در حقوق فرانسه مطابق بند 1 ماده 121 . L ق.م.ف مولف از حق رعایت نام و عنوان خود برخوردار است. این حق مولف است  که اثر او تحت نام او منتشر شود بدون هیچ تردید مقابله با هر نوع لطمه به نام مولف تحت عنوان همین حق صورت خواهد گرفت . این حق مثل سایر شاخه های معنوی مولف در نتیجه و در رابطه با اثر فکری مطرح می شود بنابراین قابل تفکیک از حقوق مربوط به شخصیت است پس وسیله حمایت مولف در ایراد صدمه به شخصیت و حیثیت او نیست . بدین معنا دیوان عالی در پرونده ای اعلام داشته که بند 1 ماده 121.L ق.م.ف. درمورد فروشنده های که قیمت تابلوی نقاشی هنرمندان را پایین قرارداده قابل استناد نیست1 . ماده 1-121L. ق.م.ف علاوه بر رعایت حق نام ، مجوز استفاده از عناوین ، درجات و ممیزات زیر است. عملا وضعیت با توجه به طبیعت اثر و نوع بهره برداری متفاوت خواهد بود . وقتی که اثر طبع شده است نام مولف مطابق بند 3م 11 – 132L. روی هر یک از نسخه ها باید قید شود .به علاوه روی تمامی مدارک تبلیغاتی نیز باید قید شود . درمورد آثار نقاشی و گرافیکی قید نام می تواند با علامت یا نشان جایگزین شود . درهر حال نام یا علامت باید معرف آفریننده اثر بدون وجود خطر گمراه کنندگی باشد . باوجود این ،اعمال قاعده درمورد آثار معماری و عکاسی و هنرهای کاربردی خالی از اشکال نیست . درمورد آثار معماری این سوال مطرح است که نام گذشته ازاین که قطعاً باید به روی نقشه قید شود ولی آیا باید به روی ساختمان نیز قید شود ؟ در مورد آثار عکاسی آیا نام باید زیر عکس یا پایان آلبوم یا کاتالوگ قید شود درمورد آثار هنرهای کاربردی مطابق برخی از رویه های قضایی حق نام رها شده است . هم چنین حق نام دارای چهره منفی است . همان طوریکه در بند 1 ماده 6-113 L. تجویز می کند و مولف مجاز به حفظ بی نامی ( گمنامی) و یا استفاده از نام مستعار است که قطعا می تواند درهر زمانی تغییر عقیده دهد و از گمنامی خلاص شده و یا ماسک نام مستعار رابردارد . حق نام و نشان مثل دیگر شقوق حق معنوی قابل انتقال و قابل انصراف نیست . بنابراین قراردادی که مطابق آن این حق ازمولف واقعی به فرد دیگری یعنی مولف ظاهری واگذار شده غیر مشروع می باشد هر چند که برخی از دادگاه ها دراین مورد دقیق عمل نکرده اند به عنوان مثال در استفاده تبلیغاتی از موسیقی فیلمی که بدون فهرست عناوین (تیتراژ) بوده است تصمیم دادگاه براین قرار گرفته که مولف از حق نام صرف نظر کرده است . سرانجام ، چگونگی اعمال این حق درمورد وسایل جدید مثل دیسک فشرده که قادر به در بر گرفتن بیش از پنجاه هزار اثر می باشد مطرح است.

