پایان نامه با موضوع سازمان همکاری اقتصادی، جنرال الکتریک |
- گمان این که جنس تقلبی از جنس اصلی چیزی کم ندارد.
- حمایت از بازار جنس تقلبی برای اظهار ناخرسندی از تجار بزرگ.
- بیخیالی در مقابل حفاظت قانونی از حقوق مالکیت معنوی (تام، گاریبالدی زنگ و پیلچر، 1998).
مطالعات صورت گرفته در انگلستان نشان دادهاند که حدود یک سوم خریداران در صورتی که قیمت و کیفیت کالا مورد تأییدشان باشد، با علم و آگاهی کامل به خرید کالاهای تقلبی میپردازند. پوشاک و جوراب از فراوانترین کالاهایی بوده که تحت شرایط فوق خریداری شده است. تحقیقات یاد شده هم چنین نشان دادند که بیش از دو سوم مدیران بر این باورند که خریداران در بازارهایی که یک کارخانه در آن با بیشترین معضلات مربوط به مسأله تقلب رو به رو باشد، خواهان خرید یک کالای تقلبی میگردند. 2-8-4- گسترش کالاها و بازارها در اثر رشد تجارت جهانی، صنایع امکان ورود به بازارهایی را یافتهاند که تا چند سال پیش در اختیار نداشتند . ظهور یک طبقهی مرفه در کشورهایی همانند چین و هند منجر به ظهور بازارهایی برای عرضه کالاهایی با برندهای معروف و شناخته شده جهان گردیده است. تولید و عرضه کنندگان کالاهای تقلبی سه کانال توزیع عمده برای خریداران فراهم کردهاند: تأسیس فروشگاههای خردهفروشی، کانالهای غیر رسمی مثل: بازار عتیقهفروشان و دستفروشان کنار پیادهرو و فروشگاههای زیرزمینی و البته اینترنت .در حالی که برای اینان دستیابی به هر نوع از بازار واقعی که در مراکز خردهفروش شکل میگیرد، دشوار می کند، تحقیقات نشان دادهاند که فروش کالاهای تقلبی از این کانالها افزایش داشته است. بسیاری از کالاهای تقلبی را در قفسههای سوپرمارکتها نیز میتوان مشاهده نمود. یک شیوه بسیار متداول، توزیع کالاهای تقلبی از کانالهای رسمی است. گذری در خیابان کانال استریت شهر نیویورک، سانتی آلی لوس آنجلس یا نان جینگلو شانگهای، گواه حضور دستفروشان خیابانی زیادی است که همه رقم کالاهای تقلبی عرضه میدارند. در خصوص قطعات خودرو یا هواپیما، لوازم بهداشتی و آرایشی، دارو و لوازم پزشکی و حتی لوازم تجملاتی، پیچیدگی زیاد توزیع ،این امکان را برای تولیدکنندگان کالاهای تقلبی فراهم میسازد که به راحتی به کپی و تقلید اقدام کنند. اینترنت نیز امکاناتی در اختیار تولید و عرضه کنندگان کالاهای تقلبی قرار میدهد. اینترنت به آنها اجازه میدهد تا گسترهی فروش خود را تقریباً به سراسر جهان بکشانند. نشریه اکونومیست در سال 2003 اعلام داشته که هر سال 25 میلیارد دلار کالای تقلبی از طریق اینترنت خرید و فروش میشود. اکنون در واقع هر نوعی از کالاها از این طریق به فروش رسیده و موجبات مشریان را فراهم میآورد. سازمان همکاری اقتصادی و توسعه پنج دلیل عمده برای جاذبه کالاهای تقلبی در اینترنت عنوان نموده است: 1- ناشناخته ماندن: تولید و عرضه کنندگان کالاهای تقلبی میتوانند با تجارت اینترنتی هویت خود را پوشیده نگاه داشته و ریسک ناشی از شناسایی خود را کاهش دهند. 2- انعطافپذیری: آنها میتوانند به راحتی یک سایت اینترنتی ایجاد نموده و در عرض یکی دو روز آن را برچینند یا انتقال دهند. 3- وسعت بازار: تعداد بیشمار تجارت کنندگان اینترنتی شناسایی و اقدام علیه تولید و عرضه کنندگان کالاهای تقلبی را دشوار میسازد. 