بدین ترتیب می بینیم که کشورهای در حال توسعه با طیفی از چالش های مختلف در جهت تجاری سازی محصولات خود روبرو هستند.

8-2-2راهکارهای تجاری سازی ابداعات

تعریفی از ابداعات که بیان می دارد اختراعات دائماً از کشفیات علمی جدید به سمت محصولات، فرایندها و خدمات پیش می روند حائز توانمندی های توصیفی و پیش بینی گر لازم نیست؛ بدین معنا که اختراعات می توانند اشکال بسیار مختلفی به خود بگیرند- از بهبودهای تدریجاً افزایشی تا محصولات موجود، اِعمال تکنولوژی های موجود به بازارهای جدید و استفاده از تکنولوژی جدید برای خدمت به بازار موجود. ابدعات و تجاری سازی نیازمند بازخورد قابل توجه میان علم، مهندسی، توسعۀ محصول، تولید و بازاریابی هستند(US congress,1995). یک تجاری سازی موفق تنها مسئلۀ توسعۀ اولیۀ تکنولوژی و یا رساندن اولیۀ محصول به بازار نیست. با اینکه اولین بودن می تواند مزایایی را برای یک شرکت مبتکر در پی داشته باشد، شرکت ها می بایست بتوانند مزیت رقابتی خود در محیط بازار را با تحت نظرداشتن و حفاظت از جایگاه مالکانۀ خود به واسطۀ حق امتیاز، رازهای تجاری، موانع بازار و یا از طریق مصون داشتن دارایی ها و مهارت های مکمل مورد نیاز جهت حصول اطمینان از تولید، بازاریابی و پشتیبانی مناسب حفظ نمایند؛ تجاری سازی موفق نیازمند محرک های محیطی اختراعات و زیرساخت های صنعتی لازمه است. ترتیبات سازمانی جهت تثبیت استانداردها، مقررات و حیطه های قانون گذاری از قبیل مالکیت معنوی و ضد انحصار نیز مورد نیاز می باشند  (US congress,1995). همچنین در رابطه با تجاری سازی موفق محصولات نانو، اوریاخی معتقد است که همانند دیگر کسب و کارهای هایتک هیچ فرمول واحدی وجود ندارد که بتواند موفقیت در این امر را بیمه نماید؛ گرچه چندین فاکتور کلیدی موفقیت هستند که شانس انتقال اختراعات در زمینۀ نانوتکنولوژی به بازار را ارتقا خواهند بخشید؛ از جملۀ این عوامل می توان به موارد ذیل اشاره داشت:

  1. توانمندی در گردآوری یک تیم مدیریتی و فنی قوی و مجرب در کنار هم
  2. شناسایی و تمرکز بر روی بخش هایی از بازار به جای تمام آن
  3. دارا بودن مالکیت معنوی پایدار
  4. تشکیل اتحادهای استراتژیک هوشمندانه
  5. داشتن مسیر و زمان مشخص برای استراتژی فروش
  6. تنوع بخشی به منابع درآمدی
  7. تضمین سرمایه گذاری به میزان کافی

در تحقیق انجام شده توسط بحرینی و شادنام در ایران نیز چالش های تجاری سازی فناوری در شرکت های فناور بر اساس مدل زنجیرۀ ارزش تحقیق تا بازار بررسی شده است. این زنجیره از ایجاد مفهوم که نتیجۀ تحقیق است آغاز و با توسعه و نوآوری به فروش و خدمات محصول نهایی برای مصرف کننده خاتمه می­ یابد؛ برای ایجاد ثروت، طی کردن تمامی این زنجیره لازم است (بحرینی، 1391).

نمودار3-2) زنجیره ارزش تحقیق تا بازار یا زنجیره ثمردهی

 

9-2-2 فرایند تجاری سازی نانو

ظهور فناوری‌های جدید اغلب فرصت‌های تجاری را هم برای کارآفرینان و هم برای شرکت‌های موجود ایجاد می کند؛ لکن تجاری سازی یک تکنولوژی جدید مسئله ای کم اهمیت نیست. همچنین باید در نظر داشت تجاری سازی محصولاتی که شامل نانوذرات بوده و یا از تکنولوژی های نانو بهره می‌برند، یک فرایند پیوسته است (OECD Report, 2010).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...