پایان نامه : رابطه جرأت ورزی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوم دبیرستان |
عنوان صفحه
فصل اول(کلیات تحقیق)
مقدمه . 1
بیان مسئله 4
ضرورت واهمیت تحقیق . 5
اهداف تحقیق 6
سوال وفرضیه 7
سازماندهی تحقیق . 7
تعاریف اصطلاحات(عملیاتی-مفهومی) 8
فصل دوم(ادبیات تحقیق)
نظریه ها . 10
پیشینه تحقیق(داخلی) . 14
پیشینه تحقیق(خارجی) 16
تعریف جرأت ورزی . 18
اولین پژوهش ها وآموزش های جرأت ورزی 19
شخصیتهای جرأت ورز و غیرجرأت ورز 21
جرأت ورزی در جمعیت های بالینی و غیربالینی 21
ویژگیهای رفتاری و شخصیتی جرأت ورزی 23
نسبی بودن جرأت ورزی 24
روش های ارزشیابی و آموزشی جرأت ورزی. 25
تبیین ساختار و ساز و کار رویکردهای رفتاری درباره اختلال غیر جرأت ورزی و درمان آن 27
دل قوی دار . 28
فصل سوم(روش تحقیق)
مقدمه 33
نوع تحقیق از نظرروش تحقیق 34
جامعه آماری 34
نمونه آماری . 34
ابزار جمع آوری(کتابخانه ای- میدانی) 35
پایایی و روایی پرسشنامه . 36
روش های آماری تحلیل داده ها . 36
فصل چهارم(تجزیه و تحلیل داده و یافته های تحقیق)
مقدمه 38
الف)یافته های توصیفی پژوهش 38
ب)یافته های مربوط به فرضیه پژوهش 39
فصل پنجم(بحث و نتیجه گیری)
نتیجه گیری . 42
محدودیتها 42
پیشنهادات . 43
منابع 44
پیوست و ضمائم 47
مقدمه:
در دهه های اخیر جرأت ورزی توجه بسیاری از روان شناسان و پژوهشگران بالینی را به خود جلب کرده است. اهمیت جرأت ورزی در ارتباط های میان فردی، نقش مؤثر آن در فعالیتهای اجتماعی و فراوانی رفتارهای غیر جرأت ورزانه در جمعیتهای بالینی سبب شده است که در این زمینه پژوهشهای زیادی صورت گیرد و برنامه هایی تحت عنوان جرأت ورزی، طرح ریزی شود(بارتل، وتیلاک و فرانکس،1974، مارشال، کلتنر و مارشال،1981؛ ای ملکمپ، و اندرهات و دوریز،1983؛ استاک، دی ویل، وپنل،1983؛ دوبیاومک ماری،1985؛ بی سی نین، مک مکاری،
چیزلت،1985؛ استیوارت،1986؛ و هروکافمن،1987؛ اینگرام و سالزبرگ،1990؛ کیپر،1992؛ وین هارت، کاری، کاری و وردشیاس،1998).انجام پژوهشهای عملی و بالینی در مورد مفهوم جرأت ورزی و ویژگیهای آن و همین طور آموزش و درمان رفتارهای غیرجرأت ورزانه، بیشتر به کارهایی مربوط است که به شرح مفصل جرأت ورزی پرداخت. وی در توصیف و تبیین این مفهوم به تضاد میان بارز ساختن هیجان خشم و بازداری از اضطراب، توجه خاصی نشان می داد. وی اولین دانشمندی بود که اصطلاح جرأت ورزی را به کاربرد و آموزش آن را مدنظر قرار داد(هریوت وپریچارد،2004) روانشناسان معتقد هستند افراد کم جرأت نمی توانند به صورت مناسب با اطرافیان خود تعامل داشته باشند. این افراد احساس گناه، بی اعتمادی و سلطه پذیری در روابط اجتماعی را تجربه می کنند و ترس، اضطراب و افسردگی از خود نشان می دهند(پاچمن وفوی،1978؛ لفرووست،1981؛ پالرمو و نیکلی،1990؛ وان گاندی،2002؛) همین طور میزان پذیرش خود و عزت نفس در این افراد پایین است(پرسل، برویک وبیگل1974؛ لورومور1980؛ دلوتی 1981؛ لفرووست،1981) این افراد ممکن است به جای رفتارهای منفعلانه، اقدام به پرخاشگری و رفتارهای آزارگرانه کنند(اسوارت، چانگ و فارور ،2001)در این بین رفتارهای جرأت ورزانه، رفتارهایی متعادل هستند و فرد جرأت ورز ضمن پافشاری برخواسته های منطقی و انجام
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1398-12-06] [ 02:33:00 ب.ظ ]
|