1 – محورهای آموزش پلیس در پیشگیری اجتماعی رشد مدار : تفهیم این مسئله که دانشآموزان می توانند پلیس را به عنوان دوست صمیمی خود بپذیرند نه به عنوان یک نیروی امنیتی ترسناک که مانعی برای ایجاد ارتباط باشد . البته اخیرا تلاش ها و اقداماتی در این زمینه صورت پذیرفته است همچون طرح همیار پلیس که پلیس راه برای کاهش تخلفات ترافیکی از این طریق با کودکان و نوجوانان ارتباط خود را بیشتر می کند یا در دسته جات و هیأت های مذهبی نیز طرح های مشابهی در حال اجراست  که به ایجاد ارتباط  مناسب میان پلیس و جوانان کمک می نماید . – آموزش روش های مقابله با تهاجم فرهنگی و چگونگی برخورد با آورده های فرهنگ بیگانه به ویژه در دنیای جدید که فناوری های نو فرهنگ های مختلف را بهم نزدیک نموده است ، تا راه های رسیدن به یک جامعه آرمانی و آزاد و سالم برای نوجوانان و جوانان تبیین گردد . – معرفی گروهک ها و دسته های بزهکاری چه در عرصه داخلی و چه در محیط بین المللی به ویژه گروه های فعال درفضاهای مجازی و تبیین عقاید و روش های آنها . آموزش راه های مقابله با جرائم و بزهکاری و معرفی جرم و بزه به دانش آموزان به ویژه در مقاطع ابتدایی و راهنمایی و تقویت راهکارهای مذموم شمردن برخی جرائم و بزهکاری های شایع همچون سرقت و اعتیاد به مواد مخدر و … و تعلیم رفتارهای هنجارمند در زندگی . نشان دادن عواقب و نتایج روابط نامشروع در میان دانش آموزان مقاطع دبیرستان که اغلب در این گروه سنی مسائل جنسی رشد و بروز پیدا می کند و با عدم آموزش راهکارهای مناسب برای کنترل و هدایت امیال جنسی در این گروه سنی ، امکان انحراف نوجوانان و جوانان بسیار بالا بوده و گسترش جرائم جنسی را در پی خواهد داشت و همین امر بنیان خانواده را که اساس هر جامعه ای می باشد سست و متزلزل می نماید . بنابراین پلیس می بایست در این زمینه بسیار فعال بوده و با ارائه آموزش های لازم و هدایت دانش آموزان به کنترل این میل از طرق مختلف همچون تهیه برنامه های آموزشی در قالب لوح فشرده و توزیع آن در بین دانش آموزان و ارائه پیامک های مفید آمورشی در میان آنها نقش خود را در این زمینه در راستای گسترش و توسعه اخلاق مداری در بین نوجوانان به نحو مطلوبی ایفا نماید . آموزش نظم اجتماعی و نهادینه ساختن قوانین در راستای اطاعت از قانون به عنوان یک امر لازم و مقدس در جهت احترام به قوانین و مقررات که این امر نیازمند جلب اعتماد مردم توسط پلیس در عرصه عمل می باشد . آموزش نوجوانان وجوانان به ویژه در مقاطع تحصیلی دبیرستان در مورد دوست یابی و نقش دوست های ناباب به ویژه با کنترل سلیت های دوست یابی در فضای مجازی و نیز نظارت پلیس بر مدارس دانش آموزان دخترانه که متأسفانه در جامعه ما نیز یک مشکل بسیارجدی بوده و تصویر بسیار نامناسبی را در اینگونه محیط ها بوجود می آورد و نگرانی های بسیار جدی برای خانواده ها فراهم می نماید و حضور پلیس در اینگونه مبادی می تواند نقش کنترل کننده ای داشته باشد و همچنین ایجاد برنامه های پرسش و پاسخ در مدارس و مصاحبه با موضوعات مختلف جهت آشنا شدن با افکار و عقاید دانش آموزان .   2 – راهکارهای تشویقی در پیشگیری رشدمدار پلیس: البته راهکارهای تشویقی برای آموزش پیشگیری از بزهکاری دانش آموزان نیز می تواند نتایج خوبی را داشته باشد همچون تقدیر از دانش آموزان منظم و با اخلاق ، دادن جایزه ، کارت همکاری ، معرفی دانش آموزان با اخلاق و قانونمدار بصورت ماهانه و اعطا جوایز به آنها ، برگزاری مسابقات ورزشی و اعطا جوایزی که برای دانش آموزان جذابیت دارد به برندگان و برگزاری اردوهای تفریحی برای دانش آموزان با معدل بالا که باعث ارتباط بیشتر و صمیمی تر پلیس و دانش آموزان نیز می گردد . 3 – نحوه تعامل پلیس با دانش آموزان در پیشگیری رشد مدار پلیس می تواند با افزایش بهبود عاطفی و روحی با جوانان و کودکان و دادن آموزشهای لازم به آنها ، افزایش سطح تحصیلات نیروها ، اجرای طرح ها با جامع نگری و بررسی ها و مطالعات دقیق ، استفاده از افراد متخصص و صاحب نظر در امر سخنرانی ، مشاوره و یادگیری ، ارائه آگاهی های لازم به مردم از راه های مختلف ، ازبین بردن رعب و هراس مردم از پلیس ، همراهی سایر نهادهای مسئول با پلیس ، رعایت احترام شهروندان از سوی پلیس ، تغییر در فرهنگ خانواده ها ، استفاده از جوانان محلی برای تأمین امنیت محله ها به ویژه در هنگام شب ، تعامل بیشتر و مناسب تری با مردم و به ویژه جوانان داشته باشد . پلیس می تواند اثرات مثبت قانونگرایی و نظم را به دانش آموزان نشان دهد و به آنها یاد دهد که بزهکاران با توسل به چه شیوه هایی در مسیر آنها قرار می گیرند . پلیس می تواند جرائمی که دانش آموزان را بیشتر تهدید می کند به آنها معرفی کند و چگونگی کاهش فرصت های مجرمانه را به آنها یاد دهد . پلیس میتواند اقداماتی را که برای حفاظت از اموال لازم می باشد به دانش آموزان در مدارس آموزش دهد تا دیگر اعضا خانواده نیز از طریق آنها نسبت به موارد امنیتی آگاهی های لازم را داشته باشند . پلیس می تواند به دانش آموزان یاد دهد که در یاری رساندن به شهروندان در قبال مجرمان ، چه اقداماتی باید انجام دهند یا در برخورد با وضعیت ها و صحنه های مختلف چگونه پلیس را مطلع نمایند و از محیط های جرم خیز دوری کنند . نکته مهمتر آنکه با توجه به شکل گیری تدریجی شخصیت دانش آموزان در سنین مختلف پلی سباید به آنها یاد دهد که از طرد شدن دانشآموزانی که به هر علتی در ورطه بزهکاری افتاده اند جلوگیری کنند و سعی در بازگرداندن آنها به مسیر راست و دوباره اجتماعی شدن آنها داشته باشند .  

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...