پایان نامه درباره اقدامات تأمینی و تربیتی، رعایت اصل تناسب |
ج) با رعایت اطراف و جوانب به نحوی که به دیگران آسیب نرسد، اقدام به شلیک تیر هوایی نمایند. د) در صورت عدم تأثیر اقدام فوق، فرد متواری را از ناحیه کمربهپایین مورد هدف قرار دهند. تبصره یک- تیراندازی از ناحیهی کمربهبالا در صورتی مجاز است که مراحل فوق رعایت گردیده و یا اجرای آنها ممکن نباشد. تبصره دو- در صورتی که فرار با بهره گرفتن از وسایط نقلیه انجام گیرد، مأموران موظفند برابر ماده 6 قانون بکارگیری سلاح توسط مأموران نیروهای مسلح در موارد ضروری مصوب 1373 اقدام نمایند. تبصره سه- دستورالعمل اجرایی چگونگی برخورد ناآرامیهای داخل زندان و زندانیان و بازداشتیهای متواری از لایههای درونی زندانها و بازداشتگاهها توسط سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تدوین و به تأیید رئیس قوه قضاییه خواهد رسید. تبصره چهار- در صورتی که نقل و انتقال افراد زندانی یا بازداشتی توسط گروهی از مأموران صورت گیرد، تشخیص تیراندازی بر عهده فرمانده گروه مأموران مراقب میباشد. ماده 3- در شرایطی که رعایت ترتیبات، موجب متواری شدن بازداشتی یا زندانی میشود، مأموران مجاز به استفاده از سلاح، بدون رعایت ترتیبات فوق میباشند. ماده 4- به منظور پیشگیری و تقلیل حوادث پیش بینی نشده مسئولان ذیربط موظفند مأموران موضوع قانون بکارگیری سلاح توسط مأموران نیروهای مسلح در موارد ضروری مصوب 1373 را با قانون و آییننامههای اجرایی آن حتماً آشنا نمایند. ماده 5- در کلیهی مواردی که مأمور یا مأموران مسلح در اجرای مأموریت خود اقدام به تیراندازی نموده و منجر به قتل یا جرح شده باشد اعم از این که شکایت از طریق یگان مربوط و یا شاکی خصوصی مطرح گردد، سازمان مربوط موظف است همراه با گزارش جامعه خود در خصوص اقدامات مأمور یا مأموران عملکننده نظریهی هیأت کارشناسی مرکب از نمایندگان حفاظت اطلاعات، بازرسی، حقوقی و یگان مربوط اخذ و به مرجع قضایی رسیدگی کننده ارسال نمایند. هیأت مزبور مکلف است با بررسی دقیق موضوع، نظریهی خود را مبنی بر انطباق یا عدم انطباق اقدام مأمور یا مأموران در بکارگیری سلاح با مقررات مربوط اعلام نماید.» طبق ماده 2 آییننامه فوق شرایطی برای تیراندازی به سوی زندانی یا بازداشتی لازم است: 1- تیراندازی حتیالامکان به وسیلهی مأمور انتظامی مراقب زندانی یا بازداشتی باشد. این شرط از صدر ماده 2 آییننامه که عبارت مأموران ذیربط را به کاربرده و همچنین از صدر ماده 3 قانون بکارگیری سلاح که مأموران انتظامی را برای تیراندازی صالح دانسته، برداشت میشود. البته در صورتی که مأمور مراقب در حین تعقیب از سایر مأموران مسلح تقاضای کمک و مساعدت نماید یا شرایط به گونهای باشد که مساعدت سایر مأموران ضروری باشد آنان نیز میتوانند با رعایت سایر شرایط تیراندازی نمایند. 2- فرار متهم یا محکوم علیه باید شخصاً توسط مأمور مراقب مشاهده شود و به صرف اعلام سایرین، مأمور نمیتواند از سلاح استفاده نماید. 3- مأمور مراقب ابتدا باید با بهره گرفتن از امکانات موجود نسبت به تعقیب و دستگیری فرد فراری اقدام نماید. بنابراین به صرف فرار متهم یا محکوم، جواز استفاده از سلاح وجود ندارد و مأمور باید ابتدا به تعقیب متواری بپردازد (رعایت اصل ضرورت). 