3)گام تصمیم گیری نگهداری و تعمیرات (تصمیم گیری) :برای پیشنهاد سیاست‌ها‌ی مؤثر نگهداری وتعمیرات تشخیص عیوب و پیش بینی عیوب دو جنبه مهم در یک برنامه CBM هستند .تشخیص عیوب شامل عیب یابی و جداسازی و شناسایی عیوب به هنگام وقوع آن است . عیب یابی، وظیفه ای برای تشخیص این است که در سیستم پایش شده، مشکلی وجود دارد یا نه . جداسازی عیب وظیفه ای برای شناسایی مؤلفه ای است که دارای عیب می‌باشد. و در نهایت شناسایی عیوب نیز وظیفه ای برای تعیین طبیعت عیب بعد از پیدایش آن است . پیش بینی عیوب شامل پیش بینی کردن مشکلات سیستم قبل از وقوع آن است. یعنی وظیفه ای برای تعیین محتمل الوقوع بودن عیب وبرآوردی برای زمان رخ دادن عیب و میزان احتمال رخ دادن آن است . تشخیص عیب تحلیلی است که بعد از واقعه انجام می‌گیرد و پیش بینی عیب قبل از آن صورت می‌گیرد. پیش بینی عیب برای رسیدن به خرابی صفر بسیار مؤثر تر از تشخیص عیب است. تشخیص عیب وقتی مورد نیاز است که پیش بینی عیب به شکست می‌انجامد و سیستم دچار شکست می‌شود . یک برنامه CBM را می‌توان برای تشخیص یا پیش بینی عیب یا هر دو به کار برد .صرف نظر از اینکه هدف از اجرای یک برنامه CBM  چیست هر سه گام CBM  که در با لا به آن اشاره شد در برنامه CBM  اجرا می‌شوند. ایده اصلی پیش بینی عیوب به همراه سیاست‌ها‌ی نگهداری و تعمیرات، بهینه کردن سیاست‌ها‌ی نگهداری و تعمیرات مطابق با معیارهایی چون ریسک، هزینه، قابلیت اطمینان و در دسترس بودن است.

6-1-2-2مرور مدل‌ها‌ی پیشنهادی

در پایش وضعیت، ماشین‌ها‌، در دو دسته اصلی قرار می‌گیرند : سیستم‌ها‌ی کاملا قابل مشاهده و سیستم‌ها‌ی که قابل مشاهده به صورت جزیی هستند.

1-6-1-2-2سیستم کاملا قابل مشاهده

برای یک سیستم کاملا قابل مشاهده، وضعیت ماشین می‌تواند به طور کامل مشاهده یا شناسایی شود . اطلاعات جمع آوری شده از این سیستم را اطلاعات مستقیم می‌نامند . درمورد یک سیستم قابل مشاهده جزئی، وضعیت ماشین را نمی‌توان به طور کامل دید یا شناسایی کرد .اطلاعات به دست آمده از این سیستم را اطلاعا ت غیر مستقیم می‌گویند که به طریقی به وضعیت حقیقی ماشین مربوط است. در ادامه، مدل‌ها‌ و روش‌ها‌ی مختلف برای این دو نوع از سیستم‌ها‌ را به ترتیب بحث خواهیم کرد.ابتدا یک سیستم کاملا قابل مشاهده را در نظر می‌گیریم می توان یک مدل CBM  بر پایه  یک مدل رشد با ضریب تصادفی را توسعه داد که در آن فرض می‌شود ضرایب مدل رشد رگرسیون دارای توابع توزیع معلوم هستند( .(WANG 2000 می توان آستانه جایگزینی و زمان‌بندی بازرسی را درمدل خود به عنوان متغیر‌ها‌ی تصمیم در نظر گرفته و سیاست نگهداری و تعمیرات را برای سیستم تک واحد، به صورت یک سیاست آستانه کنترل چند سطحی پیشنهاد  کرد .(CASTNIER ET AL,2003) یک سیاست جایگزینی / تعمیر چند آستانه ای با سیاست آستانه کنترل را برای یک سیستم فرسایشی می توان فرض کرد که بازرسی‌ها‌ی آن به صورت متوالی و غیر دوره ای انجام می‌شود.  یک چهارچوب تصمیم پارامتری که شامل چندین آستانه است پیشنهاد می‌شود تا بهترین اقدامات نگهداری و تعمیرات انتخاب شده وبازرسی‌ها‌ی آینده با بهره گرفتن از اطلاعات پایش شده آنلاین برنامه ریزی زمانی شوند   (2002Grall    )  سپس با استفاده ازویژگی‌ها‌ی نیمه بازپیدایی سیستم یک مدل تصادفی برای رفتار زمانی سیستم در حالت پایا پیشنهاد کرده و آستانه‌ها‌ی بهینه و برنامه زمانی بهینه را با بهره گرفتن از کمینه کردن هزینه نگهداری و تعمیرات انتظاری درهر واحد زمانی دسترسی به دست آورد       .((DIEULLE ET AL 2003 برخی ازیک زنجیره مارکوف استفاده کردند تا مدلCBM برای یک سیستم فرسایشی را تحت بازرسی دوره ای تشریح کنند. فرکانس بازرسی بهینه و آستانه نگهداری و تعمیرات در این مدل برای بیشینه کردن در دسترس بودن سیستم بدست می‌آیند(. &AMARI 2004,MC LAUGHLIN) برخی از دانشمندان برای سیستم‌ها‌ی چند مؤلفه ای فرسایشی پیوسته یک ساختار CBM ارائه می‌کنند که با اجرای اقدامات نگهداری و تعمیرات همزمان، اجازه کاهش هزینه را می‌دهد (( Berenguer, 2000 سپس آستانه‌ها‌ی بهینه نگهداری و تعمیرات به گونه ای یافت می‌شوند تا هزینه انتظاری کل سیستم در یک زمان ماموریت داده شده، توسط یک جستجوی مستقیم کمینه  شود ( 2002Marseguerra, ) چارچوب مسئله به صورت یک جستجوی چند هدفه است که در صدد بهینه سازی همزمان دو هدف سود و در دسترس بودن است. به منظور نزدیکی بیشتر به واقعیت آن‌ها‌ مدل فرسایش تدریجی سیستم را باشبیه سازی مونت کارلو شبیه سازی می‌کنند .

