دانلود یک نمونه فایل پایان نامه ارشد رشته مدیریت دانلود رایگان متن کامل یک نمونه فایل پایان نامه ارشد رشته حقوق دانلود رایگان یک نمونه فایل متن کامل پایان نامه ارشد رشته روانشناسی درهمین خصوص درجای دیگر می فرمایند:”شما ببینید با اقلیت‏هاى مسلمان در کشورهاى مدعىِ آزاداندیشى، امروز چگونه رفتار مى‏کنند. این را مقایسه کنید با رفتار اسلام در دورانهاى مختلف با اقلیت‏هائى که در کشورهاى اسلامى وجود داشتند. در فتوحاتى که در زمان خلفاى راشدین انجام گرفت، به هر نقطه‏اى که مسلمانها رفتند- در بعد از مرحله‏ى جنگ- در مرحله‏ى حاکمیت رفتارشان با غیر مسلمانها، رفتار مهربانانه‏اى بود. در همین منطقه‏ى روم شرقىِ آن روز، که امروز مجموعه‏اى از کشورهاى اسلامى را تشکیل مى‏دهند، عده‏اى یهودى زندگى مى‏کردند- این را در تواریخ ذکر کرده ‏اند- که وقتى مسلمانها رفتند، آن‏ها قسم خوردند، گفتند: «و التّوراه»؛ قسم به تورات، «لعدلکم أحبّ إلینا ممّا مضى علینا»؛ به این مضمون. عدالت مسلمین را ستودند. امروز هم در کشورهاى اسلامى شما مى‏بینید؛ در کشور ما یهودیها، مسیحیها، زردشتیها آزادنه زندگى مى‏کنند، نماینده به مجلس مى‏فرستند، مراسم عبادى خودشان را انجام مى‏دهند؛ در کشورهاى دیگر هم همین‏جور. این اسلام است. رفتار اسلام با اقلیتها را مقایسه کنید با رفتار امروز متمدنین به ظاهر طرف‏دار حقوق بشر با اقلیت‏هاى مذهبى کشورهاشان، با مسلمانها به طور خاص”.[342] ایشان درجای دیگر می فرمایند:”امروز ملت، در چهار گوشه‏ى ایران- در همه جاى این کشور بزرگ- افتخار مى‏کند به اینکه در زیر سایه‏ى اسلام و با عزّت اسلام زندگى مى‏کند. حتّى کسانى که در این کشور متدیّن به اسلام نیستند- پیروان اقلیت‏هاى دینى، مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان؛ پیروان ادیان الهى- آن‏ها هم افتخار مى‏کنند که همه‏ى آحاد ملت، در زیر سایه‏ى این نظام اسلامى و الهى، برادروار و با محبّت، با یکدیگر زندگى مى‏کنند- رحماء بینهم- امّا همه در مقابل دشمنِ متجاوز، زورگو و بدخواه، با کمال سربلندى و افتخار مى‏ایستند- اشدّاء على الکفّار- این است معناى «اشدّاء على الکفّار ». به متجاوز امان نمى‏دهند؛ امّا در میان خود برادرانه رفتار مى‏کنند.شما کجاى دنیا سراغ دارید؟! همین اروپایى که دم از آزادى و حقوق بشر مى‏زند؛ همین آمریکایى که خود را مرکز همزیستى مى‏داند، هنوز که هنوز است، اختلافات نژادى در میانشان بیداد مى‏کند. در کشورهاى اروپایى، جوانان پیرو ناسیونالیسمهاى افراطى، در کوچه و خیابان، به جان دیگران مى‏افتند؛ آن‏ها را در روز روشن کتک مى‏زنند، یا حتّى نابود مى‏کنند. در آمریکا، سیاه و سفید، حتّى پیروان ادیان مختلف، از جمله مسلمانان، بااینکه تعدادشان در آمریکا زیاد است، آرامش و امنیتى را که اقلیت‏هاى دینى در این کشور- ایران- دارند، به‏هیچ‏وجه ندارند. تا اندک چیزى مى‏شود، مجلّات علیه مسلمانان و اسلام حرف مى‏زنند. مسلمانان، اهل هرجا که‏هستند، بیچاره‏ها تنشان مى‏لرزد. شما در کجاى دنیا مشاهده مى‏کنید که برادران، مثل اینجا در کنار هم، با مهربانى و با همزیستى زندگى کنند؟”