4- رسایی بازار: اینترنت برای فروشندگان این امکان را فراهم میسازد که در تمام ساعات شبانه روز و با هزینهی ناچیز، اطلاعات تبلیغی خود را به خیل عظیم کاربران در سراسر جهان برسانند. 5- فریبکاری: نرمافزارها و تصاویر گسترده موجود در اینترنت به تولید و عرضه کنندگان کالاهای تقلبی امکان میدهد تا مجموعهای پدید آورند که اغلب بسیار مشابه صاحبان سایتهای برند اصلی است(سازمان همکاری اقتصادی و توسعه،2007) سایتهای مزایدهای چون ایبی ستارههای درخشانی برای تولیدکنندگان کالاهای تقلبی هستند. ایبی ادعا دارد که در هر لحظه میزبان 50 میلیون فهرست مزایدهای است. نگاهی به شمار ارقام مطرح شده برای فروش در سایت ایبی بیانگر این واقعیت است که اغلب تولیدکنندگان اصلی به ندرت کالای خود را از طریق اینترنت عرضه کرده یا به دیگران مجوز میدهند که آن را در سایت خود عرضه نمایند. ناتوانی خریداران برای رؤیت دقیق اعلام عرضه شده توسط اینترنت، زمینه را برای فروش نوع تقلبی آن فراهم می کند. تیفانی و کو برخلاف ادعای ایبی، مدعی هستند که تنها 5درصد اقلام عرضه شده توسط این شرکت مزایدهای اینترنتی، اصلی هستند(پانچ،2007).داروهای مخدر تقلبی یکی از موارد خاص فروشهای اینترنتی مشکل آفرین را تشکیل میدهند. پارهای از عرضه کنندگان دارو به طریق آنلاین، قانونی هستند اما بسیاری از آن هستند که صرفاً به خاطر وجود تقاضا مبادرت به فراهمسازی داروهای نسخهای مینمایند. در خیلی از موارد این داروهای تقلبی فاقد ثمرات معالجهای بوده و زیانهای جبرانناپذیر به دنبال دارند. 2-8-5- برندهای قوی (معتبر) شناخته شده در سطح جهان به دور از هر گزافهای میتوان گفت که صنایع هر سال میلیاردها دلار صرف ترویج برندهای خود در جای جای جهان مینمایند. به همین دلیل در هر زمان شمار زیادتری از مردم جهان از این برندها اطلاع مییابند. یکی از گرانبهاترین برندها، کوکاکولا است که ارزش بالغ بر 65 میلیارد دلار بر آن ذکر شده است. در فاصله کمی از آن برندهای: ماکروسافت، آیبیام، جنرال الکتریک هر کدام ارزشی حدود 50میلیارد دلار دارند. در دامنه 30میلیارد دلار برندهای: تویوتا، اینتل، مک دونالد، و دیزنی قرار میگیرند. مالبرو، ژیلت و لویس ویتون ارزشی حدود 20 میلیارد دلار برای هر یک از آنها عنوان گردیده است. برندهای: گوچی، چنل، گپ، رولکس و هرمس نیز از جمله برندهای گرانبهایی هستند که در معرض تهدید جعل، تقلید و تقلب قرار دارند (بهترین برندهای جهان، 2007). جهانی شدن امکان توسعه برندهای واقعی جهانی را فراهم آورده است. مصرف کنندگان در شانگهای، لندن، بمبئی و مسکو اکنون با این برندها کاملاً مأنوس میباشند. چنان که بیش از این تشریح گردید، مصرفکنندگان خواهان این برندها هستند اما بسیاری از آنها استطاعت خرید اقلام اصلی را ندارند. این فرصتی است برای عرضهکنندگان تا این نیاز را با تولید و عرضه برندهای تقلبی پاسخگو باشند. 2-8-6- ارادۀ ضعیف در سطح ملی و بینالمللی
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1398-12-13] [ 02:14:00 ب.ظ ]
|