نظریه کارل راجرز، روش تحلیل محتوا |
خیلی بالا 71 تا 80 28 درصد نمرات در این دامنه کسب میشوند. اعتبار آزمون پرسشنامه اولیه با 521 سوال شامل 377 سوال کلامی و 144 تصویر از مقیاس رجحان ولش (مقیاس هنر) بود. البته پرسشنامه CREE برمبنای سوالات کلامی ساخته شده است. نمونه مورد تحقیق را 283 نفر مهندس، 142 نفر آنان مخترع خلاق و 141 نفر مهندس غیر خلاق تشکیل میدادند. دادههای حاصل از اجرا تحلیل آماری شد. و مشخص گردید که از 377 سوال کلامی 145 سوال در سطح 20 درصد یا بیشتر معنادار بودند و بیشتر از این 145 سوال، دارای خی دو کمتر از 5 درصد بودند. بدین میتوان از این پرسشنامه انتظار داشت تا متضمن سطح بالایی از پیشبینی صحیح در مورد خلاقیت باشد. روش استخراج مصاحبه کتبی : برای بررسی میزان خلاقیت افراد در این تحقیق از پرسشنامه سنجش خلاقیت تورستون الهام گرفته شده است . و برای بررسی نگرش دانشجویان در مورد اینکه آیا دوره تحصیل دانشگاهی در رشد خلاقیت آنان تاثیر داشته است یا خیر از روش تحلیل محتوا استفاده شده است . طرح سوالات مصاحبه کتبی برپایه نظریه های موجود در مورد خلاقیت و مطالعات انجام شده در این زمینه صورت گرفته است . این مصاحبه شامل 9 سوال باز می باشد که نظر دانشجویان را در مورد علاقه آنان نسبت به رشته تحصیلی و اینکه آیا به توانائیهای جدیدی در این رشته دست یافتند ؟ آیا انگیزه آنان برای ادامه تحصیل افزایش یافته ؟ آیا به نظریه های جدیدی در رشته خود دست یافتند ؟ آیا آموخته هایشان جنبه کاربردی در زندگیشان دارد ؟ و سوالاتی از این قبیل را می سنجد . این پرسشنامه در کنار پرسشنامه سنجش خلاقیت به افراد داده می شد و همه شرکت کنندکان ملزم به پاسخ گوئی به آن بودند چون پرسشنامه سنجش خلاقیت به خودی خود برای این تحقیق فاقد ارزش نهائی بود. و فقط مصاحبه کتبی بود که تاثیر دوره تحصیل را بر رشد خلاقیت افراد می سنجید. و تحقیق حاضر به دنبال چنین هدفی بود . اساس تئوریکی پرسشنامه GREE و مصاحبه کتبی تحقیق: – پرسشنامه سنجش خلاقیت (GREE) بر پایه تلفیقی از چندین نظریه استوار است. از جمله این نظریات نظریه کوستلر است . تز اصلی او این است که تمامی فرایندهای خلاق، الگوی مشترکی دارند که آنرا دو وجهی مینامند و آن پیوند دادن سطوح تجربههای بیارتباط پیشین با مبناهای داوری است . روان سنجهایی چون گیلفورد نیز خلاقیت را قوهای طبیعی میدانند که در محیط مساعد مجال بروز مییابد اما معتقدند که قوه هر فرد منوط به داشتههای ژنتیکی اوست از این رو میتوان «قوه خلاقیت» افراد و نوع تفکر آنان را با آزمونهای استاندارد شده اندازهگیری کرد. – سوالات مصاحبه کتبی این تحقیق نیز براساس نظریه کارل راجرز از روانکاوان دوره جدید تنظیم شده است. به اعتقاد راجرز خلاقیت یعنی، خودشکوفایی و انگیزه آن خود فرهیختگی است. ولی میگوید آفرینشگری عبارت است از تمایل به ابراز و فعال کردن تمامی استعدادهای موجود زنده به حدی که چنین فعالیتی موجود زنده یا خود را تعالی بخشد. روش های آماری : در این تحقیق پس از جمع آوری پرسشنامه ها ، نمره خام افراد بر اساس پاسخهای درستی که به سوالات داده بودند بدست آمده و بر پایه نمره خام نمره استانداردشان طبق دستور العملی که در صفحه نرمهای پرسشنامه آمده بود محاسبه گردید و نمره خلاقیت افراد ( بالا ، پائین و متوسط ) در سه رشته روانشناسی ، مشاوره و مدیریت آموزشی به صورت جداگانه مشخص گردید.بدین ترتیب میزان خلاقیت افراد بدست آمد . فرضیه اصلی در این تحقیق رابطه رشد خلاقیت با دوره تحصیل دانشگاهی را بیان می کند . که برای بررسی چنین فرضیه ای سوالات مصاحبه کتبی طرح گردید .در مرحله آماری ، فراوانی و درصد فراوانی اطلاعات هر کدام از سوالات در هر کدام از رشته ها به طور جداگانه محاسبه و دسته بندی شد . و برای مشخص شدن اینکه هر کدام از این سوالات در رشته های مختلف با درجه خلاقیت افراد ارتباط دارند یا نه؟ از آزمون ناپارامتریک خی دو پیرسون استفاده شد . زیرا متغییر های ما (خلاقیت و جواب سوالات ما) متغییر های گسسته بودند. برای مشخص شدن رابطه فرضیه دوم و سوم با خلاقیت ، روش آماری استفاده شده در مورد: بخش اول فرضیه دوم که رابطه جنس و خلاقیت را بیان می کند . و فرضیه سوم که رابطه رشته تحصیلی فرد با خلاقیت را بیان می کند. پس از آنکه اطلاعات به دست آمده از هر کدام از رشته ها به طور جداگانه دسته بندی و فراوانی و در فراوانی آنها مشخص گردید برای بیان اینکه آیا این فرضیات با درجه خلاقیت افراد ارتباط دارد یا نه؟ از آزمون ناپارامتریک خی دو پیرسون استفاده گردید چون متغییرهای ما (جنس افراد و رشته تحصیلی آنها) متغییرهای گسسته بودند. و برای مشخص شدن رابطه قسمت دوم فرضیه دوم (سن) با خلاقیت و رابطه فرضیه چهارم که رابطه معدل را با خلاقیت افراد بیان می کند از آزمون ناپارامتریک کروکسال والیس استفاده شد چون متغییرهای معدل و سن متغییرهای پیوسته بودند و متغییر خلاقیت متغییر گسسته بود. برای دست یابی به این اطلاعات از نرم افزار spss استفاده گردید.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-12-15] [ 04:07:00 ب.ظ ]
|