3-اسلام : بدین معنا که ولی نمیتواند کافر ومرتد باشد،در حالیکه مولی علیه مسلمان است 0 این موضوع مورد اتفاق همه مذاهب بوده واستناد آنان به آیه شریفه ” لن یجعل الله للکافرین علی المومنون سبیلا / نساء 141 )وقول پیامبر اکرم (ص) که فرمودند : ” الاسلام یعلو ولا یعلی علیه ” می باشد0 (شیخ حر عاملی ،ج17 ،باب امن ابواب موانع الارث،حدیث 11) “ 3-5-  قلمرو ولایت ولی ازدیدگاه شیعه فقهاء بحث نموده اند که اختیارات ولی واعمال ولایت وی محدود به چه حدی است؟ آیا رعایت غبطه ومصلحت راباید بنماید یا اینکه عدم ترتب فعل مفسده برفعل وی کافی است؟ به عبارت دیگر آیااعمال وافعال ولی مطلق است وتصرفات وی مطلقا جایز است یا اینکه نباید مفسده ای داشته باشد؟ عده ای از فقها اعم مفسده را معتبر دانسته اند،محقق نراقی می گوید: ” برولی واجب است که بر اعنال ولایت اونسبت به مولی علیه مفسده ای مترتب نباشد ودرخصوص وجوب رعایت مصلحت ،اصل اولیه وعمومات آیات وروایات دلالت بر عدم وجوب آن دارد ” (نراقی،1415 ق) از صاحب مسالک حکایت شده است: ” فقها اتفاق بر اعتبار عدم ترتب مفسده دارند ” (حکیم،سید محسن،1388 ق) امام خمینی (ره)درتحریرالوسیله می گوید:از شرایط صحت ازدواج از ناحیه پدر وجد پدری ، عدم ترتب مفسده واحتیاط رعایت مصلحت است وچنانچه بر تزویج مزبور مفسده ای مترتب شود ،عقد مزبور فضولی خواهد بود ؛مانند اینکه فرد اجنبی دختر صغیر را بدون اذن ولی تزویج نموده باشد 0(خمینی ،روح الله،بی تا،ج/395) گروه دیگری از فقها (یزدی،1419 ق) معتقدند در صورت وقوع عقد بر خلاف مصلحت صغار ،عقد به کلی باطل بوده واجازه صغیر یا صغیره موجب صحت آن نمی شود 0 بعضی از فقهای معاصر نظر داده اند : “امر ولایت خواه دائر مدار مصلحت باشد یا عدم مفسده، عقد صغار توسط اولیاء در زمان ما صحیح نیست مگر در موارد نادر 0چنین عقودی پس از بلوغ صغیر یا صغیره منتهی به مفاسد کثیره می گردد وچه بسا پس از بلوغ آنچه را که اولیاء انتخاب نموده اند قبول نمی کنند واز این جهت شایسته است اولیاء از چنین عقودی اجتناب نمایند0(مکارم شیرازی1425 ق،الجزء الاول،ص/300) بنابر مطالب ذکر شده ،اولیای صغیره مجاز به نکاح او می باشند،اما اختلاف در دایره اختیار آنان است وهمچنین مسلم است که اختیار اولیای صغیره به نحو مطلق نمی باشد0 اختلاف دیگر آنست که اولیای صغیره باید رعایت مصلحت مولی علیه را بنمایند یا اینکه نکاح صغیره مفسده نداشته باشد کافی است؟ به عبارت دیگر آیا نکاح صغیره، مشروط به وجود مصلحت است یا منوط به عدم مفسده؟ مشهور فقها معتقد به وجود مصلحت هستند(موسوی،خویی ،ج14) وعمده دلیل آنها عبارت است از:

  • دلیل لفظی که دلالت عام بر نکاح صغیره داشته باشد وجود ندارد وقدر متیقن در نکاح،رعایت مصلحت صغیره است0
  • بر فرض وجود دلیل لفظی،این دلیل منصرف به رعایت مصلحت است زیرا فلسفه جعل ولایت، رعایت مصلحت صغار است0
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...