4- مأمور مراقب باید با صدای بلند و رسا سه مرتبه به فرد یا افراد متواری ایست بدهد، اگر اقدام مأمور یا مأمورین در تعقیب و دستگیری متهم یا محکوم فراری بینتیجه ماند ابتدا مأمور مراقب مکلف است با صدای بلند به گونهای که فرد متواری نوعاً متوجه شود سه مرتبه ایست بدهد (رعایت قاعده تحذیر). 5- مأمور مراقب باید با رعایت اطراف و جوانب به نحوی که به دیگران آسیب نرسد اقدام به شلیک هوایی یا اخطار نماید. مرحلهی بعد از ایست دادن، تیراندازی هوایی است. عرفاً گفته میشود که مأمور باید سه تیر هوایی شلیک کند که معمولاً این تیرها مشقی هستند چون که اگر فشنگ جنگی باشد همیشه شلیک هوایی بیخطر نیست. 6- در صورتی که اقدامات مراحل قبلی اثر بخش نباشد مأمور می تواند فرد فراری را از ناحیهی کمربهپایین مورد هدف قرار دهد. در اکثر مواقع در مرحلهی ایست یا تیراندازی هوایی متهم یا محکوم تسلیم میشود و جان خود را بر آزادی ترجیح دهد. اگر باز هم تسلیم نشود و یا اینکه شرایط به گونهای باشد که امکان اجرای مراحل قبل ممکن نباشد نوبت به تیراندازی به طرف متهم یا محکوم میرسد و با توجه به اینکه هدف از تیراندازی، دستگیری فرد فراری است لذا مأمورین مراقب باید به سوی پاهای فرد متواری تیراندازی نمایند تا وی را مجروح و متوقف کنند (رعایت اصل تناسب). 7- اگر با اجرای مراحل قبل باز هم فرد فراری متوقف نشد و یا در عمل امکان اجرای مراحل قبلی وجود نداشت نوبت به تیراندازی کمربهبالا میرسد. تیراندازی کمربهبالا که قانون درمورد آن احتیاط فراوان نموده و به عنوان آخرین راهکار در آخرین مرحله از تیراندازی به آن مجوز داده، ممکن است در اکثر موارد سبب قتل فرد شود. فرد متهم یا محکوم ممکن است به اتهام سبکی مثل توهین و یا اتهام سنگین محاربه و قتل عمد و یا در اجرای ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی در بازداشتگاه و یا زندان باشد و در صورت فرار از بازداشتگاه یا زندان، صرفنظر از نوع اتهام و میزان محکومیت آنان، برابر بند 5 ماده 3 قانون بکارگیری سلاح و آییننامه مربوط به آن، مأمورین با رعایت سایر شرایط، جواز استفاده از سلاح و شلیک به سوی فرد فراری جهت متوقف ساختن وی را دارند. در این خصوص، قانونگذار تفاوتی بین متهمین و محکومین جرایم خفیف و شدید و همچنین محکومین مالی و غیرمالی نگذاشته است. که متأسفانه این نقص قانونی منجر به بی عدالتی خواهد شد. برای پیشگیری از این خلأ قانونی میتوان با مطلعکردن مأمور مراقب از اتهام بازداشتی و یا محکومیت محکوم اجازهی تیراندازی برای جرایم کم اهمیت را بسیار محدود کرد. 8- طبق تبصره دو ماده2 آییننامه در صورتیکه فرار با بهره گرفتن از وسایل نقلیه انجام گیرد مأموران موظفند برابر ماده 6 قانون بکارگیری سلاح اقدام نمایند که در مباحث آتی به شرح آن خواهیم پرداخت. 9- به استناد تبصره چهار ماده 2 آییننامه در صورتیکه نقل و انتقال افراد زندانی یا بازداشتی توسط گروهی از مأمورین صورت گیرد، تشخیص تیراندازی بر عهده فرمانده گروه مأمورین مراقب میباشد. اگر فرد متهم در غیر از بازداشتگاه یا زندان در جای دیگری مانند محل تحت نظر، نگهداری شود و از محل تحت نظر فرار کند به نظر میرسد که احکام قانونی فرار از بازداشتگاه و زندان حاکم نباشد و در صورت فرار از تحتنظرگاه، مأمورین نمیتوانند برای دستگیری متهم اقدام به تیراندازی نمایند، زیرا بازداشتگاه و زندان و تحت نظر، تعاریفی دارند که از قرار ذیل است: 1- بازداشتگاه:
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1398-12-11] [ 09:05:00 ب.ظ ]
|