پایان نامه ارشد : بررسی رابطه بین شایستگی های کانونی و روحیه کارآفرینی دانشجویان دانشگاه سمنان |
دکتر عبدالرحیم نوه ابراهیم
استاد مشاور:
دکتر علی اکبر امین بیدختی
ماه وسال
تیر ماه 1387
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
چکیده
بررسی رابطه بین شایستگی های کانونی و روحیه کارآفرینی دانشجویان دانشگاه سمنان
هدف این تحقیق، سنجش رابطه بین بین شایستگی های کانونی (مهارتهای زندگی شخصی، زندگی اجتماعی و زندگی شغلی) و روحیه کارآفرینی دانشجویان دانشگاه سمنان بود. روش پژوهش توصیفی همبستگی و به این منظور پرسشنامه ای تدوین و روایی و پایایی آن توسط محقق محاسبه گردید.
جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان عضو انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه سمنان بود. جهت تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از اجرای پرسشنامه ها، تکنیک های آمار توصیفی و استنباطی (رگرسیون خطی،همبستگی و همبستگی جزیی) مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که :
رابطه میان مهارتهای زندگی شخصی و روحیه کارآفرینی خطی و مستقیم است.
رابطه میان مهارتهای زندگی اجتماعی و روحیه کارآفرینی خطی و مستقیم است.
رابطه میان مهارتهای زندگی شغلی و روحیه کارآفرینی خطی و مستقیم است.
نتیجه گیری کلی پژوهش آن است که شایستگی های کانونی که با مهارتهای زندگی شخصی، زندگی اجتماعی و زندگی شغلی تعیین می گردد با روحیه کارآفرینی افراد رابطه مثبت و معناداری دارد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فهرست جداول 9
فهرست نمودارها 11
فصل اول: کلیات تحقیق 12
مقدمه 13
بیان مسئله 14
اهمیت و ضرورت پژوهش 15
اهداف پژوهش 21
پرسشهای پژوهش 21
تعاریف نظری 22
تعاریف عملیاتی 23
فصل دوم: مروری بر پیشینه نظری و تجربی تحقیق 26
بخش اول :کار آفرینی 27
کارآفرینی چیست؟ کارآفرین کیست؟ 27
مفهوم واژه کارآفرینی 28
سیر تاریخی مفهوم کارآفرینی 30
رویکردهای کارآفرینی 34
– رویکرد ویژگیها 34
– رویکرد رفتاری 37
انواع کارآفرین 43
ویژگیهای کارآفرینان 45
بخش دوم: شایستگی های کانونی انجمن های علمی دانشجویی 54
انجمن های علمی دانشجویی 56
نظریه های انجمنهای علمی- دانشجویی 59
تعریف انجمن علمی 61
وجه تمایز انجمنهای علمی با سایر انجمنها 62
ویژگی جوامعی که انجمنهای علمی در آنها شکل میگیرند 64
تاریخچه انجمنهای علمی دانشجویی خارج از کشور 66
تاریخچه انجمنهای علمی در ایران 69
شاخصههای انجمنهای علمی 71
اهداف انجمنهای علمی-دانشجویی 72
کارکردهای انجمنهای علمی- دانشجویی 73
شایستگیهای انجمنهای علمی-دانشجویی 74
مسایل یا آسیبهای انجمنهای علمی دانشجویی در ایران 82
موانع رشد و توسعه انجمن های علمی دانشجویی در ایران 85
عوامل اساسی توسعه انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاهها 86
تعیین راهبردهای حمایتی دانشگاه و دولت از انجمنهای علمی دانشجویی 87
راهبردهای حمایتی از انجمنهای علمی دانشجویی 90
نقش انجمنهای علمی درخصوص کارآفرینی 93
تحقیقات پیشین 94
– مطالعات انجام شده در ایران 94
– مطالعات انجام شده در خارج 97
– نتیجهگیری 100
فصل سوم: روش تحقیق 103
مقدمه 104
روش تحقیق 105
جامعه آماری 105
نمونه آماری 106
ابزار جمعآوری اطلاعات 107
اعتبار و روایی اندازه ها 113 روایی 113
اعتبار 114
روشهای آماری تجزیه و تحلیل داده ها 116
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 117
مقدمه 118
بخش توصیفی 118
بخش تحلیلی 135
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری 147
مقدمه 148
بحث و نتیجه گیری 148
پیشنهادات کاربردی و اجرایی 151
پیشنهادات پژوهشی 153
محدودیتهای تحقیق 154
منابع و مآخذ 155
منابع لاتین 162
ضمایم 166
پرسشنامه 167
چکیده انگلیسی 172
فهرست جداول
عنوان صفحه
1-2 ویژگی های کارآفرینان 49
2-2 ثروت سرانه کشورهای جهان 89
1-3 ضرایب پایایی (قابلیت اعتماد) 115
1-4 وضعیت شغل و تحصیلات والدین نمونه 118
2-4 وضعیت سکونت 119
3-4 متوسط درآمد خانواده 120
4-4 شایستگی های کانونی – زندگی شخصی 123 5-4 شایستگی های کانونی – زندگی اجتماعی 125
6-4 شایستگی های کانونی – زندگی شغلی 127
7-4 روحیه کارآفرینی – خلاقیت 128
8-4 روحیه کارآفرینی – توفیق طلبی 129
9-4 روحیه کارآفرینی – آینده نگری 130
10-4 روحیه کارآفرینی – ریسک پذیری 132
11-4 روحیه کارآفرینی – عزت نفس 133
12-4 روحیه کارآفرینی – منبع کنترل درونی 134
13-4 همبستگی کارآفرینی و مولفه های شایستگی های کانونی 136
14-4 همبستگی جزئی کارآفرینی و مولفه های شایستگی های کانونی 137
15-4 ضرایب مدل رگرسیونی کارآفرینی و زندگی شخصی 139
16-4 ضرایب مدل رگرسیونی کارآفرینی و زندگی اجتماعی 140
17-4 ضرایب مدل رگرسیونی کارآفرینی و زندگی شغلی 141
18-4 ضرایب مدل رگرسیونی کارآفرینی و شایستگی های کانونی 142
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1398-12-06] [ 02:53:00 ب.ظ ]
|