مدت حمایت در حق اختراع محدود و معمولا بین 15 تا 20 سال است اما حق مولف تا سال 50 سال بعد از مرگ پدیدآورندگان باقی است و اگر پدیدآورنده شرکت سازمان باشد بر حسب اختلافی که کشورها دارند تا 30 سال این حق برقرار است . ولی با این وجود در بازارهای که رقابت شدید و تنگاتنگ است شرکت ها ترجیح می دهند حق اختراع را ولو 5 سال بگیرند ولی دنبال حق مولف تا 50 سال بعد از مرگ پدیدآورنده نباشد . لذا هزاران مورد اختراع درآمریکا به ثبت رسیده است هرچند که در اول به شدت با آن مخالف بودند ولی شرکت ها به دادگاه رفتند و اداره ثبت اختراعات آمریکا را محکوم می کردند در اروپا ابتدا با آن مخالف بودند و هرچند که منطق درستی از نظر علمی نداشت اگر پدیده های ایجاد شده که تمام خصوصیات اختراع را دارد ، نمی توان به صرف این که نرم افزار است و سخت افزار نیست مانع از ثبت آن شد . لذا در اروپا یک کلاه قانونی ایجاد شده که هم از حرف خود نگذرند و هم این که آن را اختراع محسوب کنند آنها کل ماشینی را که نرم افزار هم جزء آن است اختراع محاسبه می کنند ، ولی این ماشین باماشین قبلی تنها تفاوتی که دارد همان نرم افزار است.[90]

مبحث پنجم:مزایا و منافع حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه ای

درحالی که ثبت شدن یک برنامه (نرم افزار) رایانه ای به عنوان اختراع دارای مزایای بسیار بیشتری نسبت به موارد مشابه ازحقوق مولف از جمله حق چاپ و انتشار است البته بنا به این که درچه کشوری ثبت شود حقوق متفاوت و مدت زمان های مختلفی به عنوان حمایت تحصیل خواهد شد، نقاط ضعف و منفی نیز دراین خصوص مطرح است .مزایای ثبت برنامه رایانه ای به عنوان اختراع عبارت است از این که تولید کنندگان برنامه (نرم افزار) حق خواهد داشت برای مدتی که طبق قانون داخلی کشورها معین می شود به طور انحصاری برنامه خویش را تولید ودر نمایشگاه عرضه کند به فروش برساند وهر گونه بهره ای ازآن بدست آورد ودولت نیز از واردات تولیدات مشابه آن به داخل کشور ممانعت خواهد کرد نکته جالب این است که اگر برنامه هایی مشابه با آنچه که دارای پروانه اختراع است حتی با ساختارهای دیگر و روشی متفاوت با آن تولید شوند و فایده واثر عملی آن را داشته باشند باز دولت از برنامه های مشابه جلویگری خواهد کرد . این نکته که در دیگر اختراعات ممکن است زمینه عملی کمتری داشته باشد درنرم افزارهای رایانه ای امکان بیشتری دارد.[91] از طرف دیگر نقاط ضعف و معایبی نیز درجریان تحصیل حق اختراع برای برنامه های رایانه ای وجود دارد که می تواند به صورت زیر فهرست شود :

  • به اثبات رسانیدن این که برنامه تولید شده یک اختراع است ، وقت و هزینه فراوانی نیاز دارد.
  • پروانه ثبت اختراع بعد از 2 تا 3 سال هنگامی صادر می شود که احتمالاً برنامه کهنه شده ارزش و جاذبه اولیه خود را در جامعه از دست داده است .
  • همواره ممکن است با دلایل و مستندات ، اختراع نبودن یک برنامه نزد دادگاه اثبات و پروانه ثبت اختراع باطل شود .
  • ازآنجا که گرفتن حق اختراع مستلزم ارائه اطلاعات لازم به اداره مربوطه است .این جریان مغایر با ضرورت حفظ اسرار تجارتی می شود.

با ملاحظه نکات فوق می توان گفت تنها در صورتی تلاش برای تحصیل پروانه ثبت اختراع دارای ارزش است که: الف) برنامه نوشته شده دارای ارزش فراوان باشد . ب)حداقل در مدت قابل توجهی مورداستفاده قرار گیرد . ج)برنامه برای سخت افزار خاصی مورد استفاده قرار گیرد به طوری که درخواست برای برنامه نصب شده درآن صورت پذیرد[92] حمایت از حقوق معنوی و مادی پدیدآورنده نرم افزار منافعی برای کل جامعه نیز خواهد داشت .برخی ازاین منافع اجتماعی عبارتند از :

  • زمینه سازی افشای اطلاعات و اسناد سری(محرمانه) تجارتی ، فرمول های استفاده شده ودر زمینه صنعت نرم افزار مکانیزم طراحی وتولید نرم افزار که خود مولد نتایج ثانوی زیر است:

الف) حل مشکل برخی از پژوهشگران و یا افرادی که قبلا مایل به تولید و تهیه اختراعات وآثار مشابه بوده اند ولی موفقیتی حاصل نکرده اند ، زیرا ابتکارها و خلاقیت های آفریننده ،راهگشای معضلات و مسائل آنها خواهد بود . ب)تقویت منابع واطلاعات داخلی در امر پژوهش وآموزش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...