«نه، در اصل مشروعیت نماز جمعه برای زن‌تردید روا نیست.» حضور زن در اجتماعات و مسجد‌ها و نماز‌های جمعه نشان می‌دهد که اسلام با آزادی زن مخالف نیست. بلکه باید حریم حفظ شود.[179] و این حکم در حج کاملاً روشن است که زن مانند مرد در تمام مناسک حج شرکت دارد و از هیچ‌یک از احکام محروم نیست بلکه محدود است و در برخی از احکام برای او که جنس لطیف است تخفیفی قائل شده‌اند مانند لباس احرام و استظلال و. .. اسلام زن را شبیه مرد می‌داند، آن‌ها در طبیعت و جنسیت فرق دارند، اما در انسانیت مساوی‌اند و ارزش زن از مرد کمتر نیست. زن‌ها به دلایلی اجازه عدم حضور در نماز جمعه را دارند و این از تسهیلاتی است که اسلام برای زنان فراهم آورده است و حضور او را همچون مردان اجباری نکرده است.[180]

3.1.5.2                   امام جماعت بودن زن

در مساله امام جماعت، امام جماعت زن برای زنان مانعی ندارد، ولی طبق احکام فقهی، زن نمی‌تواند امام جماعت برای مردان باشد و حال آن که مرد می‌تواند امام جماعت برای زنان باشد و این مطلب ضمن آنکه خود‌یک مسئله اجتماعی است (در اغلب موارد) و به نوعی سبک بال کردن زن از این مسئولیت است.متلأم با سایر مسائل و احکام اسلامی‌است که نگاه کردن مرد نا محرم به زن نا محرم را ـ ولو از پشت سر ـ صحیح نمی‌داند و اسلام برای حفظ ارزش‌های خانوادگی‌ترجیح می‌دهد که زنان پشت سر مردها باشند، نه بر عکس، تا حتی از این ناحیه نیز لطمه ای به ارزش‌های استحکام خانواده وارد نیاید و این به هیچ وجه دلالتی بر نقص،‌یا برتری زن به مرد ندارد و مربوط به سایر مسائل آفرینش می‌شود که دست خلقت الهی در وجود زن و مرد به ودیعه نهاده است و این مسئله درباره‌ی نماز جمعه نیز وجود دارد. البته در اصل وجوب نماز جمعه بر مرد و زن تفاوتی بین آن دو نیست، ولی زنان اجازه‌ی عدم حضور در نماز جمعه را دارند. البته اگر حضور پیدا کنند، بر آن‌ها نیز مانند مردان، نماز جمعه واجب می‌شود و خود این مسئله حاکی از عنایت و توجه ویژه ای است که قانون گذار عالی اسلام به زنان دارد نه این که اشاره به نقصی در وجود،‌یا کمالات آن‌ها، که این برخاسته از افکار باطل و مهمل به آنان است.

3.1.5.3                   قضای نماز پدر و مادر

در باب نماز طبق ادله نیز، قضای نمازهای پدر،‌یا مادر، فقط بر پسر بزرگ‌تر واجب است و زنان از این مسئله استثناء شده‌اند؛ این به معنای بطلان نماز قضای زن نیست و‌یا به معنای بی اعتنایی به شأن و عمل آن‌ها نمی‌باشد، چنان که عده ای با تخیلات مسموم خود چنین القای شبهه می‌کنند؛ چرا که شارع مقدس، نیابت زن را از مرد می‌پذیرد و تفاوتی با نیابت مرد از مرد‌یا زن ندارد، بلکه فقط فراهم آوردن تسهیلات بیش‌تر برای زنان است که خود در مواردی دارای تکالیف متفاوت می‌باشند.[181] 3.1.6   جهاد از جمله ابواب فقهی «باب جهاد» است، جهاد با مشرکان و بت پرستان که حدود و موازین و شروط و احکام آن بسیار مفصل و مبسوط ودر کتب فقه مشروحاً بیان گردیده، از جمله احکامی‌است که زن و مرد در آن متفاوت‌اند، بدین معنی که جانبازی در راه خدا و به میدان جنگ رفتن، در صورت وجود شرایط تنها برای مردان است. [182] در مسائل جهاد، قانون گذار عالی اسلام برای زن تسهیلات خاصی قائل شده است:اولاً جهاد به اعتقاد جمعی بر او واجب نیست، هر چند دلیل معتبری بر عدم وجوب نیافته، ولی مسلماً بر طبق سیره‌ی قطعی، زنان مجاز به عدم حضورند، ولی مردان نه. [183] درباره ممنوعیت زن از جهاد به رویکرد حمایتی اسلام از زنان می‌توان اشاره کرد اهمیت زن برای خانواده پس از مرد است اگر جهاد هم بر زن و هم بر مرد واجب بود هر دو موظف به‌ترک منزل و اقدام به جهاد بودند نتیجه اینکار نیز بی سرپرست ماندن فرزندان در خانه بود. اگر جهاد بر زن مستحب نیز می‌شد عده بسیاری از زنان به نیت کسب خیر و توفیق شهادت به جهاد می‌رفتند و باز عده ای از خانواده‌ها بی سرپرست می‌ماند به همین دلیل جهاد باید فقط بر‌یک نفر از دو رکن خانه واجب شود و به دلایل ذکر شده در بالا و هم به دلیل نیاز بیشتر بر کودکان به مادر بیش از پدر بهتر است تا مرد اقدام به جهاد کند و زن در غیاب او خانواده را پایداری کند این دلیلی است که می‌تواند علت حرمت ابدی جهاد ابتدائی برای زن را روشن سازد.[184] دلیل دیگر اینکه مسلماً وجود تفاوت در‌اندام‌ها و روحیه‌ی متفاوت در مسئولیت‌ها نیز حقوقی را می‌طلبد و حکم به تساوی در این زمینه‌ها نادیده گرفتن نظام خلقت است لذا حکم به‌یکسان بودن زن و مرد در انتخاب مسئولیت‌ها بر خلاف تناسب روحی و جسمی‌آن‌هاست بنابراین مسئولیت‌های سنگین را که مناسب با جسم و روح مردان است به عهده‌ی زنان گذاشتن برخلاف حکمت و نظام تکوین است در پایان باید گفت که برداشته شدن جهاد از زن نه تنها محرومیتی برای اونیست بلکه امتیاز و تسهیلی برای زن می‌باشد چنان که می‌بینیم نویسندگان مختلف نیز به این مطلب اذعان دارند از جمله در غیاب حقوق وحدود زن در اسلام، نوری می‌خوانیم «جهاد این حکم سنگین، که برای اجرای آن باید نقد جان بر کف داشت از زنان به دلیل شرایط ویژه‌ی آن‌ها برداشته شده و ملاحظه می‌فرمایید که در قانون (جهاد) جانب زنان رعایت شد و نیز در مقاله (پایگاه اجتماعی و سیاسی زن فاطمه فکور می‌خوانیم: در اسلام تکلیف جهاد ابتدائی و جنگ تهاجمی‌از زنان برداشته است البته تنها جهاد و نه مبارزات دیگر مانند

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...