توجه به سؤال تحقیق، “موفقیت فن‌بازار” به‌عنوان متغیر وابستۀ این پژوهش در نظر گرفته شد. از سوی دیگر، با توجه به ادبیات موضوع، عملکرد و درنتیجه موفقیت فن‌بازارها و به‌طورکلی “نهادهای میانجی بازاریابی فناوری”[1] تحت تأثیر “عوامل طرف عرضه” و “عوامل طرف تقاضا” قرار دارد (Klerk & Leeuwis, 2009; Edler & Georghiou, 2007; Mowery, 1992؛ حسینی و سهرابی 1382). به‌علاوه، موفقیت نهادهای فوق تحت تأثیر عوامل و سازوکارهای درونی آن‌ها نیز می‌باشد (‌ Munkongsujarit & Srivannaloom, 2011؛ موحدی و طباطبایی 1389). در این تحقیق بررسی این عوامل و عوامل احتمالی ناشناخته دیگر در بخش دفاعی مورد سنجش قرار خواهد گرفت.  از طرف دیگر، از آنجا که نهادهای میانجی بازاریابی فناوری و به‌طور خاص فن‌بازار، در خلأ عمل نمی‌کنند، می‌توان چنین پیش‏بینی نمود که تحت تأثیر شرایط محیطی نیز قرار دارند؛ به عبارت دیگر، موفقیت فن‌بازارها به مساعد بودن عوامل محیط بیرونی نیز بستگی دارد. این عوامل محیطی که شامل عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوریه می‌باشند، که در این تحقیق و بعد از تعمیق و تدقیق ابعاد آن؛ در ساخت موضوعات محوری پرسشنامه از آنها استفاده می­گردد. به این ترتیب و بر اساس سنتز مفاهیم ازادبیات چارچوب نظری یا مفهومی تحقیق حاضر از 5 مفهوم[2] (متغیر) اصلی به شرح زیر تشکیل گردید:

  • موفقیت فن‌بازار: که منظور از آن بالا بودن کمیت و کیفیت مبادلات فناوری انجام شده از طریق فن‌بازار در یک دوره زمانی مشخص است؛
  • عوامل طرف عرضه: که به کلیه عوامل مؤثر بر عرضۀ فناوری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در فن‌بازار اشاره دارد؛
  • عوامل طرف تقاضا: که به کلیه عوامل مؤثر بر تقاضای فناوری در فن‌بازار اشاره دارد؛
  • عوامل و سازوکارهای درونی: منظور از این موارد، کلیۀ عواملی است که طرف عرضه را به‌طرف تقاضا متصل کرده و موجب تسهیل مبادلات فناوری می‌شوند؛
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...