منبع :(اخلاصی وهمکاران ،1391) بنابراین با توجه به مطالب و جداول فوق به این نتیجه می رسیم که هر یک از ابزارهای ارتباطی نحوه تأثیرگذاریش بر ارزش ویژه برند و ابعاد اصلی آن می تواند متفاوت بوده و در انتها خاطر نشان می کنیم که در بخش دوم این فصل که به بررسی پیشینه تحقیق می پردازد تحقیقات مرتبط با نحوه ارتباط این ابزارهای ارتباطی با ارزش ویژه برند بیشتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در ادامه با توجه به اینکه IMC دارای 3 جزء اصلی است که در بخشهای قبلی دو جزء آن،‌بازاریابی و ارتباطات (ابزارهای ارتباطی) مورد بررسی قرار گرفت و اینک مبانی نظری جزء سوم یعنی هم پیوندی (یکپارچگی) مورد بررسی قرار می گیرد تا زمینه لازم برای بررسی و تحلیل ارتباطات هم پیوند بازاریابی به عنوان یک مفهوم کلی فراهم شود.

5-1-2- هم پیوندی[106] (یکپارچگی):

بررسی مبانی نظری تحقیق در حوزه هم پیوندی (یکپارچگی) با توجه به موضوع و هدف تحقیق که ارائه الگوی هم پیوند در ارتباطات بازاریابی است  از جایگاه ویژه ای برخوردار است. به همین منظور در این قسمت در ابتدا مفاهیم و تعاریف ارائه شده از هم پیوندی  مورد بحث و بررسی قرار گرفته سپس اهمیت و جایگاه هم پیوندی (یکپارچگی) بیان شده و در ادامه مدلهای هم پیوندی (یکپارچگی) ومراحل توسعه آن مدنظر قرار گرفته است و در نهایت ضمن بررسی معیارهای ارزیابی هم پیوندی (یکپارچگی)، ارتباط بین آن و کارآئی،‌ اثربخشی و عملکرد سازمانی و بخصوص ارزش ویژه برند بیان می شود.

1-5-1-2- مفهوم و تعریف هم پیوندی(یکپارچگی):

لارنس و لورش برای بیان درجه یا میزانی که دوایر مختلف به شیوه ای یکنواخت و هماهنگ با هم همکاری می کنند بجای واژه همکاری، واژه  انسجام یا هم پیوندی (یکپارچگی) را  به کار بردند. به نظر آنان دوایر باید با یکدیگر همکاری کنند و در زمان یا مکانی که ضرورت دارد با رعایت وجه تمایزی که بین آنها هست، نوعی یکپارچگی و انسجام بین فعالیت ها بوجود آورند Stoner.and Freema, 1989).‌) به بیان دیگر، با قراردادن فعالیت ها و گروه ها در بخش های مشابه، ‌فعالیت ها و کارها از ترکیب و هم پیوندی بیشتر و بهتری برخوردار می شوند. (هوبرت جی. میکس و ساری گولت/1368). بدین ترتیب هم پیوندی و یکپارچه سازی را می توان ترکیب اجزای مجزا در یک کل واحد تعریف کرد. Duncan ,2005)) که بر ایجاد هماهنگی میان اجزای درون سازمان دلالت دارد (علی رضائیان،1379). دو پدیده تفکیک فعالیت ها و انجام هم پیوندی در سازمان دو طیف مخالف هم هستند. تنها راهی که مدیران پیش روی خود دارند این است که بتوانند ارتباطات بهتری بین خود برقرار کنند و بکوشند همزمان تضاد یا تعارض در تصمیم گیری ها را از طریق برداشتن مرزهایی که مانع ارتباطات می شوند حل کنند (جی ام، شفریتزوجی و استیون اوت،1381:  468 ). لذا برای آنکه اعضاء ‌بتوانند از مزایای مبادلات کارساز تشکیلات خود با محیط (داخلی و بیرونی) بهره مند شوند، سازمانشان به عنوان یک نظام باید هماهنگ باشد و این هماهنگی همانا هم پیوندی و یکپارچگی مطلوب است .تفاوت عمده بین هماهنگی و هم پیوندی(یکپارچگی) این است که در یکپارچگی،‌علاوه بر هماهنگ کردن فعالیت ها، به حذف یا ادغام فعالیت های زائد یا مشابه پرداخته می شود تا با کاهش دوباره کاری ها بر میزان کارایی واثربخشی سازمانی افزوده گردد. نتیجه یکپارچگی و هم پیوندی،‌سینرژی است که به معنای تکامل اجزای منفرد به گونه ای است که کل یکپارچه شده ای پدید آید و مفهوم آن این است که کل بیش از مجموع اجزایش است لذا هنگامی که پیام های برند یکدیگر را تقویت می کنند،‌ سینرژی ایجاد می شود . Duncan ,2005). ) برای اینکه پیام های ارتباطات بازاریابی حداکثر تأثیر را داشته باشند، بایستی  شرکت عناصر زیر را هم پیوند و یکپارچه کنند:  کارکنان،‌نشریات، شرکای بازرگانی، پایگاه های اطلاعاتی، فرهنگ، یادگیری و مأموریت سازمانی (دانکن،1385: 31). نکاتی که در مورد هم پیوندی (یکپارچه سازی) باید مدنظر داشت:

  1. هم پیوندی (یکپارچه سازی) علاوه بر اینکه یک فرآیند است یک مفهوم است.
  2. برای دستیابی به هم پیوندی و انسجام به چیزی فراتر از انسجام ظاهری احتیاج است یعنی هم شکل و هم صدا بودن در همه  ارکان شرکت برای دستیابی به انسجام و هم پیوندی لازم است ولی کافی نیست.
  3. رسیدن به هم پیوندی (یکپارچه سازی) مثل رسیدن به کیفیت مطلوب است همانطور که رسیدن به کیفیت ایده آل، پایانی ندارد و تمام شرکتها برای رسیدن به اندکی بهبود در کیفیت محصولاتشان سالها تلاش می کنند. بنابراین مهم حرکت در جهت بهبود و ایجاد مدیریت یکپارچه است.
  4. برای رسیدن به هم پیوندی لازم ، ارزیابی مستمری در رابطه با پیامی که به بازار منتقل می کنیم، ضروری است .
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...