توانمندسازی کارکنان، تصمیمگیری مشارکتی |
آنها از بررسی گسترده ادبیات رهبری خدمتگزار حدود 200 معیار شناسایی کردند و پس از حذف و ادغام به 99 معیار نهایی دست یافتند و آنها را در دوازده طبقه اصلی قرار دادند که عبارتند از: کمالجویی، فروتنی، خدمترسانی، توجه به دیگران، توانمندسازی کارکنان، توسعه کارکنان، بینشمداری، هدفگذاری، هدایت، مدلسازی، تیمسازی و تصمیمگیری مشارکتی. دنیس و وینستون (2003: 455-459) کار نیمه تمام پیج و ونگ را با تجربه و تحلیل عاملی تکمیل کردند که عوامل از 99 معیار به 22 معیار و از 12طبقه به 3 طبقه (بینشمداری، توانمندسازی و خدمترسانی) تقلیل یافت.
پ- مدل پترسون و وینستون مدل پترسون (2003) از هفت متغیر اصلی و مدل وینستون (2003) نیز از شش متغیر اصلی تشکیل شده است. وینستون (2004) دو مدل را در مدل واحدی ارائه کرد که در شکل زیر دو مدل و ارتباط آنها نشان داده شده است. در مدل زیر رهبر خدمتگزار می تواند با خدمترسانی خود به پیروان خدمتگزار برسد. شکل 2-1. مدل پترسون و وینستون ت- مدل راسل و استون[40] راسل و استون (2002: 145-157) با بررسی گسترده ادبیات موجود در رهبری خدمتگزار حداقل بیست ویژگی قابل تشخیص و مجزا را در رهبران خدمتگزار شناسایی کردهاند. این بیست ویژگی با مشخصههای فهرست شده در مرکز گرینلیف نیز شباهتهای زیادی دارند. از جمله شنود موثر، متقاعدسازی و خادمیت در میان بیست ویژگی دیده میشود. در حالی که برخی از ویژگیها نظیر آیندهنگری و دوراندیشی تحت عنوان بینش قرار گرفتهاند. آنها نه ویژگی شناسایی شده را با عنوان ویژگیهای عملیاتی طبقه بندی کردهاند. طبقه بندی به ویژگیهای وظیفه ای از نتایج موجود در ادبیات رهبری ناشی شده است که مکررا تکرار شده است. ویژگیهای وظیفه ای، مشخصهها و کیفیتهای عملیاتی قابل تشخیص هستند که به رهبران تعلق دارند و در رفتارهای رهبر در محیط کار مشاهده میشوند. ویژگیهای وظیفه ای ویژگیهای کارآمد بودن رهبری خدمتگزار میباشند. آنها ویژگیهای قابل تشخیصی هستند که اجرای مسئولیتهای رهبری را امکانپذیر می کنند. هر ویژگی وظیفه ای از دیگر ویژگیهای مجزا است. البته آنها با یکدیگر مرتبطند و در برخی از موارد به صورت متقابل بر یکدیگر اثر میگذارند.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1398-12-12] [ 03:39:00 ب.ظ ]
|