ایجاد فرصت برای توسعه ورشد اقتصادی در کشور آسیب دیده  درنظریه  مسئولیت حمایت از اهمیت زیادی برخوردار است و آن را می‌توان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های مسئولیت بازسازی در مسئولیت حمایت به شمار اورد. ویکی از راه‌های تحقق آن برداشتن تحریم‌هایی است که در طول زمان مداخله از سوی نیروهای مداخله گر اعمال  شده است.  در رابطه با لیبی تجلی مسئولیت بازسازی  را می‌توان  در قطعنامه 2009مورخ 18سپتامبر به  دید که بر اساس آن تحریم‌های  ذکر شده در قطعنامه های 1970 و1973  را لغو گردید. د ) جمع بندی باتوجه به اتفاقات رخ داده  در لیبی می‌توان اقدامات بین المللی انجام شده در این کشور  را در ارتباط با نظریه  مسئولیت حمایت  بدین گونه توضیح داد. در  مرحله اول مسئولیت حمایت  یعنی مسئولیت  پیشگیری دراز مدت می‌توان به عضویت لیبی در سازمان ملل متحد در سال 1955  و درخواست دبیرکل سازمان ملل در اجلاس اتحادیه عرب به تقویت همکاری بین اتحادیه عرب سازمان ملل اشاره کرد. از لحاظ اقتصادی نیز  مبادلات قابل توجه  با  اتحادیه اروپا  و مذاکرات  در حال انجام  تجارت آزاد قابل ذکر می باشد  اما هیچیک از  این موارد منجر به  ایجاد آرامش در لیبی نشدند . با این حال می‌توان به نقاط ضعفی نیز در  در مسئولیت پیشگیری دراز مدت انجام شده بین المللی در رابطه با لیبی اشاره کرد. لیبی کشوری بود که در آن مردم تحت ظلم وستم بودند آزادی سیاسی وجود نداشته و ایجاد احزاب سیاسی ممنوع بود . محدودیت های شدیدی بر رسانه‌های این کشور اعمال می‌شد و هر کس از رهبر این کشور انتقاد می‌کرد مجازات می‌شد.  با این حال هیچ تلاش بین المللی  غیر از عضویت در سازمان ملل  در راستای ترویج وتوسعه  حقوق بشر  در لیبی  انجام نشده بود گزارش ها نشان می‌دهد کشورهای اروپایی  به ویژه  ایتالیا ، بریتانیا وفرانسه در سال 2008-2009 بیش از 400 میلیون یورو سلاح به لیبی فروخته‌اند.20 پس از وقوع درگیری‌ها در لیبی  ومنتشر شدن اخبار آنها در مطبوعات عکس العمل هایی از سوی جامعه جهانی روی داد که آنها را می‌توان با مسئولیت مستقیم پیشگیرانه در مسئولیت حمایت  تطبیق داد. به دنبال گزارش رسانه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری در رابطه با اقدامات دولت لیبی ، این اقدامات توسط اتحادیه عرب ، اتحادیه اروپا ،سازمان ملل متحد و بسیاری از بازیگران ارشد سیاسی محکوم شد واتحادیه اروپا وامریکا  تهدید به تحریم لیبی و امکان  برسی خشونت‌ها در لیبی به  عنوان جنایت علیه بشریت و محاکمه مسببان آن کردند. زمانیکه درگیری‌ها در لیبی علی رقم تلاش های  انجام شده توسط جامعه بین المللی ادامه پیدا کرد  اقداماتی صورت گرفت که ان‌ها را با اصول  مسئولیت حمایت  در مرحله واکنش  می‌توان تطبیق داد .ابتدا تحریم‌هایی از سوی امریکا وسپس از سوی جامعه جهانی  با تصویب قطعنامه 1970  بر علیه لیبی وضع گردید .لیبی از شورای حقوق بشر اخراج گردید  همچنین بر طبق قطعنامه 1970 از دیوان کیفری بین المللی  خواسته ‌شد  که تحقیقاتی را جهت بررسی انجام جنایت علیه بشریت در لیبی انجام دهد .