دکتر پرویز آهی
 

 
 

مهر 1395
 


(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)


 

چکیده
 

کنترل و نظارت مرزها یکی ازمولفه های موثر در تامین امنیت هرکشوری می‌باشد، کشور عزیزمان ایران دارای حدود 8000 هزار کیلومتر مرزهای آبی و خاکی می‌باشد و جهت کنترل و نظارت به راین پهنه‌ی جغرافیایی سالیانه هزینه‌های هنگفتی صرف می‌گردد، لیکن به ازای صرف این هزینه‌ها نظارت وکنترل مطلوبی برحدود وثغور کشور محقق نمی‌شود که این خود ضرورت به کارگیری سیستم‌ها و فناوری های نوینی را که دارای سه ویژگی بارز سرعت، دقت و قابلیت تحلیل داده‌های مکانی را دارند بارزتر می کند، بطوریکه به عنوان ابزاری قدرتمند در موضوع نظارت و کنترل بر مرزها مورد استفاده قرارگرفته و از سمت دیگر موجب صرفه جویی در منابع مالی می‌گردد. در این تحقیق به بررسی تأثیر آموزش‌های فناوری‌های نوینی منجمله 1-سیستم اطلاعات جغرافیایی 2-سیستم سنجش ازراه دور 3-سیستم موقعیت یاب جهانی در توانمندسازی فرماندهان انتظامی در پاسگاه ها و گروهان های مرزی همچنین یگان‌های عملیاتی مرزبانی و دریابانی می‌باشد. این پژوهش از حیث نوع کاربردی و از حیث شیوه و روش توصیفی تحلیلی-پیمایشی می‌باشد که داده‌ها و اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته 5 گزینه ای طیف لیکرد جمع آوری گردیده است که روایی و پایایی این پرسشنامه از طریق مصاحبه با مدیران عالی و همچنین با آزمون موسوم به ضریب آلفای کرونباخ مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفتند که آلفای کرنباخ محاسبه شده برابر با 8634% می‌باشد که نشان از سطح پایایی بالای پرسشنامه می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش فرمانده هان و مدیران مرزبانی استان سیستان و بلوچستان بوده و تعداد این افراد به میزان 53 نفر شناسایی گردیدند که به لحاظ محدودیت در تعداد به صورت تمام شمار پرسشنامه بین آن‌ها توزیع گردید، سپس اطلاعات جمع آوری شده با بهره گرفتن از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و برای تحلیل فرضیات از آزمون آماری it استفاده گردید. نتایج حاصله از اجرای پژوهش 3 فرضیه مطرح شده را تایید نمود و مشخص شد که بین فناوری‌های نوین شامل سیستم اطلاعات جغرافیایی و سیستم سنجش ازراه دور و سیستم موقعیت یاب جهانی و توانمندسازی فرماندهان انتظامی در مرزبانی استان سیستان و بلوچستان رابطه معناداری وجود دارد و همچنین سیستم موقعیت یاب جهانی دارای بالاترین امتیاز و به عبارتی اولویت اول در توانمندسازی فرماندهان انتظامی مرزبانی استان سیستان و بلوپستان می‌باشد و بعد از آن سیستم اطلاعات جغرافیایی و سیستم سنجش از راه دور به ترتیب در اولویت های دوم و سوم قرار می‌گیرند.
کلمات کلیدی: آموزش، توانمندسازی، سیستم اطلاعات جغرافیایی، سیستم سنجش از راه دور، سیستم موقعیت یاب جهانی.
 
