در این  مرحله بر اساس پیامدهای پیش بینی شده راه حلی که بیشترین پیامد مثبت و کم‌ترین پیامد منفی را داشته باشد انتخاب می‌شود . مرحله ششم: بازبینی در این مرحله نیز باید راه حل انتخابی در مقام عمل خود را نشان دهد.چنانچه مفید واقع شد مشکل برطرف شده است و چنانچه مفید نبود راه حل‌های دیگری که در بارش فکری مطرح شده به کار گرفته می‌شود . و فرایند حل مشکل زمانی پایان می‌یابد که مشکل دیگر برای فرد استرس زا نباشد و یا کم‌ترین استرس را به همراه داشته باشد. ( بی غم بیدگلی ، 1380).

2-8) خیرخواهی

خیرخواهى» با «نصیحت» هم معناست و نصیحت یعنى درخواست عمل یا سخنى که مصلحتِ کننده آن کار و گوینده آن سخن را در پى داشته باشد یا دعوت به آنچه که صلاح مخاطب در آن باشد و نهى از چیزى که تباهى و فساد در پى دارد. واژه «نصح‌» و «نصیحت‌» در زبان روزمرّه فارسی معمولاً به معنای اندرز به کار می‌رود؛ ولی در لغت عرب چنین نیست و مفهوم وسیع و گسترده‌ای دارد. نُصح و خیرخواهی فقط یک توصیه اخلاقی نیست؛ بلکه یک وظیفه دینی و اسلامی است و بر همگان لازم است در هر حال خیرخواه برادران مؤمن خویش باشند. نشانه‌های انسان خیرخواه :

  • به حق داوری و حکم می‌کند.
  • و خود نیز حق را مراعات می‌کند [و به حق رفتار می‌کند] .
  • و آنچه برای خود می‌پسندد، برای مردم نیز می‌پسندد.
  • و بر هیچ کس تعدّی [و تجاوز] روا نمی‌دارد.

اخلاق بازرگانی شاخه‌ای از اخلاق کاربردی است که اصول اخلاقی ، معنوی یا مباحث و مسائل اخلاقی ناشی از آن را در محیط تجاری و کسب و کار بررسی می‌کند . اگر صداقت ، انصاف ، مسئولیت پذیری ، رازداری ، پایبندی به تعهدات و ، خیرخواهی و …. در تجارت رعایت نشوند ، ( اخلاقیات یا اخلاق بازرگانی ) شانسی برای موفقیت در بازار و یا تداوم فعالیت‌های تجاری ، نخواهند داشت . اخلاق یک مجموعه از اصول و باورهای اخلاقی و ارزش‌ها که حاکم بر رفتار فرد است با در نظر گرفتن آنچه که صحیح و یا غلط است . رکن اساسی در اداره جوامع و تنظیم امور اجتماعات بشری قانون و اخلاق است و پشتوانه‌ی قانون و اخلاق فقط و فقط دین است . ولی در میان جوامعی که متکی به ایمانی که از عمق وجدان بشر برخاسته باشد نیستند تمام مقدساتی که اجتماع بشر دارد از جمله عدالت ، مساوات ، آزادی ، انسانیت و خیرخواهی و …. برای آن‌ها حقیقت پیدا نمی‌کند ، ولی در اسلام اخلاق و پایبندی به اصول آن سرود همدلی و همبستگی را در ضمیر انسان‌ها طنین انداز می‌کند و ضرباهنگ آن دل‌ها را به وحدت فرا می‌خواند ، اسلام فقط به موجب اینکه عقیده واحدی ایجاد کرد مردم را متحد نکرد بلکه علاوه بر این مواضع تبعیضات و شکاف‌ها را از بین برد. رعایت اخلاق بازرگانی که همانا خیرخواهی در کار است بر اساس شریعت مقدس اسلام سبب محدودیت هایی می‌گردد که این بایدها و نبایدها موجب رشد و تعالی افراد در بنگاه‌های اقتصادی و کالا می‌شود که این موضوع می‌تواند باعث جذب سهم بیشتری از بازار و مشتریان شود.

2-8-1) ضرورت خیرخواهى

خرد انسان با کم‏ترین توجه درمى‏یابد که انسان‏هاى عاقل و باتجربه، بایستى اندیشه صائب و تجربیات اندوخته خویش را بدون کم‏ترین شائبه در اختیار همنوعان خود گذارند، از سوى دیگر مخاطبان را ملزم مى‏داند که اندیشه و تجربه خردمندان را بکار گیرند تا به سعادت و خوشبختى‏ نایل آیند. بدون تردید کسى که در برابر خیرخواهى دیگران، بى تفاوتى نشان دهد یا به جاى پذیرش نصیحت ناصح در برابر او جبهه‏گیرى کند، هرگز به موفقیت نخواهد رسید و طعم تلخ شکست را خواهد چشید.

‏2-8-2)آداب خیرخواهى‏

هر کس مى‏خواهد به چنین کار شریفى دست یازد باید شرایط آن را نیز در خویشتن فراهم آورد و آن را با آداب مخصوصى به جاى آورد تا اثر مطلوب را در پى داشته باشد، در اینجا به  برخى از آن آداب و شرایط به طور فشرده اشاره مى‏کنیم: نیت خالص‏ هدف نهایى ناصح، بایستى قرب به خدا باشد و بندگانش را براى ره پویی به سوى او نصیحت کند زیرا منبع خیر و برکت جز او نیست و هر کار نیکى به سوى او مى‏رود و به او مى‏پیوندد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...