جهت مشروعیت  مداخله نظامی نیز معیارهای مرجع ذیصلاح ، اخرین راه حل نیت درست مداخله گران  ،معقول ومتناسب بودن مداخله وچشم انداز قابل قبول  ارائه شد. به طور کلی معیارهای مرجع  ذیصلاح ، اخرین راه حل ،نیت درست مداخله گران  ،معقول بودن مداخله وچشم انداز قابل قبول را می‌توان با عملکرد  مداخله گران  در لیبی تطبیق داد ولی در  مورد تناسب اقدام نظامی واینکه آیا حداقل نیروی نظامی مورد استفاده قرار گرفته است ابهاماتی وجود دارد. مرحله بعد از مداخله نظامی  مسئولیت بازسازی است که اولین شاخص انجام آن برداشتن تحریم‌های وضع شده قبلی است . در ادامه حمایت از تلاش  شورای انتقالی لیبی جهت باز گرداندن  امنیت وثبات به این کشور  و جمع اوری اسلحه‌های موجود در دست  افراد غیر مسئول که این بخش نیز با  رفع بسیج عمومی پس از مداخله نظامی تطبیق دارد.ایالات متحده نیز  به عنوان بخشی از نیروی مداخله گر مذاکراتی را جهت بازسازی نیروهای نظامی  آغاز کرد.سازمان ملل متحد نیز به همکاری با نیروهای حاکم بر لیبی جهت تظمین محاکمه منصفانه زندانیان پرداخت. اتحادیه اروپا نیز یک برنامه حمایتی در راستای بازسازی لیبی ارائه کرد کمیساریای عالی پناهندگان سازمان  ملل نیز برنامه‌ای راجهت بازگشت  پناهندگان تا سال 2013 به اجرا گذاشته است که  با توجه به اقدامات انجام شده  در مرحله بازسازی  لیبی  می‌توان نتیجه گرفت که تا حد زیادی با مسئولیت بازسازی در مسئولیت حمایت سازگار بوده است. مقایسه اصول مسئولیت حمایت در سه مرحله پیشگیری ، واکنش وبازسازی  با شاخص‌های  عملکرد کشورها  و سازمان‌های منطقه­ای و بین المللی نشان می دهدکه  این دو با یکدیگر تا حد قابل قبولی  تطبیق داشته‌ ومی توان  عملکرد این سازمان‌ها وکشورها را با مسئولیت حمایت  توجیه نمود . همچنین می‌توان نتیجه گرفت که جامعه جهانی تلاش می‌کند درجاهایی که با منافع اساسی کشورهای قدرتمند تضادی نداشته  باشد  مسئولیت حمایت رابه یک هنجار تبدیل کند. مورد لیبی یک مورد موفق از اعمال  مسئولیت حمایت  می باشد .

  1. Charter of the United Nations/Chapter9/Article 55 http://www.un.org/en/documents/charter/chapter9.shtml
  2. Secretary-General Ban Ki-moon/Adress to the Summit of the League of Arab states/2010-03-27  http://www.un.org/sg/statements/index.asp?nid=4458
  3. European Commission/Bilateral relations/Libya/2011-08-22 http://ec.europa.eu/trade/creating-opportunities/bilateral-relations/countries/libya/
  4. BBC News Africa/Libya protests: Second city Benghazi hit by violence http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-12477275
  5. BBC News/Libya protests: 84 killed in growing unrest, says HRW http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-12512536
  6. UN News Centre/S-G opening remarks to the press on Libya/2011-02-21
  7. Voice of America/Arab League: Violence against protesters must come to an end/2011-02-21  http://www.voanews.com/english/news/Libyas-Gadhafi-Vows-to-Not-to-Leave-116663264.html
  8. United Nations Security council/Press statement on Libya/201-02-22 http://www.un.org/News/Press/docs//2011/sc10180.doc.htm
  9. European Union/Declaration by the High Representative Catherine Ashton on behalf of the EU on Libya/2011-02-23 http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/cfsp/119453.pdf
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...