 
فهرست مطالب
چکیده ج‌
فصل اول: کلیات تحقیق 1
مقدمه: 2
1-1 تعریف مسئله. 3
1-2 ضرورت واهمیت تحقیق 5
1-3 اهداف 6
1-4 سوال‌های تحقیق (اصلی و فرعی). 6
سؤال اصلی 6
سؤال‌های فرعی 6
فرضیه اصلی 7
1-6 کاربردهای تحقیق 7
1-7 استفاده کنندگان. 7
1-8 روش تحقیق 8
1-9 جامعه آماری و حجم نمونه. 8
1-10 نوآوری طرح. 9
1-11 ساختار تحقیق 9
1-12 روش و ابزار گردآوری اطلاعات 10
1-13 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 10
1-14 تعاریف نظری واژگان تخصصی 11
1-14-1 توانمند سازی 11
1-14-2 آموزش ضمن خدمت 11
1-14-3 سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS). 11
1-14-4 سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS). 12
1-14-5 سیستم سنجش از راه دور (RS). 12
فصل دوم: پیشینه و ادبیات تحقیق 13
2-1-پیشینه تحقیق 14
2-2 مبانی نظری 16
2-2-1 سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS). 16
2-2-2 تعاریف جی.آی.اس GIS. 17
2-2-3 عناصر اصلی تشکیل دهنده سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی GIS. 17
2-3-1 فرآیند تحلیل اطلاعات در سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS. 19
2-3-2 داده‌های موردنیاز در سیستم اطلاعات جغرافیایی 20
2-3-3 توابع تحلیلی برروی اطلاعات 20
2-3-4 محصولات خروجی 23
2-3-5 مروری بر پیشینه علمی سیستم اطلاعات جغرافیایی 25
2-4 سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS). 29
2-4-1 سیستم موقعیت یاب جهانی چیست؟. 29
2-4-2 ماهواره‌های جی پی اس 31
2-4-3 جی‌پی‌اس چگونه کار می‌کند؟. 31
2-4-4 روش تعیین موقعیت توسط GPS. 33
2-4-5 روش محاسبه مسافت از ماهواره 33
2-4-6 مزایای سیستم GPS. 34
2-4-7 ماهواره‌های جی پی اس 35
2-4-8 چگونگی کارکرد سیستم موقعیت یاب جهانی 36
2-4-9 استفاده کنندگان از جی پی اس 38
2-4-10 انواع گیرنده‌های جی پی اس 38
2-4-11 کاربردهای دستگاه جی پی اس 41
2-4-12 مروری بر پیشینه علمی انجام شده در زمینه سیستم موقعیت یاب جهانی: 44
2-5 سنجش از دور (RS). 45
2-5-1 سنجش از راه دور چیست؟. 46
2-5-2 مکانیزم عمل. 47
2-5-3 کاربرد سنجش از دور در عملیات‌ها و مأموریت‌های نظامی 48
2-5-4 سنجش از دور انتظامی و نظامی 49
2-5-5 نقش اطلاعات ماهواره‌ای در طراحی عملیات نظامی 50
2-5-6 کاربرد تصاویر ماهواره ای در عملیات زمینی 52
2-5-7 کاربرد تصاویر ماهواره ای در عملیات دریایی 54
2-5-8 کاربرد تصاویر ماهواره ای در عملیات هوایی 56
2-5-9 مروری بر پیشینه علمی انجام شده در زمینه سنجش از دور. 57
2-6 چارچوب نظری 58
2-7 فرضیه‌های تحقیق 61
2-8 مدل تحقیق 61
فصل سوم: روش شناسی تحقیق 63
3-1 تعریف نظری وعملیاتی متغیرها 64
3-1-1 تعریف نظری متغیرها 64
3-1-1-1 متغیرهای مستقل. 64
3-1-1-2- متغیر وابسته. 65
3-1-2- تعریف عملیاتی متغیرها 65
3-1-2-1-متغیرهای مستقل. 65
3-1-2-2- متغیر وابسته. 65
3-2 روش تحقیق 65
3-7 نمونه و روش نمونه گیری 67
3-4 نحوه‌ی اندازه گیری متغیرها 67
3-5 روش‌های جمع آوری اطلاعات 67
3-8 روش تحلیل یافته‌های تحقیق 67
3-9 روش امتیازدهی به فاکتورها 68
3-10 گزارش روایی و پایایی پرسشنامه. 69
3-10-1 روایی 69
3-10-2 پایایی تحقیق 69
3-11 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 70
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها 71
4-1 بررسی ویژگی‌های فردی پاسخ دهندگان. 72
4-2 بررسی آزمون فرضیه‌ها 76
4-2-1 تجزیه و تحلیل فرضیه اول – سؤالات GIS. 76
4-3-1 تجزیه و تحلیل فرضیه دوم-سوالات GPS. 92
4-3-3 تجزیه و تحلیل فرضیه سوم- سؤالات RS. 105
4-4 انتخاب فاکتورهای مهم از طریق پرسش نامه. 118
فصل پنجم: بحث ونتیجه گیری 127
5-1 مقدمه. 128
5-2 بررسی محتوایی فرضیه‌های تحقیق 130
5-3 آزمون‌های فرض آماری 133
5-4 اولویت بندی فناوری‌های فوق 134
5-5 نتیجه گیری 135
5-5 -1 پیشنهادات تحقیق 135
5-6 پیشنهادات برای تحقیقات آتی 137
5-7 محدودیت‌های تحقیق 137
فهرست منابع. 138
پیوست: 144
 
 
 
فهرست جداول

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...