منابع پایان نامه ارشد درباره تعریف ارزش ویژه برند، ارزش ویژه برند |
مجموعهای از تداعیها و رفتارها در بخش مشتریان برند، اعضای کانال و شرکت مادر که به برند امکان میدهد میزان بیشتری درآمد داشته باشد یا حاشیه سود بیشتری نسبت به زمانی که بدون برند است داشته باشد و این به برند مزیت قوی، پایا و متمایزی را در مقابل رقبا میدهد (گردن،[50] 2002). ارزش ویژه برند منفعت فزاینده و ارزش افزوده به یک محصول، توسط نام آن برند است مانند کوک، لیویلس، کداک و نایک[51] (فرکوهار، هان و لجیری،[52] 1991). از زمانی که «ارزش ویژه برند» مطرح شد، توجه رو به رشدی در میان پژوهشگران و فعالان بازاریابی نسبت به آن بوده است (کوب والگرن و همکاران،[53] 1995)، که همین مسئله باعث پیدایش تعاریف زیادی از ارزش ویژه برند شده است: ارزش افزوده توسط نام برند (کوب والگرن و همکاران، 1995) منفعت فزاینده (کاماکورا و راسل،[54] 1993)، تفاوت بین ترجیح کلی برند و ترجیح چند ویژگی مبتنی بر سطوح ویژگی اندازهگیری شده هدفدار (پارک و سرینیواسان،[55] 1994) و کیفیت کلی و تمایل انتخاب (آگروال و رائو،[56] 1996). از دیدگاه مشتری محور، کلر[57] (1993) ارزش ویژه برند را به عنوان تأثیرات متمایز تعریف میکند که دانش برند بر پاسخ مشتری به بازاریابی برند دارد (ارزش ویژه برند مشتری محور). براساس میزان ارزش ویژه برند، پروفسور دیوید آکر (1991)، رهبر آکادمیک در مدیریت برند، آنرا به عنوان مجموعهای از داراییها و تعهدات مرتبط با یک برند، نام آن، و سمبلی مفهومسازی میکند که به ارزشی که توسط محصول یا خدمت برای شرکت یا مشتریان شرکت فراهم شده است، اضافه و یا از آن کاسته میشود. مک کوئین[58] (1991)، ارزش ویژه برند را به عنوان تفاوت بین ارزش محصول برنددار برای مشتری و ارزش آن بدون برندگذاری تعریف میکند.با توجه به دیدگاه رفتاری مشتری محور ارزش ویژه برند، یو و دانته[59] (2001)، ارزش ویژه برند را به عنوان پاسخهای مختلف مصرفکنندگان بین یک برند اصلی[60] و یک محصول بیبرند زمانی که هر دو، سطح مشابهی از مشوقهای بازاریابی و ویژگیهای محصول دارند، تعریف میکنند. و نهایتاً اینکه، ارزش ویژه برند، ارزش افزودهای است که بر محصولات یا خدمات اعطا میگردد. ارزش ویژه برند، ممکن است در طریق تفکر مشتریان، احساس و عمل در قبال برند نمایان شود همچنان که در قیمتها، سهم بازار و سودآوری، برند برای شرکت به ارمغان بیاورد (کاتلر و کلر،[61] 2008). در جدول شماره 1 تعاریف ارزش ویژه برند برخی از محققان بهطور خلاصه آورده شده است: جدول شماره 1: تعاریف ارزش ویژه برند از نقطهنظر صاحبنظران مختلف
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1398-12-12] [ 02:13:00 ب.ظ ]
|