دانلود یک نمونه فایل پایان نامه ارشد رشته مدیریت دانلود رایگان متن کامل یک نمونه فایل پایان نامه ارشد رشته حقوق دانلود رایگان یک نمونه فایل متن کامل پایان نامه ارشد رشته روانشناسی 3) نشان‌ها و تبلیغ روی دیوارها نشان ‌ها و تبلیغ روی دیوارها وسیله‌ی دیگر تبلیغاتی به شمار می‌آمد که در این روش جملاتی بر روی سنگ‌ها و دیوارهای جنب محلی که اجناس به فروش می‌رسید نوشته می‌شد و از جنس مورد نظر تمجید و تحسین می‌نمود و تقریباً مانند تبلیغات روی دیوارها و تابلوهای بالای مغازه‌های امروزی بود. (محمدیان، 1385، 31) با پیدایش صنعت چاپ در قرن پانزدهم میلادی، وسائلی که از آن‌ها به عنوان رسانه‌های همگانی یاد می‌شود شرایط بهتری را برای تبادل افکار و عقاید و ایجاد هماهنگی بین آن‌ها بوجود آورد. همزمان با این تحول شگفت‌انگیز نخستین آگهی بازرگانی اعلامیه‌ای به زبان انگلیسی و به صورت یک پوستر در سال 1478 چاپ و منتشر شد. این پوستر در رابطه با فروش تعدادی کتاب انجیل بود. در اواسط قرن هفدهم روزنامه بوجود آمد. با به وجود آمدن مطبوعات، تبلیغات به صورت جدیدی برای اطلاع افراد باسواد رشد کرد و کم‌کم شروع به پیشرفت نمود. نخستین آگهی مطبوعاتی در سال 1710 میلادی در روزنامه‌ی “تاتلر”[5] چاپ و منتشر شد. این آگهی در مورد یک دارو بود و نه تنها خریداران را آگاه می‌نمود که موضوع جنس آگهی چیست و کجا فروخته می‌شود بلکه کوشش می‌نمود که خوانندگان را متقاعد سازد که جنس او بر اجناس دیگران مزیت دارد. از این زمان تبلیغات از طریق آگهی از انگلستان وارد آمریکا شد همان طوری که بسیاری از آداب و رسوم از انگلستان وارد آمریکا می شد.(کیا،1349، 35-34) با توسعه‌ی صنعت چاپ روزبه‌روز بر تعداد روزنامه‌ها، نشریات و کتاب‌ها افزوده شد و بدین ترتیب مهم‌ترین رسانه‌های تاریخی به صورت گسترده و انبوه باعث متحول شدن صنعت تبلیغات شدند. اولین نمونه‌ی پیام‌های تبلیغاتی در روزنامه‌ها مربوط به استخدام خدمتکار، فروش و خرید برده، نویسندگی برای اعلانات و تنظیم قباله و اسناد و املاک، فروش لوازم آرایشی، دارو و… بودند. با راه‌اندازی خطوط کشتیرانی و راه‌آهن در قرن 19، صنعت تبلیغات نیز به دوره‌ی رشد خود رسید. بازار شهرها بر روی تجار ملل مختلف باز شد و شیوه‌های پیام‌رسانی ابعاد جدیدی به خود گرفت. برای ارتباطات بیشتر مجلات و کتاب‌ها نسبت به روزنامه‌ها و پوسترها اهمیت بیشتری پیدا کردند در نتیجه تبلیغات نیز جای خود را در این رسانه‌ها باز کرد.(همان منبع،35) توسعه‌ی آژانس‌های تبلیغاتی آژانس‌های تبلیغاتی از جمله نیروهایی بودند که در راه تکمیل و پیشرفت تبلیغات کمک مؤثری داشتند و آغاز توسعه‌ی آن‌ها در آخر نیمه‌ی قرن نوزدهم بود. در سال 1980 به تدریج تبلیغات وسیله‌ی مؤثری برای بازاریابی شد . بازار تولیدات وسیع پراکنده شد و بودجه‌ی تبلیغاتی شرکت‌ها و کارخانه‌ها افزایش یافت در نتیجه آژانس‌های تبلیغاتی به وجود آمدند که وظیفه‌ی آن‌ها ایجاد و طرح علائم تجاری، نوشتن متن آگهی‌ها، ترسیم عکس‌ها و نقش‌های تبلیغاتی بود. حتی در اوایل قرن بیستم بنگاه‌های تبلیغاتی وظایفی چون طرح‌ریزی، ایجاد و اجرای کامل مبارزات رقابتی پیدا نمودند که در مقابل کاری که انجام می‌دادند کارمزد خود را از آگهی دهنده یا آگهی گیرنده یا هر دو دریافت می‌داشتند. (همان منبع، 36-35) پیدایش رادیو و تلویزیون ظهور رادیو و تلویزیون باعث شد افراد بی‌سواد که قدرت خواندن نداشتند نیز از تبلیغات مطلع شوند. بدین ترتیب اولین پیام رادیویی به وسیله‌ی مارکنی در سال 1895 فرستاده شد. “کاکا” اولین ایستگاه رادیویی بود که برای استفاده‌ی تجارتی به وجود آمد و بعدها در گوشه و کنار آمریکا و اروپا ایستگاه‌های رادیویی گسترش یافت در نتیجه استفاده‌ی تبلیغاتی از این وسیله به سرعت جای خود را در میان دیگر رسانه‌ها باز نمود و سهم بسیاری را به خود اختصاص داد. چرا که بسیاری از آگهی‌ها از طریق رادیو بسیار آسان تر و سریع‌تر از راه گوش دریافت می‌شد تا از راه خواندن. در اواسط قرن بیستم بعد از جنگ جهانی دوم اختراع تلویزیون تجربه‌ی دیداری و شنیداری را برای صنعت تبلیغات به ارمغان آورد و در نتیجه با ظهور آن از اهمیت تبلیغات در رادیو و به نسبت بیشتری در روزنامه‌ها و مجله‌ها کاسته شد. حال با وجود تلویزیون نه تنها شخص توانست شرح وقایع را بشنود بلکه در عین حال آن ها را می دید. کارخانه‌های تلویزیون سازی شروع به تولید انبوه نمودند. بسیاری از آگهی دهندگان و صاحبان کارخانه‌ها و شرکت‌های تجاری، آگهی‌های خود را به جای رادیو به تلویزیون دادند. با اینکه تبلیغات از زمان‌های قدیم وجود داشته ولی به طور خلاصه دو واقعه‌ی مهم باعث ایجاد تحول و انقلاب عظیمی در این امر شده است: اولی: اختراع صنعت چاپ در سال 1450 که باعث شد پیام‌ها به تعداد زیاد منتشر شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...