با وجود تأکیدات زیادی که در خصوص آراستگی زن در محیط خانه در نگاه درون دینی شده است، مردان نیز بایستی به این امر توجه نمایند. چنانچه پیامبر اکرم(ص) خود را با غالیه (عطری خوشبو)‌، خوشبو می‌کردند، بدین صورت که همسران پیامبر با دست خود، پیامبر را با آن عطر، معطر می‌کردند. (طبرسی رضی‌الدین‌، 1412). همچنین گروهی مشاهده کردند که امام باقر(ع) خضاب کرده است در این باره از ایشان پرسیدند، امام فرمودند: من مردی همسر دوستم از این رو خود را برای همسرم آراسته می‌سازم (مجلسی،1404). و امام کاظم(ع) در بیان اثرات آراستگی شوهر می‌فرمایند: آراسته بودن مرد برای زن، از عواملی است که بر پاک دامنی زن می‌افزاید. و از حسن بن جهم نقل شده است‌، به علی بن موسی (ع) گفتم : خضاب کرده‌اید؟ فرمود: بله، به حنا و وسمه؛ آیا نمی‌دانی آراسته کردن خود اجر و ثواب دارد؟  بی‌گمان همسرت دوست دارد تو را آراسته ببیند، همانطور که تو دوست داری او را آراسته ببینی. از سویی بایستی توجه داشت‌، با توجه به این که جذابیت‌های ظاهری یک محدودیت‌هایی دارد، و زندگی هرچه به پیش رود مخصوصاً اگر با ناهنجاریها همراه باشد، موجب می‌شود  معمولا چهره‌ها مکدر و شکسته شوند، بایستی  در ارتباطات جذابیت ایجاد نمود‌، مثلاً ارتباط کلامی مناسب یا ارتباط‌های غیرکلامی مثل ارتباط چشم با چشم که چه قدر ظرافت‌ها در آن وجود دارد . حتی نوع نشستن تأثیر دارد‌. در هرصورت باید دنبال جذابیت‌ها بود و این امر مهم هم برعهده زن می‌باشد و هم بر عهده مرد می‌باشد (طبرسی رضی الدین‌، 1412).