گفتار سوم: حق رعایت حرمت اثر1

سرنوشت اثر فکری باید تابع نظر آفریننده آن باشد و نه اسیر اراده افراد و زمان ، گاهی اثر فکری ادبی و موسیقی می تواند توسط دارنده حق تکثیر یا حق عرضه دچار تغییراتی شود ، در این صورت اثر به عنوان شی فکری مطرح است .گاهی عین اثر هنر پلاستیکی که مورد انتقال قرار گرفته است توسط مالک عین با توسل به حق اخراج از مالکیت 2 می تواند دچار تغییرات و حتی تخریب قرار گیرد . قوانین ملی در اکثر موارد این حق را تحت دو عنوان مطرح می کند : حق رعایت اثر و دیگری به حق تمامیت اثر معروف است . روشن است که هر یک از این دو ، چهره های گوناگون از امتیاز واحد اند . اکثر کشورهای جهان عبارت کلی حق رعایت اثر را به کار می برند (به عنوان مثال در الجزایر ، بروندی ، فرانسه و سنگال ) همچنین حق تمامیت اثر( به عنوان مثال در برزیل ، کوبا ، اسپانیا ، السالوادر ،ژاپن ، پرتغال و زئیر) و حق غیر قابل تعرض بودن اثر (به عنوان مثال در رومانی ، چکسلواکی و شورودی سابق ) به کار می رود . رعایت حرمت اثر1 ، رعایت تمامیت ا ثر2, غیر قابل تعرض بودن اثر3، جملگی اصطلاحی است که بیانگر واقعیت واحد می باشد یعنی برحالت انفعالی انتقال گیرنده حقوق یا مالک عین اثر هنری دلالت دارد .

  • ماده 1-121 ق.م.ف.ف. که همان تایید رویه قضایی قبلی است به حق رعایت حرمت اثر اختصاص یافته است حق رعایت حرمت اثر قبل از هر چیز به حفظ تمامیت آن مربوط می شود و انتقال گیرنده مالک عینی که احتمالا ً اثر نیز درهمان عین می باشد و فراتر از آن ثالث نیز باید ممنوع ازحذف اضافه و یا تغییر درآن باشد.

برخلاف آنچه در ماده 6 مکرر شده معاهده برآن آمده است ودر بسیاری از کشورها نیز معمول است و حقوق فرانسه مولف نیازی به اثبات ایراد لطمه به شهرت و اعتبار خود ندارد . او حتی الزام به توضیح دلایل عمل غیر قابل تحمل هم ندارد . حق معنوی بستگی به اراده مولف است . ارزیاب حق معنوی خود مولف است . در یکی از آراه فرانسوی می خواهیم : رعایت حرمت اثر باید به نحوی باشد که مولف می خواهد و دادرس و ثالث حق قضاوت درمورد خواست مولف را ندارند اجرای حق معنوی تنها به عهده دارنده آن است1 . بنابراین استفاده از هنرمند زن و مرد توسط کارگردان تئاتر2 بر خلاف حق معنوی مولف است و که به طور صریح اجرای نقش اثر در انتظار گد3 را توسط زنان ممنوع کرده است . در مواقعی که تمامیت اثرمستقیماً مورد تعرض قرار نگیرد به عنوان مثال , اگر اثر بدون تغییر فیزیکی درفضایی به اجرا درآید که موجب کسر اعتبار و حیثیت آن شود حق رعایت حرمت اثر مانع از ایراد چنین لطماتی به روح اثر است . در زمینه آثار ادبی ، از زمان های دور پذیرفته شده است که ناشرحق هیچ تغییری رادر اثر ندارد بنابراین جابه جایی بندی از کتاب به انتهای آن حتی با ادعای نژاد پرستانه بودن آن غیر موجه است در مورد این حق ، دادگاه تا جایی پیش رفته اند که اضافه نمودن دیباچه ای حتی مساعد برای مولف نقض حق رعایت حرمت اثر محسوب شده است . در زمینه آثار نقاشی گرافیکی و پلاستیکی ، رای معروف حق رعایت حرمت اثر محسوب شده است . در زمینه آثار نقاشی گرافیکی و پلاستیکی رای معروف مبنی برمحکومیت انتقال گیرنده یک مجموعه اثر شس صفحه ای که به روی یک یخچال صورت گرفته و او اقدام به جدا کردن هریک از صفحات کرده وقصد فروش هر یک از آنها را جداگانه داشته است و قابل ذکر است که این پرونده برنارد بوفه معروف است1 .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...