مقاله با موضوع روابط بین المللی، روابط بین الملل، حقوق اقلیت ها |
دانلود یک نمونه فایل پایان نامه ارشد رشته مدیریت دانلود رایگان متن کامل یک نمونه فایل پایان نامه ارشد رشته حقوق دانلود رایگان یک نمونه فایل متن کامل پایان نامه ارشد رشته روانشناسی درهمین خصوص درجای دیگر می فرمایند:”شما ببینید با اقلیتهاى مسلمان در کشورهاى مدعىِ آزاداندیشى، امروز چگونه رفتار مىکنند. این را مقایسه کنید با رفتار اسلام در دورانهاى مختلف با اقلیتهائى که در کشورهاى اسلامى وجود داشتند. در فتوحاتى که در زمان خلفاى راشدین انجام گرفت، به هر نقطهاى که مسلمانها رفتند- در بعد از مرحلهى جنگ- در مرحلهى حاکمیت رفتارشان با غیر مسلمانها، رفتار مهربانانهاى بود. در همین منطقهى روم شرقىِ آن روز، که امروز مجموعهاى از کشورهاى اسلامى را تشکیل مىدهند، عدهاى یهودى زندگى مىکردند- این را در تواریخ ذکر کرده اند- که وقتى مسلمانها رفتند، آنها قسم خوردند، گفتند: «و التّوراه»؛ قسم به تورات، «لعدلکم أحبّ إلینا ممّا مضى علینا»؛ به این مضمون. عدالت مسلمین را ستودند. امروز هم در کشورهاى اسلامى شما مىبینید؛ در کشور ما یهودیها، مسیحیها، زردشتیها آزادنه زندگى مىکنند، نماینده به مجلس مىفرستند، مراسم عبادى خودشان را انجام مىدهند؛ در کشورهاى دیگر هم همینجور. این اسلام است. رفتار اسلام با اقلیتها را مقایسه کنید با رفتار امروز متمدنین به ظاهر طرفدار حقوق بشر با اقلیتهاى مذهبى کشورهاشان، با مسلمانها به طور خاص”.[342] ایشان درجای دیگر می فرمایند:”امروز ملت، در چهار گوشهى ایران- در همه جاى این کشور بزرگ- افتخار مىکند به اینکه در زیر سایهى اسلام و با عزّت اسلام زندگى مىکند. حتّى کسانى که در این کشور متدیّن به اسلام نیستند- پیروان اقلیتهاى دینى، مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان؛ پیروان ادیان الهى- آنها هم افتخار مىکنند که همهى آحاد ملت، در زیر سایهى این نظام اسلامى و الهى، برادروار و با محبّت، با یکدیگر زندگى مىکنند- رحماء بینهم- امّا همه در مقابل دشمنِ متجاوز، زورگو و بدخواه، با کمال سربلندى و افتخار مىایستند- اشدّاء على الکفّار- این است معناى «اشدّاء على الکفّار ». به متجاوز امان نمىدهند؛ امّا در میان خود برادرانه رفتار مىکنند.شما کجاى دنیا سراغ دارید؟! همین اروپایى که دم از آزادى و حقوق بشر مىزند؛ همین آمریکایى که خود را مرکز همزیستى مىداند، هنوز که هنوز است، اختلافات نژادى در میانشان بیداد مىکند. در کشورهاى اروپایى، جوانان پیرو ناسیونالیسمهاى افراطى، در کوچه و خیابان، به جان دیگران مىافتند؛ آنها را در روز روشن کتک مىزنند، یا حتّى نابود مىکنند. در آمریکا، سیاه و سفید، حتّى پیروان ادیان مختلف، از جمله مسلمانان، بااینکه تعدادشان در آمریکا زیاد است، آرامش و امنیتى را که اقلیتهاى دینى در این کشور- ایران- دارند، بههیچوجه ندارند. تا اندک چیزى مىشود، مجلّات علیه مسلمانان و اسلام حرف مىزنند. مسلمانان، اهل هرجا کههستند، بیچارهها تنشان مىلرزد. شما در کجاى دنیا مشاهده مىکنید که برادران، مثل اینجا در کنار هم، با مهربانى و با همزیستى زندگى کنند؟”