2-6-1-2-2 -سیستم‌ها‌ی قابل مشاهده  جزیی

حال سیستم‌ها‌ی قابل مشاهده جزیی را در نظر می‌گیریم . برخی از دانشمندان یک مدل فرآیند تصمیم مارکوف را برای یک سیستم فرسایشی زمان گسسته به کار بردند تا یک سیاست بهینه جایگزینی پیدا شود که در صورت تصمیم بر عدم جایگزینی، یک تعمیر مینیمال برای جبران شکست استفاده شود Ohnishi et al),.1994) برخی از دانشمندان فرآیند تصمیم را به عنوان یک مسئله تصمیم مارکوف گسسته بر پایه یک فرآیند فرسایش پیوسته، فرمول بندی کردند تاسیاست بهینه نگهداری و تعمیرات با توجه به هزینه پیدا شود. (Hontelez et al, 1996) برخی یک روش فرآیند شمارشی را ارائه می‌کنند تا سیاست جایگزینی که هزینه انتظاری بلندمدت را بهینه می‌کند یافت شود(( Aven, 1996 برخی دیگر یک مدل CBM پیشنهاد کردند که در آن فرض می‌شود نرخ شکست، شکست‌ها‌ی نمایی به   متغیر‌ها‌ی وضعیت و بازه‌ها‌ی تثبیت شده بازرسی بستگی دارد . بعد از آن اقدام نگهداری وتعمیرات بهینه طوری یافت می‌شود که هزینه متوسط بلند مدت اقدامات نگهداری و تعمیرات و شکست‌ها‌کمینه شوندBarbera et al, 1996))در توسعه مدل قبلی یک مدل CBM با شکست‌ها‌ی نمایی و زمان‌ها‌ی بازرسی تثبیت شده را برای یک سیستم سری با دو واحد را در نظر می‌گیرند . وضعیت هر واحد درزمان‌ها‌ی مساوی پایش می‌شود . بعد از انجام عملیات نگهداری و تعمیرات وضعیت دستگاه به حالت اولیه خود باز می‌گردد. در هر بازه بازرسی، هر واحد فقط یکبار دچار شکست می‌شود و هرگاه یکی از دو سیستم یا هر دوی آن دچار شکست می‌شوند، کل سیستم دچار شکست می‌شود . نرخ شکست به وضعیت بستگی دارد. تعدادی از محققین از یک مدل زمان تاخیر استفاده کرده تا بازه‌ها‌ی بازرسی متوالی بهینه را برای یک سیاست CBM در یک سیستم فرسایشی به دست آورند . آنها این کار را با کمینه کردن هزینه متوسط بلند مدت انجام می‌دهند      (.( Okumura, 1997 برخی دیگر مدلی را بر اسا س بازه‌ها‌ی پایش وضعیت بهینه توسعه می‌دهند که بر پایه مفهوم زمان تاخیر شکست و زمان باقیمانده شرطی استوار است . دراین کار فرض می‌شود که پایش وضعیت در یک بازه پایش وضعیت تثبیت شده در طول عمر کلی انجام می‌گیرد .                    (. (Wang, 2003

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...