پایان نامه اخلاق بازرگانی، اخلاق کاربردی |
در این مرحله بر اساس پیامدهای پیش بینی شده راه حلی که بیشترین پیامد مثبت و کمترین پیامد منفی را داشته باشد انتخاب میشود . مرحله ششم: بازبینی در این مرحله نیز باید راه حل انتخابی در مقام عمل خود را نشان دهد.چنانچه مفید واقع شد مشکل برطرف شده است و چنانچه مفید نبود راه حلهای دیگری که در بارش فکری مطرح شده به کار گرفته میشود . و فرایند حل مشکل زمانی پایان مییابد که مشکل دیگر برای فرد استرس زا نباشد و یا کمترین استرس را به همراه داشته باشد. ( بی غم بیدگلی ، 1380).
2-8) خیرخواهی
خیرخواهى» با «نصیحت» هم معناست و نصیحت یعنى درخواست عمل یا سخنى که مصلحتِ کننده آن کار و گوینده آن سخن را در پى داشته باشد یا دعوت به آنچه که صلاح مخاطب در آن باشد و نهى از چیزى که تباهى و فساد در پى دارد. واژه «نصح» و «نصیحت» در زبان روزمرّه فارسی معمولاً به معنای اندرز به کار میرود؛ ولی در لغت عرب چنین نیست و مفهوم وسیع و گستردهای دارد. نُصح و خیرخواهی فقط یک توصیه اخلاقی نیست؛ بلکه یک وظیفه دینی و اسلامی است و بر همگان لازم است در هر حال خیرخواه برادران مؤمن خویش باشند. نشانههای انسان خیرخواه :
- به حق داوری و حکم میکند.
- و خود نیز حق را مراعات میکند [و به حق رفتار میکند] .
- و آنچه برای خود میپسندد، برای مردم نیز میپسندد.
- و بر هیچ کس تعدّی [و تجاوز] روا نمیدارد.
اخلاق بازرگانی شاخهای از اخلاق کاربردی است که اصول اخلاقی ، معنوی یا مباحث و مسائل اخلاقی ناشی از آن را در محیط تجاری و کسب و کار بررسی میکند . اگر صداقت ، انصاف ، مسئولیت پذیری ، رازداری ، پایبندی به تعهدات و ، خیرخواهی و …. در تجارت رعایت نشوند ، ( اخلاقیات یا اخلاق بازرگانی ) شانسی برای موفقیت در بازار و یا تداوم فعالیتهای تجاری ، نخواهند داشت . اخلاق یک مجموعه از اصول و باورهای اخلاقی و ارزشها که حاکم بر رفتار فرد است با در نظر گرفتن آنچه که صحیح و یا غلط است . رکن اساسی در اداره جوامع و تنظیم امور اجتماعات بشری قانون و اخلاق است و پشتوانهی قانون و اخلاق فقط و فقط دین است . ولی در میان جوامعی که متکی به ایمانی که از عمق وجدان بشر برخاسته باشد نیستند تمام مقدساتی که اجتماع بشر دارد از جمله عدالت ، مساوات ، آزادی ، انسانیت و خیرخواهی و …. برای آنها حقیقت پیدا نمیکند ، ولی در اسلام اخلاق و پایبندی به اصول آن سرود همدلی و همبستگی را در ضمیر انسانها طنین انداز میکند و ضرباهنگ آن دلها را به وحدت فرا میخواند ، اسلام فقط به موجب اینکه عقیده واحدی ایجاد کرد مردم را متحد نکرد بلکه علاوه بر این مواضع تبعیضات و شکافها را از بین برد. رعایت اخلاق بازرگانی که همانا خیرخواهی در کار است بر اساس شریعت مقدس اسلام سبب محدودیت هایی میگردد که این بایدها و نبایدها موجب رشد و تعالی افراد در بنگاههای اقتصادی و کالا میشود که این موضوع میتواند باعث جذب سهم بیشتری از بازار و مشتریان شود.
2-8-1) ضرورت خیرخواهى
خرد انسان با کمترین توجه درمىیابد که انسانهاى عاقل و باتجربه، بایستى اندیشه صائب و تجربیات اندوخته خویش را بدون کمترین شائبه در اختیار همنوعان خود گذارند، از سوى دیگر مخاطبان را ملزم مىداند که اندیشه و تجربه خردمندان را بکار گیرند تا به سعادت و خوشبختى نایل آیند. بدون تردید کسى که در برابر خیرخواهى دیگران، بى تفاوتى نشان دهد یا به جاى پذیرش نصیحت ناصح در برابر او جبههگیرى کند، هرگز به موفقیت نخواهد رسید و طعم تلخ شکست را خواهد چشید.
2-8-2)آداب خیرخواهى
هر کس مىخواهد به چنین کار شریفى دست یازد باید شرایط آن را نیز در خویشتن فراهم آورد و آن را با آداب مخصوصى به جاى آورد تا اثر مطلوب را در پى داشته باشد، در اینجا به برخى از آن آداب و شرایط به طور فشرده اشاره مىکنیم: نیت خالص هدف نهایى ناصح، بایستى قرب به خدا باشد و بندگانش را براى ره پویی به سوى او نصیحت کند زیرا منبع خیر و برکت جز او نیست و هر کار نیکى به سوى او مىرود و به او مىپیوندد.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1398-12-11] [ 04:11:00 ب.ظ ]
|