پایان نامه درمورد ارتباط چهره به چهره، استفاده از فناوری |
در این پژوهش سه مجموعه فرضیه توسعه داده شده که ارتباطات شبکهای را شرح میدهند که شامل ارتباطات مستقیم و غیر مستقیم در شبکههای آنلاین و آفلاین بنا بر عملکرد شغلی میباشند. مجموعه اول و دوم فرضیهها به ترتیب درباره تاثیرات روابط آفلاین و روابط آنلاین استدلال میکنند و مجموعه سوم فرضیهها درباره تعاملات ارتباطات آنلاین و آفلاین استدلال میکنند. H1a – روابط مستقیم آفلاین با عملکرد شغلی ارتباط مثبت خواهند داشت. H1b- روابط غیرمستقیم آفلاین با عملکرد شغلی ارتباط مثبت خواهند داشت. H1c – روابط غیر مستقیم آفلاین ارتباط بین روابط مستقیم آفلاین و عملکرد شغلی را به طور مثبت تعدیل میکنند. H2a – روابط مستقیم آنلاین با عملکرد شغلی ارتباط مثبت خواهند داشت. H2b- روابط غیرمستقیم آنلاین با عملکرد شغلی ارتباط مثبت خواهند داشت. H2c- روابط غیرمستقیم آنلاین ارتباط میان روابط مستقیم آنلاین و عملکرد شغلی را به طور مثبت تعدیل میکنند. H3- روابط مستقیم آفلاین ارتباط میان روابط مستقیم آنلاین و عملکرد شغلی را به طور مثبت تعدیل میکنند. H4- روابط غیرمستقیم آفلاین ارتباط میان روابط غیرمستقیم آنلاین و عملکرد شغلی را به طور مثبت تعدیل میکنند. H5- روابط مستقیم آفلاین ارتباط میان روابط غیرمستقیم آنلاین و عملکرد شغلی را به طور مثبت تعدیل میکنند. H6 – روابط غیرمستقیم آفلاین ارتباط میان روابط مستقیم آنلاین و عملکرد شغلی را به طور مثبت تعدیل میکنند. 1-8 روش پژوهش این پژوهش از نظر هدف تحقیق کاربردی و از نظر روش پژوهش، توصیفی میباشد و از دو پرسشنامه به عنوان ابزار تحقیق برای آزمون فرضیههای تحقیق استفاده شده است. دادههای پژوهش با بهره گرفتن از نظرات کارکنان دانشی سازمان شامل مهندسان نرم افزار، تحلیلگران سیستم و رهبران فنی جمع آوری شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 143 نفر از کارکنان دانشی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و 100 نفر از خبرگان رشتههای مدیریت فناوری اطلاعات، مدیریت بازرگانی و مهندسی فناوری اطلاعات و سایر رشتهها میباشد. تجزیه و تحلیل دادهها با بهره گرفتن از نرمافزارUCINET.6 و نرمافزار آماری SPSS.20 انجام شده است و از آزمون همبستگی پیرسون جهت آزمون فرضیهها استفاده شده است و جهت آزمون مدل نیز از رگرسیون سلسله مراتبی استفاده شده است. آزمون فریدمن نیز به منظور رتبهبندی عوامل فرهنگی (فنی، سازمانی و فردی) موثر بر روابط و عملکرد کارکنان جهت بررسی دلایل اختلاف در نتایج پژوهش با پژوهش مشابه در آمریکا که توسط ژنگ و ونکاتش انجام شده است، به کار رفته است. 1-9 مفاهیم و واژگان کلیدی 1-9-1 شبکه ارتباطی هرگاه یک فرایند ارتباطی به حداقل یک فرایند ارتباطی دیگر متصل شود، یک شبکه ارتباطی ایجاد میشود. شبکههای ارتباطی، به صورتهای فنی و سخت (دیجیتال و آنالوگ چون تلفن و اینترنت) و نیز به صورت ارتباطات میانفردی و گروهی از طریق شفاهی و مکتوب بروز میکنند که نوع اول آن از زیرساختهای مهم جامعه اطلاعاتی است. 1-9-2 شبکه روابط آفلاین جایی است که افراد به صورت رو در رو در تعامل هستند. شبکه ارتباطات آفلاین، به هر نوع شبکه ارتباطی میگویند که بر اساس ارتباطات شفاهی میانفردی یا گروهی صورت گیرد. چه شبکه بهصورت” فردی” باشد چون جامعه بهطور کامل میتواند برحسب شبکههای ارتباط درک گردد و چه به صورت” سازمانی” زیرا سازمانها چیزی به جز مجموعهای از چند شبکه نیستند. 1-9-3 شبکه روابط آنلاین جایی است که افراد با بهره گرفتن از فناوریهای ارتباطی متنوع از قبیل ایمیل، پیغام رسانی فوری، پیامک تلفن همراه و کنفرانسهای ویدئویی و شنیداری که در محل کار در دسترس آنهاست با یکدیگر در تعامل هستند. تعامل در فضای مجازی از طریق سازوکارهای نوینی مانند شبکههای اجتماعی، وبلاگها، ایمیل، سایتهای اینترنتی، کنفرانسهای ویدیویی، اتاقهای گفتوگو )چت(، سیستمهای ثبت پیام فوری، فهرستهای پستی، امکانپذیر میشود. هرکدام از این سازوکارهای ارتباطی، با توجه به ویژگی خود، سطح خاصی از تعامل را فراهم میکنند. انتخاب سازوکار ارتباط، با توجه به هدفگذاری تعامل، نیازها و الزامات محیط نرمافزاری انجام میشود و پیامدها و نتایج تعامل از طریق آنها ممکن است متفاوت باشد. 1-9-4 ارتباط مستقیم آفلاین به ارتباط مستقیم و بهصورت رو در رو گفته میشود؛ به طوری که طی آن پیام بدون واسطه و مستقیم بین پیامگیرنده و پیامدهنده مبادله میشود. چون در ارتباط مستقیم، پیام مستقیماً بین دو فرد مبادله میشود، اغلب فرستنده و گیرنده پیام میتوانند نقش خود را به نوبت تغییر دهند. این نوع ارتباط دارای ویژگیهایی همچون، فرصت جابجایی پیامگیرنده و پیامدهنده، فرصت تصحیح یکدیگر، ارتباط چهره به چهره و عمیق، قابل رویت بودن آثار پیام میباشد.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1398-12-11] [ 04:38:00 ب.ظ ]
|