2-4- سرمایهاجتماعی 18
2-5- تعریفسرمایهاجتماعی 21
2-7- انواعسرمایهاجتماعی 26
2-8- سرمایهاجتماعیبهمثابهیکیازمشخصههایجوامعوملتها 26
2-9- منشأهایسرمایهاجتماعی 28
2-10- الگوهایاندازهگیریسرمایهاجتماعی 29
2-11- عواملتعیینکنندهپیدایشسرمایهاجتماعیدراینحیطه(سازمان) 31
2-12- رویکردهایمفهومیاصلیبهسرمایهاجتماعی 31
2-13- سنجشسرمایهاجتماعی 32
2-14- کارآفرینی 34
2-15- تاریخچهکارآفرینی 35
2-16- تعاریفکارآفرینی 37
2-17- انواعکارآفرینی 40
– کارآفرینیمستقل 41
– کارآفرینیدرونسازمانی 41
– کارآفرینیسازمانی 42
2-18-کارآفرینیدرون‍سازمانی 43
2-19- مدلهایفرآیندکارآفرینیسازمانی 44
2-20- مدلکارآفرینیسازمانیکورنوالوپرمن 45
2-21- مدلکارآفرینیسازمانیکوراتکوونافزیگر. 46
2-22- فرآیندکارآفرینیاحمدپورومقیمی 47
2-24- مدلکارآفرینیبارینگروایرلند. 48
2-25- مدلپیترزوپتلزبرگوعواملموثربرآن. 50
2-25-2- تکنیکهایایدهپردازی: 53
2-25-3- بکارگیری(امکانسنجی) ایدهدرسازمان. 54
2-25-4- نتایجایده 55
2-26- سرمایهاجتماعیوکارآفرینیسازمانی 55
2-27- تحقیقاتانجامگرفته : 59
2-27-1- داخلی: 59
2-27-2- خارجی:. 60
فصل سوم:
3-1) مقدمه. 64
3-2) روشتحقیق 64
3-2-1)تحقیقکاربردی 65
3-2-2) تحقیقتوصیفی 65
فرایند پژوهش: 68
3-3) متغیرهای تحقیق 68
3-4) روش های جمع‌آوری اطلاعات 69
3-5) رواییوپایاییپرسشنامه. 70
3-5-1) تعیین پایایی (قابلیتاعتماد) پرسشنامه. 70
3-5-2) تعیین اعتبار (روایی) پرسشنامه. 71
3-6) جامعهونمونهآماری 72
3-6-1) جامعهآماری 72
3-6-2) قلمرومکانیتحقیق 73
3-6-3) قلمروزمانیتحقیق 73
3-6-4) نمونهآماریوروشمحاسبهحجمنمونه. 73
3-8) روشتجزیهوتحلیلاطلاعات 75
فصل چهارم:
4-1- مقدمه. 77
4-2- ویژگیهایجمعیتشناختیپاسخدهندگان. 77
4-3- تحلیلاستنباطیدادهها 79
4-3-1-بررسینرمالبودنمتغیرها 80
4-3-1-1- بررسینرمالبودنمتغیرهایگرایشکارافرینانه. 80
4-3-1-2- بررسینرمالبودنمتغیرسرمایهاجتماعی 81
4-3-3- بررسیهمبستگیبینمتغیرهایمستقلووابسته. 81
4-3-3-1- همبستگیبینبعدساختاریوکارآفرینیدرونسازمانی 81
4-3-3-2- همبستگیبینبعدشناختیوکارآفرینیدرونسازمانی 82
4-3-3-3- همبستگیبینبعدروانیوکارآفرینیدرونسازمانی 83
4-3-3-6- همبستگیبینگرایشکارآفرینانهوسرمایهاجتماعی 83
فصل پنجم:
5-1- مقدمه. 86
5-2- مروریمختصربرهدف،مسئلهوچگونگیکار. 86
5-3- نتایجآزمونها 87
5-3-1- تائیدیاعدمتائیدفرضیاتبااستفادهازمدلمعادلاتساختاریافتهخطی 87
5-3-1 -1 آزمونفرضیهفرعی1: همبستگیمعنیداریمیانبعدساختاریوکارآفرینیدرونسازمانیوجوددارد 87
5-3-1 -2 آزمون فرضیهفرعی2: همبستگیمعنیداریمیانبعدشناختیوکارآفرینیدرونسازمانیوجوددارد. 88
5-3-1 -3 آزمونفرضیهفرعی3: همبستگیمعنیداریبینبعدروانیوکارآفرینیدرونسازمانیوجوددارد. 88
5-3-2- آزمون فرضیه اصلی: گرایشکارآفرینانهبرسرمایهاجتماعیسازمانیتأثیردارد. 89