2-4-2- توجه به علایق همسر

یکی دیگر از جلوه‌های ابراز علاقه‌مندی در بین زن و شوهر توجه به علایق و سلایق آنان در امور مختلف به ویژه کیفیت پوشش و آرایش آنان نسبت به یکدیگر است . اینکه هر کدام از زن و مرد بدانند طرف مقابلشان به چه چیزهایی تمایل مثبت دارد و از چه چیزهایی احساس منفی و بدی دارد‌، در ایجاد و تحکیم علاقه‌ی فیمابین بسیار مؤثر است. در این خصوص در نقلی آمده است: خدمت ابوجعفر باقر(ع) رسیدم، یک ردای زرد صورتی بر دوش آن سرور بود، من به لباس آن سرور خیره شدم و آن حضرت گفت: من به تازگی با یک خانم قریشی‌نسب ازدواج کرده‌ام. (ایشان طبعاً این پوشش را به خاطر جلب رضایت همسرشان انتخاب کرده اند) و نیز آمده است: … من خدمت ابوجعفر باقر(ع) رسیدم، ابوجعفر یک قواره شمد سرخ رنگ بر تن خود حمایل کرده بود، من با دیدن آن جامه تبسم کردم. ابوجعفر گفت : فهمیدم که چرا تبسم کردی، از جامه من به شگفت آمده ای، این خانم جدیدم که از قبیله بنی‌ثقیف است و خیلی دوستش دارم‌، اصرار کرده تا این لباس را پوشیده‌ام.  و ابوجعفر در ادامه گفت: من در این جامه نماز نمی‌خوانم، شما نیز در جامه‌های الوان نماز نخوانید. (کلینی،1368). و در نقلی دیگر از امام باقر(ع) آمده است: گروهی نزد حسین‌بن‌علی(ع) رفتند و گفتند: ‌ای پسر رسول خدا در منزل تو چیزهایی می‌بینیم که پسندیده نیست … و در منزل وی اثاثیه چیده و فرش بود. ایشان فرمودند: ما، زمانی که ازدواج می‌کنیم مهریه همسران خود را به آنان عطا می‌کنیم و آنان با آن، هرچه مایل باشند خریداری می‌کنند و آن چیزها متعلق به ما نیست. (تمیمی مغربی، 1385) و از ابوخالدکنکرکاملی چنین روایت است: یحیی‌بن‌ ام‌طویل که خداوند درجه‌اش را بالا برد مرا دید و چون پسر دایه حضرت زین‌العابدین(ع) بود، دست مرا گرفت و من به همراه او نزد حضرت رفتم. حضرت را دیدم که در اتاقی نشسته بود که فرش زردرنگ و دیوارهایش سفید بود، در حالیکه لباس رنگین به تن داشت، مدت کوتاهی نزد وی نشستم،. هنگام برخاستن‌، امام فرمود: فردا انشاءالله نزد من بیا. پس از خروج از منزل به یحیی گفتم : مرا نزد مردی بردی که لباس رنگین پوشیده بود. تصمیم داشتم دیگر نزد او باز نگردم. سپس اندیشیدم که دیدار مجدد وی ضرری ندارد. فردای آنروز‌، نزد او رفتم. در خانه باز بود و جز من کسی آنجا نبود خواستم باز گردم. در این هنگام صدایی از داخل خانه مرا خواند، گمان بردم منظورش کسی جز من است، که مرا با نامم خواند که؛‌ ای کنکر وارد شو و فقط مادرم مرا به این نام می‌خواند و کسی از این موضوع آگاه نبود- پس وارد شدم و حضرت را در اتاقی گلین دیدم که بر حصیری نشسته بود و لباسی از کرباس به تن داشت و یحیی نیز نزد او بود. به من فرمود: ‌ای ابوخالد، من تازه ازدواج کرده‌ام و آن چیزهایی که دیروز دیدی‌، نظر همسرم بود و من نمی‌خواهم با نظر همسرم مخالفت ورزم. به نظر پژوهنده با توجه به کلام و رفتار امام(ع) آنچه تذکرش لازم است این نکته است که از موارد مذکور بر می‌آید‌، موضوع سلیقه و علاقه همسر مربوط به رنگ و شکل پوشش بوده و محور چنین حساسیتی تحکیم بنیان خانواده و تقویت روابط همسری است و اگر این موضوع و حوزه علایق و سلایق به مسائل خلاف عقل و شرع کشیده شود بدون تردید هیچ گونه نرمش و همراهی رخ نخواهد داد. هم چنان که امام باقر (ع)در مورد استفاده از شمه سرخ رنگ فرمودند در نماز به دلیل الوان بودنش  از آن استفاده نمی‌کنند و در ادامه همین روایت آمده است که همان خانمی را که به خاطر او چنین لباسی را می‌پوشند به دلیل اعوجاج اعتقادی و مشکل ایمانی‌اش‌، طلاق می‌دهند.

2-5- توجه به اقتضائات جنسیتی

مسئله تفاوت‌های جنسیتی یکی از پایه‌های اساسی در مدیریت صحیح ابراز علاقه در بین زوجین است .از جمله مهارت‌هایی که در این زمینه می‌تواند تأثیر به سزایی را در  ابراز علاقه زوجین نسبت به یکدیگر به همراه داشته باشد عبارت است از:

2-5-1-  نقش متناسب با جنسیت در عین یگانگی وظیفه

زن و مرد دو انسان‏اند و در انسانیت متساوى هستند. با این وجود در متن خلقت و فطرت، مدار زن و مدار مرد تفاوتهایى دارند تا این دو مکمّل یکدیگر باشند. اگر زنها در خلقت جسمى و روحى عیناً مانند مردها بودند، نقص بود و اگر مردها عیناً مانند زنها بودند نیز نقص بود. زوجیت و دو جنسی در طبیعت بشر، برای هدف بزرگ سکون و آرامش است، تا در کنار جنس مخالف در درون خانواده آرامش پیدا شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...