5-2-2 دیدگاه های مربوط به کارآفرینی26
6-2-2 مهارت های کارآفرینان27
7-2-2 تئوری ها و مکاتب کارآفرینی.29
8-2-2 فرایند کارآفرینی.33
9-2-2 انواع کارآفرینی.35
3-2 مقدمه.38
4-2 تعریف ریسک پذیری39
1-4-2 ابعاد ریسک.41
2-4-2 اجزا ریسک.44
3-4-2 انواع ریسک44
4-4-2 نقش ریسک در کارآفرینی46
5-4-2 تفاوت های فردی ، ادراک ریسک و اتخاذ تصمیم مخاطره آمیز.49
6-4-2 تمایل به خطرپذیری و تحقیقات مرتبط در این زمینه.50
5-2 پیشینه تحقیقات صورت گرفته52
1-5-2 تحقیقات داخلی.52
2-5-2 تحقیقات خارجی.55
فصل سوم روش تحقیق
1-3 روش تحقیق.58
2-3 جامعه آماری58
3-3 نمونه و روش نمونه گیری58
4-3 ابزار جمع آوری داده ها.58
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها
1-4 مقدمه62
2-4آمار توصیفی.62
3-4 آمار استنباطی.65
فصل پنجم بحث و نتیجه گیری
1-5 خلاصه تحقیق73
2-5 نتایج تحقیق.74
3-5 پیشنهادهای تحقیق.75
4-5 مشکلات تحقیق.75
فهرست منابع فارسی.76
فهرست منابع لاتین 79
ضمائم 83

فهرست جداول
جدول 1-2 خلاصه مباحث اصلی فصل دوم.11
جدول2-2 ویژگی های روانشناختی کلیدی کارآفرینان24
جدول3-2 مهارت های کارآفرینی و اهمیت انها در فرایند کارآفرینی28
جدول 4-2خلاصه مکاتب کارآفرینی مطرح شده در دسته بندی سوم مکاتب کارآفرینی. 32
جدول5-2کارهای صورت گرفته توسط محققان کارآفرینی.37
جدول6-2تحقیقات مرتبط با ویژگی تمایل به خطرپذیری51
جدول 1-3نگاره تحلیل عاملی متعلق به ابعاد تمایل به ریسک و مخاطره پذیری59
جدول1-4 توزیع فراوانی نمونه مورد بررسی بر حسب رشته تحصیلی.63
جدول2-4 توزیع فراوانی نمونه مورد بررسی بر حسب جنسیت.64
جدول 3-4 شاخص های توصیفی مرتبط با ابعاد تمایل به ریسک و مخاطره پذیری و روحیه کارآفرینی.65
جدول 4-4همبستگی بین متغیر تمایل به ریسک و مخاطره پذیری و روحیه کارآفرینی66
جدول 5-4همبستگی بین مولفه کج روی از هنجارها و روحیه کارآفرینی66
جدول 6-4همبستگی بین مولفه ماجراجویی و روحیه کارآفرینی67
جدول 7-4همبستگی بین مولفه ترس و روحیه کارآفرینی.67
جدول 8-4همبستگی بین مولفه پذیرش نوآوری و روحیه کارآفرینی68
جدول 9-4همبستگی بین مولفه رفتارهای بدون برنامه و روحیه کارآفرینی68
جدول 10-4همبستگی بین اقدام بدون توجه به عواقب کار و آینده نگری و روحیه کارآفرینی.69
جدول 11-4خلاصه مدل پیش بینی روحیه کارآفرینی بر اساس متغیر تمایل به ریسک و مخاطره پذیری.69
جدول 12-4ضرائب متغیرهای پیش بین70
فهرست نمودارها
نمودار1-4 توزیع فراوانی نمونه مورد بررسی بر حسب رشته تحصیلی.63
نمودار2-4 توزیع فراوانی نمونه مورد بررسی بر حسب جنسیت.64
فهرست شکل ها
1-1 مدل نظری تحقیق.9
1-2 فرایند کارآفرینی.35
2-2 انواع کارآفرینی37