5-4- نتیجهگیریوپیشنهاداتکاربردی 90
منابعوماخذ. 97
مقدمه
تحولات قرن حاضر با شتاب فراوان تمامی رویکرد های سنتی به مفهوم سازمان به عنوان موضوع علم مدیریت را به کناری نهاده و با به هم ریختن قواعد کلاسیک مدیریت، مفاهیمی نوین را به تاریخ علم مدیریت تزریق می نماید . امروزه، منابع خلق ارزش با چرخشی آشکار ، از سرمایه های برون زا به سرمایه های درونی تغییر جهت داده است. سرمایه اجتماعی همچون ثروتی پنهان ( توسلی و همکاران ، 1382) ، به تولید دانش سازمانی منتهی می شوند و روش های قدیمی ایجاد ارزش همچون سرمایه های مادی و نیروی کار فیزیکی، جایگاه گذشته خود را از دست داده اند. یکیازاندیشمندانمدیریتبهناملینداگراتون(2003)برایترسیماینوضعیتجدیدازاستعارهانقلابدموکراتیکدرمحیطهایکاریاستفادهمیکند .بهعقیدهوی،مفهومدموکراسیسازمانیحولچنداصلاساسیبوجودمیآید :ایجادشرایطیکهدرآنافرادبتوانندتواناییبالقوهوکیفیتهایمتمایزخودرابیانکنند، حمایتازاستفادهاختیاریازقدرت،مداخلهافراددرتعیینشرایطارتباطشانباسازمانونهایتاتوسعهفرصتبرایدسترسیبهمنابعارزشمند.
در این میان ، کارآفرینیی به عنوان مفهومی جدید پا به عرصه مفاهیم علمی نوین می گذارد و با رشد روز افزون کاربرد کارآفرینیی در دنیای واقع ، توجه سیاست گذاران و کلان نگران را به خود جلب می نماید. از دیگر سو برای شناخت و تفسیر نحوه عملکرد ، کارآفرینیی به عنوان یک برنامه تحقیقات علمی جایگاه خود را در تئوری های مدیریت می گشاید و برای توجیه تاثیر آن بر روی توسعه جامع و همه جانبه ، به نظریه پردازی می پردازد .
برای پی بردن به اهمیت پرورش روحیه کارآفرینیی کافی است بدانیم که فقط بین سالهای 1999 تا 2000 در کشور آمریکا قریب به 8/10 میلیون شغل برخاسته از فعالیت های کارآفرینیانه به وجود آمده است که درمقایسه با حذف 3/8 میلیون شغل به واسطه سیاست های کوچک سازی و افزایش بهره وری ، اقدامات کارآفرینیانه به ایجاد 5/2 میلیون فرصت شغلی به طور خالص کمک کرده است و اثرات منفی بیکاری را برطرف ساخته است . (سلیمی فر و مرتضوی ، 1384 )
از دیگر سو همانگونه که مطرح شد، مدتی است که سرمایه سرمایه اجتماعی به عنوان منابع جدید سازمانی مورد توجه قرار گرفته است. بنابر مطالعه اشام و دیگران طی سال های دهه 1990 به این سو ، بیشترین ارجاعات در مجلات معتبر موجود در بانک اطلاعاتی « EonLit » مربوط به کلید واژه سرمایه اجتماعی بوده است . همین طور طبق مطالعات فاین بنا بر نظر سردبیر مجله «Quarterly Journal of Economics» از مجلات معتبر در حوزه اقتصاد رایج و غالب ، یک چهارم ارجاعات مجله در دهه 1990 مربوط به اثر 1993 پوتنام مربوط به تعریف سرمایه اجتماعی بوده است( دینی ترکمانی ، 1385).

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...