2-15) رابطه مفاهیم هافستد با  رفتار مصرف کننده از دیدگاه AMA رفتار مصرف کننده به عنوان تعامل پویا از تأثیر و شناخت، رقتار محیطی که با آن ها انسان جنبه های تغییر یافته ای از زندگی خود را هدایت می کند تعریف شده است.(Bennet, 1995). 2-15-1)  تأ ثیر ارزش ها روی رفتار مصرف کننده:

  • شناخت و ارزش: در بررسیهای مکلورد[8] که روی تأثیر ارزش های فرهنگی روی عواملی مانند سطوح ادراک، یادگیری و تطبیق سازی انجام شده است.بسیاری از مطالعات نشان داد که فرهنگ روی فرآیند شناخت تأثیر عمده ای دارد. بنا به گفته آکر و اشمیت[9] (1997) مصرف کننده و برند محصول نیز می توانند به در فرآیند شناخت محصول مؤثر باشد. برند نیز می تواند حالتی از شناخت باشد و به منظور وسیله ای جهت تمایز یک گروه از مصرف کنندگان از گزوه مرجع از گروه دیگر به کار رود.
  • ارزش و تأثیرات: مطالعات زیادی نقش ارزش فرهنگی را برفرآیند شکل گیری رفتار بررسی کرده است. بین مطالعات تبلیغاتی و بررسی رفتار مصرف کننده تمایز وجود دارد و تأثیر تبلیغات و یا نمایش کالا دو حالت عمده ای است که بسیاری از موارد موفق، ریشه در تطابق با فرهنگ دارد. بر اساس مطالعات تیلور که روی جنبه های مختلف فرهنگ در دو کشور کره و آمریکا انجام شده است. بررسی های او نشان داد که مصرف کنندگانی که سطح فرهنگی پایینی داند، آگهی های بازرگانی با سطوح بالای اطلاعاتی را ترجیح می دهند. پژوهشگران دیگری نیز تأثیر تبلیغات را روی فرهنگهای متمایز در ابعاد فردی و گروهی بررسی کردند و یافته های آنان بیانگر آن بود که تبلیغات عادی که ارزشهای فرهنگی محلی را شامل شود بسیار تأثیر گذار تر از سایر تبلیغات می باشد. از طرفی در پژوهش دیگری تبلیغات به عنوان یک عامل متقاعد کننده در آمریکا معرفی شد در حالیکه تبلیغاتی که مخاطب آنها خانواده و گروه های مرجع بود در کره موفق نشان داد.

در مطالعات رفتار مصرف کننده، بسیاری از مطالعات بیانگر این مطلب است که چگونه ارزشهای فرهنگی رفتار مشتری را تغییر می دهد. در مطالعات هیرچمن[10] (1981) که خرده فرهنگ یهودی را در آمریکا مورد بررسی قرار داد، نشان داد که مصرف کنندگان یهودی از دیگر مصرف کنندگان در رده های سنی مختلف متفاوت هستند. همچنین بررسیهایی که در خرده فرهنگ های آمریکایی انجام شد نشان داد که سفید پوستها، آمریکاییهای بومی و آمریکاییهای لاتین تمایل به خرید محصولاتی دارند که با ارزشهای محلی آنان سازگار است. موارد فوق نشان می دهد که ارزش ها نمایانگر تجلی فرهنگ هستند و آن ارزشهایی های مهم هستند که اصول اساسی در فرهنگ باشند. به بیان دیگرارزش ها می توانند مهمترین بخش از 4 مفهوم ذکر شده از دیدگاه هافستد باشند و به عنوان یک وجه تمایز یک فرهنگ از فرهنگ دیگر به شمار آید. تمایل پژوهشگران به منظور بررسی نقش ارزش های فرهنگی روی رفتار مصرف کننده می تواند با یافته های متفاوتی از آن مورد آزمایش قرار گیرد. 2-15-2) تأثیر نشانه ها روی رفتار مصرف کننده بیشتر تحقیقات در این حوزه تأثیر زبان را روی شناخت مصرف کننده مشخص می کند. مطالعات در مورد شناخت و ساختارآن  می تواند وسیله ای برای روان شناختی شناخت باشد، .بنابراین بسیاری از مطالعات در این حوزه از تئوریهای روانشناختی به منظور بررسی فرآیند اطلاعات مشتری استفاده می شود. مطالعه نوع زبان در تبلیغات نیز بسیار مؤثر است. 2-15-3) تأثیر قهرمانان روی رفتار مصرف کننده: بر اساس یافته های ویلکزو وکنسیا[11](1989)، قهرمانان روی فرآیند شناخت مصرف کننده تأثیر گذارند. یافته های آنان نشان داد که چگونه قهرمانان در درک افراد از موضوعی خاص تأثیر گذار بوده اند. به عنوان مثال مصرف کنندگان آمریکای لاتین هنرپیشگان خود را به هنرپیشگان دیگر ترجیح می دهند. همچنین تأثیر سخن گویان قدرتمند در کارآیی تبلیغاتی نشان داد که بیشتر مشتریان به فرهنگ/ اخلاق خود واقف هستند و مؤثرترین فرد می تواند فرد سخن گو از گروه فرهنگی / رفتاری  مصرف کننده باشد. بعلاوه مشتریان با درجه بالایی از نژاد پرستی تمایل بیشتری به ارزیابی محصول خود دارند.   2-15-4) تأثیر تشریفات روی رفتار مصرف کننده: بیشتر مطالعات میان فرهنگی حاکی از نقش تشریفات مذهبی روی رفتار مصرف کننده است. مطالعه  مهتا و بلکز[12](1991) که از مالکیت سرنوشت هندیها و مهاجران هندی به آمریکا حکایت دارد نشان داد که ارتباط بین ارزش ها، نشانه ها، تشریفات و رفتار مصرف کننده یک رابطه بسیار پیچیده است. یافته های این مطالعه حاکی از ان است که تشریفات مشخصه ای برای حفظ سایر مشخصه ها می باشد بنابراین تشریفات انحصاراً نمی تواند ارزش هایی از یک فرهنگ را منعکس سازد. غذاهای هندی بوسیله مهاجران هندی در آمریکا خرده می شود (یک تشریفات) ولی حکم خالص بودن غذاها ثابت نمی ماند (ارزش سنتی فرهنگی هندی). (وظیفه دوست و ادیبی فرد، 1390).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...