فصل اول
کلیات تحقیق

مقدمه :
در حالی وارد قرن حاضر شده ایم که اقتصاد کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه با نیروی حیات بخش کارآفرینی از نو زنده شده است. کارآفرینی همان موضوعی است که پینکات از آن بعنوان رنسانس هزاره سوم یاد می کند. کارآفرینی ، خلاقیت و کسب و کارهای مخاطره آمیز سوخت موتور اقتصاد مدرن را فراهم می کنند.( مقیمی ، 1383 : 21 ). واژه کارآفرینی از واژه فرانسوی Entreprender بمعنای متعهد شدن گرفته شده است. این واژه اشاره به افرادی دارد که مسئولیت و تعهد انجام کاری را می پذیرند و کسانی هستندکه ریسک را بعنوان یک مولفه اصلی در زندگی شان قبول دارند ، آنها واسطه گرانی هستند که در مورد سود و زیان کارهایشان ریسک می کنند.( هولت[1] ، 2001 : 3 ). در ایران در چند سال گذشته موضوع کارآفرینی به چالش کشیده شده به نحوی که تمام سازمان ها ، دانشگاهها و وزارتخانه ها ، برنامه یا مرکزی را برای کارآفرینی جوانان و دانش آموختگان در نظر گرفته اند که همه این کارها به خاطر رکود اقتصادی ، رشد ضعیف بنگاههای کوچک و متوسط ، واردات گسترده زود بازده و از همه مهمتر معضل بیکاری جوانان می باشد ، که دولتمردان و مسئولان را بر آن داشته تا در سیاستهای علمی و اقتصادی خود به کارآفرینی و خود اشتغالی جوانان اهمیت ویژه ایی بدهند. با توجه به اهمیت این موضوع در نظام آموزشی ایران و بخصوص شناسایی کارآفرینان بالقوه و عوامل اثر گذار بر آن، پژوهش حاضر در نظر دارد تا با مقایسه ویژگی شخصیتی ( ریسک و مخاطره پذیری )کارآفرینان در میان دانشجویان رشته مدیریت به شناخت بیشتری در این زمینه دست یابد.
1-1بیان مساله
مطالعات در مورد ارتباط بین ویژگی های شخصیتی و رشد اقتصادی نشان می دهد که با رشد برخی ویژگی ها در افراد می توان رشد اقتصادی در جوامع مختلف را فراهم کرد. این متغیر ها بیشتر مورد توجه روانشناسانی است که توجه خود را به تجزیه و تحلیل فرد معطوف داشته اند و اکثر آنها به دنبال کشف پاسخ به این سوال هستند که یک کارآفرین چه ویژگی هایی باید داشته باشد تا از یک فرد عادی متمایز باشد.( لیت تانن[2] ، 2000 ، گورول و اتسان[3] ، 2006 ). شناخت ظرفیت کارآفرینی دانشجویان همراه با اصلاح نظام آموزشی موجود موجب رشد و توسعه نظام اقتصادی و حل مشکل بیکاری خواهد بود. متاسفانه فارغ التحصیلان دانشگاه با شیوه های شناخت فرصت های اشتغال آشنا نبوده و توانایی استفاده از قابلیتهای خود برای استفاده از فرصت های طلایی اشتغال را ندارند. نظام آموزشی در سطوح مختلف تحصیلی ، قابلیت های لازم را برای بر عهده گرفتن مشاغل جدید در میان دانش آموزان فراهم نکرده است و افراد با طرز فکر خود اشتغالی و کارآفرینی تربیت نشده اند. این افراد معمولا تجربه لازم برای کاربرد مطالب آموخته شده و رویارویی با مسایل بعد از شروع کسب و کار را ندارند.( آذرهوش و احمد پور ، 1378 ). و با ورود

     82%d9%88%d9%82%db%8c-%d8%ac%d8%b1%d8%a7/"> 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...