[343] ایشان درخصوص ارتباط ومراوده با اهل کتاب و نحوه ارتباطات روز مره با آنها می فرمایند:”خوب؛ در جمهورى اسلامى، همه گونه اندیشه‏اى آزاد است. ما با اقلیّت‏هاى‏ مذهبى هم مثل برادران خودمان برخورد و رفتار و رفاقت مى‏کنیم. اصلًا یادمان نمى‏آید که فلان‏کس- فرض بفرمایید- مذهب دیگرى دارد و قاعدتاً فکر ما، دین ما و اسلام ما را هم قبول ندارد! حتّى به خانه‏هاى آن‏ها هم مى‏رویم. بنده سالهاست که به مناسبت سال نو مسیحى، معمولًا به خانه‏ى شهداى مسیحى مى‏روم. طرف، آشورى یا ارمنى است. به خانه‏شان مى‏رویم؛ پهلوى زن و بچه و جوانشان مى‏نشینیم؛ حرف مى‏زنیم و میوه و شیرینى‏شان را مى‏خوریم؛ ولى هیچ یادمان هم نمى‏آید که این‏ها مذهب دیگرى دارند. ما در جمهورى اسلامى، بحث اندیشه نداریم که مثلاً چون کسى اندیشه‏ى دیگرى دارد، با او برخورد کنیم. اصلًا این طور نیست”[344] ایشان دررابطه با وضعیت اهل کتاب درایران واینکه می توانند درمجلس شورای اسلامی نماینده مستقل داشته باشند می فرمایند:”مجلس شوراى اسلامى، مظهر وحدت ملى و یکپارچگى و اتفاق همه‏ى گروه ها و قومیتها و سلائق و عقاید است. در این مجلس که از منتخبان حقیقى ملت بزرگ ایران تشکیل شده است، نمایندگان شهرها و استانهاى دور و نزدیک، نمایندگان اقوام گوناگون ایرانى، نمایندگان سلائق و عقاید سیاسى، نمایندگان اقلیت‏هاى دینى در کنار مسلمانان، همه باهم براى انجام وظایف قانونى مجلس شوراى اسلامى همکارى و تلاش مى‏کنند. این یکى از باشکوه‏ترین جلوه‏هاى اتحاد ملت ایران است.”[345] نتیجه: 1)حقوق اقلیت‏ها امروزه از موضوعات مورد بحث و مناقشه در محافل علمى است. در تاریخ اسلام نیز این موضوع از عصر نبوى تا کنون از زوایاى مختلف مورد توجه بوده است و متفکران مسلمان پژوهش‏هاى زیادى را در این خصوص انجام داده ‏اند. در همه این آثار و تألیفات، سیره رهبران اسلام به‏ویژه پیامبر اعظم‏(صلى الله علیه وآله) در قبال اقلیت‏هاى دینى، منبع اصلى تحقیق بوده است. 2)باوجود اینکه اسلام دارای کامل ترین ومترقی ترین قوانین در زمینه حقوق بشر وحقوق اقلیت ها می باشد ودرمقررات آن ،بیشترین آزادی ها را برای اقلیت های غیر مسلمان وضع کرده است ولی بیشترین تهمت ها وتبلیغات سوء علیه اسلام مطرح می شود. 3) اسلام یک دین اجتماعی وجهانی است.این ویژگی برجسته ،آن را یک دین عملی و واجد یک نظام حقوقی کاملاً انسانی ساخته است.قرآن کریم توجه خاصی به روابط بین المللی مسلمانان با دیگران داشته وتاکید فراوانی به رفتار مسالمت آمیز داشته است. 4) پیامبر اسلام در سیره و رفتار خویش به خوبى احترام به حقوق اقلیت‏ها را به نمایش گذارده‏اند و بدون شک الگوى رفتارى همه مسلمانان در این موضوع و موضوعات دیگر نبىّ مکرم اسلام هستند، زیرا خداوند الگو گرفتن از ایشان را با جمله «لقدکان لکم فى رسول اللَّه اسوه حسنه» به مؤمنان آموخته است. سیره وسنت پیامبر(ص) وامامان معصوم(ع) نیز دراین زمینه تاکید فراوانی داشته است.با این که ما اسلام را تنها آیین رسمى خداوند در این زمان مى دانیم ولى معتقدیم باید با پیروان مذاهب آسمانى دیگررفتار مسالمت آمیزداشته باشیم، چه در کشورهاى اسلامى زندگى کنند وخواه در بیرون آن، مگر کسانى از آنها که در مقام مبارزه با اسلام و مسلمین بر آیند:« لاینهاکم الله عن الذین لم یقاتلوکم فى الدین و لم یخرجوکم من دیارکم ان تبروهم و تقسطوا الیهم ان الله یحب المقسطین» ترجمه: خدا شما را از نیکى کردن و رعایت عدالت نسبت به کسانى که به خاطر دین با شما پیکار نکردند و شما را از خانه و وطنتان بیرون نراندند، نهى

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...