[343] ایشان درخصوص ارتباط ومراوده با اهل کتاب و نحوه ارتباطات روز مره با آنها می فرمایند:”خوب؛ در جمهورى اسلامى، همه گونه اندیشهاى آزاد است. ما با اقلیّتهاى مذهبى هم مثل برادران خودمان برخورد و رفتار و رفاقت مىکنیم. اصلًا یادمان نمىآید که فلانکس- فرض بفرمایید- مذهب دیگرى دارد و قاعدتاً فکر ما، دین ما و اسلام ما را هم قبول ندارد! حتّى به خانههاى آنها هم مىرویم. بنده سالهاست که به مناسبت سال نو مسیحى، معمولًا به خانهى شهداى مسیحى مىروم. طرف، آشورى یا ارمنى است. به خانهشان مىرویم؛ پهلوى زن و بچه و جوانشان مىنشینیم؛ حرف مىزنیم و میوه و شیرینىشان را مىخوریم؛ ولى هیچ یادمان هم نمىآید که اینها مذهب دیگرى دارند. ما در جمهورى اسلامى، بحث اندیشه نداریم که مثلاً چون کسى اندیشهى دیگرى دارد، با او برخورد کنیم. اصلًا این طور نیست”[344] ایشان دررابطه با وضعیت اهل کتاب درایران واینکه می توانند درمجلس شورای اسلامی نماینده مستقل داشته باشند می فرمایند:”مجلس شوراى اسلامى، مظهر وحدت ملى و یکپارچگى و اتفاق همهى گروه ها و قومیتها و سلائق و عقاید است. در این مجلس که از منتخبان حقیقى ملت بزرگ ایران تشکیل شده است، نمایندگان شهرها و استانهاى دور و نزدیک، نمایندگان اقوام گوناگون ایرانى، نمایندگان سلائق و عقاید سیاسى، نمایندگان اقلیتهاى دینى در کنار مسلمانان، همه باهم براى انجام وظایف قانونى مجلس شوراى اسلامى همکارى و تلاش مىکنند. این یکى از باشکوهترین جلوههاى اتحاد ملت ایران است.”[345] نتیجه: 1)حقوق اقلیتها امروزه از موضوعات مورد بحث و مناقشه در محافل علمى است. در تاریخ اسلام نیز این موضوع از عصر نبوى تا کنون از زوایاى مختلف مورد توجه بوده است و متفکران مسلمان پژوهشهاى زیادى را در این خصوص انجام داده اند. در همه این آثار و تألیفات، سیره رهبران اسلام بهویژه پیامبر اعظم(صلى الله علیه وآله) در قبال اقلیتهاى دینى، منبع اصلى تحقیق بوده است. 2)باوجود اینکه اسلام دارای کامل ترین ومترقی ترین قوانین در زمینه حقوق بشر وحقوق اقلیت ها می باشد ودرمقررات آن ،بیشترین آزادی ها را برای اقلیت های غیر مسلمان وضع کرده است ولی بیشترین تهمت ها وتبلیغات سوء علیه اسلام مطرح می شود. 3) اسلام یک دین اجتماعی وجهانی است.این ویژگی برجسته ،آن را یک دین عملی و واجد یک نظام حقوقی کاملاً انسانی ساخته است.قرآن کریم توجه خاصی به روابط بین المللی مسلمانان با دیگران داشته وتاکید فراوانی به رفتار مسالمت آمیز داشته است. 4) پیامبر اسلام در سیره و رفتار خویش به خوبى احترام به حقوق اقلیتها را به نمایش گذاردهاند و بدون شک الگوى رفتارى همه مسلمانان در این موضوع و موضوعات دیگر نبىّ مکرم اسلام هستند، زیرا خداوند الگو گرفتن از ایشان را با جمله «لقدکان لکم فى رسول اللَّه اسوه حسنه» به مؤمنان آموخته است. سیره وسنت پیامبر(ص) وامامان معصوم(ع) نیز دراین زمینه تاکید فراوانی داشته است.با این که ما اسلام را تنها آیین رسمى خداوند در این زمان مى دانیم ولى معتقدیم باید با پیروان مذاهب آسمانى دیگررفتار مسالمت آمیزداشته باشیم، چه در کشورهاى اسلامى زندگى کنند وخواه در بیرون آن، مگر کسانى از آنها که در مقام مبارزه با اسلام و مسلمین بر آیند:« لاینهاکم الله عن الذین لم یقاتلوکم فى الدین و لم یخرجوکم من دیارکم ان تبروهم و تقسطوا الیهم ان الله یحب المقسطین» ترجمه: خدا شما را از نیکى کردن و رعایت عدالت نسبت به کسانى که به خاطر دین با شما پیکار نکردند و شما را از خانه و وطنتان بیرون نراندند، نهى
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1398-12-12] [ 11:48:00 ب.ظ ]
|