کتاب‌های آموزش زبان استفاده شود، در این پژوهش به تحلیل و بررسی خطاهای نوشتاری فارسی‌آموزان چینی‌زبان پرداخته شده است. برای این منظور از 40 نفر از زبان‌آموزان‌ چینی که در مجموعه آموزش زبان امام خمینی (ره) قزوین مشغول به تحصیل هستند خواسته شد تا در مورد موضوعات مشخصی انشا بنویسند. سپس انشاهای این زبان‌آموزان که در دو سطح پایه و پیشرفته مشغول به تحصیل بودند جمع‌آوری شد و مورد بررسی قرار گرفت. حاصل این پژوهش در پنج فصل گردآوری و تدوین شده است.
کلید واژه‌ها
آموزش زبان، تحلیل خطا، خطاهای نوشتاری، فارسی‌آموزان.

فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
فصل اول. 1
1-1 مقدمه. 2
1-2 بیان مسئله. 3
1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش. 4
1-4 اهداف پژوهش. 5
1-5جامعه آماریو روش گردآوری داده‌ها 5
1-6 پرسش‌های پژوهش. 6
1-7 فرضیه‌های پژوهش. 6
1-8سازمان پژوهش. 6
1-9 جمع‌بندی 7
فصل دوم. 8
2-1 مقدمه. 9
2-2 پژوهش‌های انجام‌شده در داخل ایران. 9
2-2-1 فلاحی (1373) 9
2-2-2 احمدیان (1386) 10
2-2-3 فرخ (1390) 10
2-2-4- ضیاءحسینی (1390) 11
2-2-5 ابولحسنی (1391) 11
2-2-6 دوستی‌زاده (1391) 12
2-2-7 خیرآبادی (1391) 13
2-2-8 جعفروندگیگلو (1391) 13
2-2-9محمودزاده (2012) 14
2-2-10استوار ابرقوئی(1392) 15
2-2-11رستمی (1392) 15
2-2-12 خانسیر (2013) 16
2-2-13 حسینی (1393) 16
2-3 پژوهش‌های انجام‌شده در خارج از ایران. 17
2-3-1 هوانگ (2002) 17
2-3-2 محمد و همکاران (2004) 18
2-3-3 داروس (2009) 18
2-3-4 تن (2009) 19
2-3-5 سان (2010) 20
2-3-6 کائو (2013) 20
2-3-7 ژنگ (2013) 21
2-4 جمع‌بندی مطالب 22
فصل سوم. 23
3-1 مقدمه. 24
3-2 تاریخچه به وجود آمدن تحلیل خطا 24
3-3 تحلیل خطا 26
3-3-1 تفاوت میان خطا و اشتباه 28
3-3-1-1 تعریف خطا 28
3-3-1-2 تعریف اشتباه 29
3-4 اهمیت خطاها 30
3-5 شاخه‌ها و کاربرد تحلیل خطا 31
3-6 فرضیه زبان بینابین 32
3-7 انواع خطا 33
3-7-1 خطاهای آشکار و پنهان. 33
3-7-2 تقسیم‌بندی فرآیند محور 34
3-7-2-1 حذف 34
3-7-2-2 اضافه‌سازی 34
3-7-2-3 جایگزینی 35
3-7-2-4 ترتیب 35
3-7-3 طبقه‌بندی زبان‌شناختی خطاها 35
3-7-4 انواع خطاها براساس نحوه تأثیرگذاری در برقراری ارتباط 36
3-7-4-1 خطاهای کلی 36
3-7-4-2 خطاهای موضعی 36
3-8 عوامل بروز خطاها 37
3-8-1 خطاهای بین‌زبانی 37
3-8-2 خطاهای درون‌زبانی 38
3-8-3 انتقال آموزش 39
3-8-4 راهبردهای یادگیری زبان. 39
3-8-5 استراتژی‌های برقراری ارتباط 40
3-9 شیوه‌های انجام تحلیل خطا 40
3-10 جمع‌بندی مطالب 41
فصل چهارم. 42
4-1- مقدمه. 43
4-2- بررسی ویژگی‌های صرفی-نحوی در نوشتار آزمودنی‌ها 43
4-2-1 بازنمایی مشخصه‌ های صرفی- نحوی 43
4-2-1-1- بازنمایی مشخصه‌ های صرفی- نحوی فعل. 44
4-2-1-1-1- بازنمایی مشخصه زمان. 44
4-2-1-1-1-1 زمان گذشته. 44
4-2-1-1-1-2 زمان حال. 45
4-2-1-1-1-3زمان آینده 45
4-2-1-1-1- بازنمایی نمود. 47
4-2-1-1-2-1 نمود کامل. 47
4-2-1-1-2-3- نمود عادت 48
4-2-1-1-3- بازنمایی وجه. 49
4-2-1-1-3-1- وجه خبری 49
4-2-1-1-3-2- وجه امری 50
4-2-1-1-3-3- وجه شرطی 50
4-2-1-1-4- نفی 51
4-2-1-1-5- مطابقه. 52
4-2-1-2- مشخصه‌ های صرفی‌ – نحوی اسم. 53
4-2-1-2-1- بازنمایی مشخصه شمار 54
4-2-1-2-2- بازنمایی مشخصۀ حالت 56
4-2-1-2-2-1- حالت مفعولی 56
4-2-1-2-2-1-1- حذف نشانگر حالت مفعولی 56
4-2-1-2-2-1-2- کاربرد زائد نشانگر حالت مفعولی 57
4-2-1-2-2-2- حالت اضافه. 58
4-2-2- کاربرد نادرست واژه 58
4-2-2-1- عناصر زبانی نامناسب 59
4-2-2-1-1- مقوله نامناسب 59
4-2-2-1-1-1 کاربرد فعل به جای اسم. 59
4-2-2-1-1-2 کاربرد صفت به جای اسم. 60
4-2-2-1-2- واژه نامناسب از مقوله واحد. 60
4-2-2-1-2-1- فعل نامناسب 61
4-2-2-1-2-2- اسم نامناسب 61
4-2-2-1-2-3- ضمیر نامناسب 63
4-2-2-1-2-4- حرف اضافه نامناسب 63
4-2-2-1-2-5- قید نامناسب 65
4-2-2-1-2-6- صورت‌واژه نامناسب 65
4-2-2-1-2-7- واژه‌بست نامناسب 66
4-2-2-2- عناصر زبانی زائد. 66
4-2-2-2-1 فعل زائد. 66
4-2-2-2-5- متمم‌نمای زائد. 67

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...