پایان نامه درمورد وسیله نقلیه مورد بیمه، ساختارهای اجتماعی |
هـ- خسارتهائیکه متوجه کالا یا مواد محموله وسیله نقلیه مورد بیمه یا متوجه عمارات، اشیاء وسائط نقلیه یا حیوانات تحت مالکیت و تصرف بیمه گذار یا راننده وسیله نقلیه میشود. خسارت کلی در بیمه بدنه در صورتیکه اتومبیل بیمه شده به سرقت رفته و یا در اثر حادثه آتش سوزی کلا از بین برود بیمه گر موظف است مبلغ بیمه شده و یا ارزش روز اتومبیل در لحظه حادثه (هر کدام کمتر است) به بیمه گذار پرداخت نماید بدیهی است در چنین حالتی فرانشیز مقرر در بیمه نامه از خسارت کسر خواهد شد این موضوع را می توان از بین رفتن کلی اتومبیل تلقی کرد ضابطه ایکه در شرایط عمومی بیمه نامه های اتومبیل به آن اشاره شده این است که اگر مخارج تعمیر و تعویض قسمتهای آسیب دیده اتومبیل از 70% قیمت اتومبیل در روز حادثه یا مبلغ بیمه شده آن بیشتر باشد اتومبیل را باید از بین رفته کلی تلقی کرد البته صحیح این است که فقط ارزش روز اتومبیل ملاک این مقایسه قرار گیرد نه مبلغ بیمه شده آن زیرا ممکن است اتومبیل به مبلغی بیمه شده باشد که از ارزش واقعی آن خیلی کمتر است در اینصورت نمیتوان گفت که اگر هزینه تعمیر اتومبیل از 70% آن مبلغ تجاوز نماید اتومبیل از بین رفته کلی خواهد بود. استهلاک در بیمه بدنه از خسارتهای جزئی قطعات تعویضی ( بجز شیشه ها و شیشه چراغها ) استهلاک کسر می شود استهلاک از ابتدای سال پنجم به بعد و ضریب آن برای هر سال 5% و حد اکثر 25% می باشد. 3-1-مبانی نظری قرارداد های بیمه سابقه بیمه در ایران و دنیا اولین اشارهای که به مداخله به نفع زیاندیده از یک حادثه مشاهده میشود، مربوط به 4500 سال قبل از میلاد در مصر است. قرنها پس از آن در سال 2250 قبل از میلاد، قانون حمورابی بابل به قرارداد بیمه حمل کالا اشاره میکند. در سال 558-640 قبل از میلاد، صنعتگران صندوق مشترکی را در آتن بهوجود آوردند. در قرن 14، با عقد قرارداد اولین بیمه دریایی ایتالیا، بیمه دریایی شکل گرفت و بعد از آن در پی آتشسوزی بزرگی در لندن در قرن 16، بیمه آتشسوزی رونق گرفت. در قرن 19، بیمههای عمر در کشورهای صنعتی و پیشرفته توسعه یافت و بهتدریج بیمههای حوادث و سایر رشتههای بیمهای شکل گرفت و استفاده شد. استفاده از بیمه و تاریخچه شروع تامین اجتماعی و بیمههای زندگی در ایران به صده شش قبل از میلاد باز میگردد. بیمه به شکل امروزی بیش از نیم قرن قدمت دارد، ولی سابقه بیمههای تامین اجتماعی به حدود هفتاد سال میرسد. آغاز فعالیت جدی در زمینه بیمه را میتوان در سال 1310هجری شمسی دانست. در این سالها بسیاری از شرکتهای بیمه خارجی به تاسیس شعبه یا نمایندگی در ایران پرداختند. با احساس ضرورت تاسیس شرکت بیمه ایرانی، اولین شرکت بیمهای (بیمه ایران) در سال 1314تاسیس شد و با صدور اولین بیمه آتشسوزی به کار خود ادامه داد. راهکارهای انسان جهت مصونیت در برابر خطرات و عواقب آن بشر در طول تاریخ و به تناسب شیوههای زندگی و تحول جوامع از زندگی عشیرهای و قبیلهای به انفرادی و حرکت جوامع به سمت پیشرفتهای صنعتی باعث بهوجود آمدن روشهای مختلف مقابله با خطر شده که این روشها بهصورت زیر است: مراقبتهای لازم برای جلوگیری از وقوع حوادث منطقیترین راهکار انسان در مقابله با خطرات، مراقبت و جلوگیری از وقوع و کاهش خسارتهای حوادث است، ولی مانع وقوع خطرات و جلوگیری از آن نبوده است. خطرات حوادث طبیعی، خطر بیماری، پیری، بازنشستگی و سایر خطرات با پیشرفتهای صنعتی تشدید شده و جوامع بشری بهناچار در راه یافتن راهکار و راهحلی برای این معضل و مشکل هستند که دامنگیر عموم مردم شده و منجر به پیدایش راه و روشهای نوین کنترل وکاهش زیان خطرات شده است. تسهیم خسارت و تشکیل تعاونی یکی از راههای مقابله با خطرات، کمک خویشاوندان به افراد زیاندیده است. با توسعه شهرها، صنعتی شدن و تحولات ساختارهای اجتماعی جوامع، زندگی عشیرهای و طوایفی به تدریج از بین رفته و با بزرگ شدن شهرها زندگی اشتراکی به فراموشی سپرده شد و تامین خسارتها از طریق نزدیکان و تقسیم آن بین افراد عشیره و طایفه ممکن نگردید. با توسعه صنعت و زندگی مدرن شهری، خسارتها و زیانها نیز زیاد شدند که تحمل آن توسط یک فرد و افراد فامیل و خویشاوندان امکانپذیر نبود، بنابراین برای رهایی از این مشکل و پیدا کردن راه حل جدید، راهکار استفاده از پسانداز بهصورت انفرادی و انتقال خطرات به شرکتهای بیمه مطرح گردید. پسانداز نگهداری قسمتی از درآمدهای افراد جهت مصرف در روزهای آینده پسانداز نامیده میشود که بعضی از افراد در نظر دارند جهت مقابله با خطرات و حوادث آینده و جبران خسارتهای وارده از آن استفاده کنند، اما شدت خسارت و مبلغ زیان با افزایش هزینههای زندگی چنان بالا رفته که از عهده پساندازهای یک فرد خارج است و توان مالی و اقتصادی افراد پاسخگوی زیانهای وارده نیست، بنابراین باید در فکر پیدا کردن روشها و راهکارهای نوین بود تا بتوان با پیامدهای بد و ناگوار و زیانهای وارده مقابله کرد و اثرات آنها را کاهش داد. راهکارهای انتقال ریسک و خطرات به شرکتهای بیمه از جمله روشهای اصولی و مدرن عصر حاضر است. بیمه و انتقال ریسک بیمه ترکیبی از پسانداز و تعاون است که از پیشرفتهترین کارهای انسان در عصر صنعت، جهت رویارویی و مقابله با عوارض ناگوار و خطرات تشکیل شده است. شرکتهای بیمه با دریافت حق بیمه از بیمهگذاران، خطرات را بین بیمهگذاران توزیع کرده و از محل صندوق، خسارتهای وارده را جبران و سودی را نصیب خود میکنند. بر اساس قانون، اعداد
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-12-15] [ 04:47:00 ب.ظ ]
|